پرسود اما پر ریسک

فرزانه مستاجران در یک سال گذشته  برخی از مسئولان هر کدام به نوبه خود از مردم دعوت کردند تا در بازار بورس سرمایه گذاری کنند اما متاسفانه این بازار نتوانست انتظارات سرمایه گذاران خود را محقق کند و همین امر باعث نارضایتی مردم شد. عوامل زیادی چون دستوری شدن بورس، کم بود اطلاعات در دست […]

فرزانه مستاجران

در یک سال گذشته  برخی از مسئولان هر کدام به نوبه خود از مردم دعوت کردند تا در بازار بورس سرمایه گذاری کنند اما متاسفانه این بازار نتوانست انتظارات سرمایه گذاران خود را محقق کند و همین امر باعث نارضایتی مردم شد. عوامل زیادی چون دستوری شدن بورس، کم بود اطلاعات در دست مردم، شتاب زدگی و  تغییرات سیاسی خارجی و داخلی باعث شد در چند ماه گذشته بورس چراغ قرمزش را به روی مردم روشن کند و سرمایه گذارانی که عمدتا با سرمایه های اندک وارد شده بودند تمام زندگی خود را دچار چالش کردند. حقیقت آن است که ورود ناگهانی حجم بالایی از سرمایه در این بازار پیش بینی نشده بود و به همین دلیل نتوانست به خوبی به سمت تولید و گسترش آن روانه شود. اما حالا بعد از این ماجرا دوباره برخی از مسئولان دعوت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه جسورانه می کنند. آیا عاقبت این توصیه نیز مانند گذشته خواهد بود؟

به عقیده برخی از مسئولان امر حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور، حوزه بسیار بکر و دست نخورده‌ای است که آینده فوق العاده‌ای برای افرادی که صندوق‌های جسورانه تشکیل می‌دهند، رقم خواهد زد. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این باره اذعان داشته است که اکوسیستم بزرگی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ در کشور وجود دارد و مجموعه‌ای از جوانان نخبه و تحصیلکرده آنان را هدایت می‌کنند. این شرکت‌ها به شیوه سنتی و قدیمی و بر پایه دریافت وام از سیستم بانکی امکان تامین مالی ندارند و برای بزرگتر شدن نقش این شرکت‌ها در اقتصاد باید از ظرفیت‌های بازار سرمایه بهره برد. ستاری گفته: تاکنون ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه وارد فرابورس شده‌اند که از میان آنها بزرگترین صندوق جسورانه به ارزش ۲۴۰ میلیارد تومان آگهی می‌شود. سازمان بورس و اوراق بهادار خود پیش‌قدم در زمینه راه‌اندازی ابزارهای نوین تامین مالی برای حوزه نوآوری و دانش‌بنیان است و این مسئولیت ما را در معاونت علمی بیش از پیش افزایش می‌دهد. مردم باید حلاوت این نوآوری‌ها را در بورس بچشند.هم اکنون استارت آپ هایی در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه فعالند که گاه رشدی حدودا ۱۰ درصدی را به طور هفتگی تجربه می کنند؛ شایان ذکر است، این رشد در حوزه آی تی محسوس‌تر است.

اما سرمایه گذاری جسورانه چیست؟ با جهت‌ گیری اقتصاد به سمت فعالیت‌های مبتنی بر تکنولوژی و بهره گیری از مزیت‌های رقابتی، زمینه پیدایش استارت آپ‌ها در اقتصادهای توسعه یافته فراهم شد. مهم ترین بخش راه اندازی یک کسب و کار، تأمین مالی آن است. کسب‌ و کارهای نوپا و جدید برای شروع به کار و تأمین هزینه فعالیت‌های خود نمی‌توانند از تسهیلات بانک‌ها و نهادهای مالی استفاده کنند، چون هنوز به اندازه کافی اعتبار ندارند و برای پیش برد فعالیت‌های خود نیاز به سرمایه دارند. شاید بد نباشد بدانید، موفق‌ترین شرکت‌ها در دو قرن ‌اخیر (اینتل، مایکروسافت، آمازون، فیسبوک، اپل، گوگل و…) در فرآیند رشد و توسعه، توسط سرمایه‌گذاران خطر پذیر تأمین مالی شده‌اند. صندوق‌ جسورانه نوعی صندوق سرمایه‌گذاری هستند که از کسب و کارهای نوپا حمایت می‌کند.

 در واقع این صندوق‌ها، سرمایه لازم برای شرکت‌ها و کسب و کارهای نوپا و کارآفرین که مستعد جهش و رشد ارزش بوده و با ریسک بالایی همراه هستند، فراهم می‌کند.

هر چند گفته می شود سرمایه گذاری در این شرکت ها سود نسبتا بالایی دارد اما این مسئله را نیز باید مد نظر قرار داد که سود بالاتر همراه است با ریسک بیشتر یعنی همانطور که توقع سود بیشتری دارید باید بدانید امکان زیان نیز در این نوع سرمایه گذاری ها افزایش می یابد. پس اگر جز آن دسته افرادی هستید که ترجیح می دهید زندگی هم خطر تری را تجربه کنید بهتر است برای سرمایه گذاری در این صندوق ها عجله نکنید.