پرداخت وام ساخت مسکن، ۲برابر وام خرید/ تحولات بازار مسکن درسال۹۷

شبکه بانکی در سال گذشته حدود ۱۰۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن پرداخت کرد که ۴۶.۹ درصد آن وام ساخت و ۲۵.۱ درصد آن را وام خرید مسکن تشکیل داده است.

بانک مرکزی در گزارشی درباره وضعیت تسهیلات بخش مسکن و ساختمان در سال ۹۷، اعلام کرد: بانک‌ها در سال گذشته ۱۰۳ هزار و ۷۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان پرداخت کرده اند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، سهم تسهیلات خرید مسکن ۲۶ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان معادل ۲۵.۱ درصد از کل تسهیلات این بخش بوده است.

همچنین در بخش ساخت مسکن و ساختمان نیز ۴۸ هزار و ۶۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معادل ۴۶.۹ درصد تسهیلات داده شده است.

بانک‌ها در سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان جهت سرمایه در گردش فعالان صنعت ساختمان تسهیلات داده اند که معادل ۱۴.۱ درصد کل تسهیلات حوزه مسکن و ساختمان بوده است.

شبکه بانکی در سال ۹۷ در بخش تعمیر مسکن و ساختمان رقم ۸ هزار و ۲۸۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که ۸ درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود.

نظام بانکی به فعالان صنعت ساختمان در سال گذشته در دیگر بخش‌های مرتبط با این صنعت نیز شامل «توسعه»، «خرید کالای شخصی» و «سایر موارد» رقم ۶ هزار و ۱۶۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده که معادل ۵.۹ درصد کل تسهیلات بوده است.

جزئیات بازار مسکن در سال ۹۷/ معاملات مسکن یک سوم کاهش یافت

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن نیز در گزارشی درباره وضعیت بازار مسکن در سال ۹۷ اعلام کرد در این سال، تنها ۱۳۰ هزار و ۳۹۶ فقره مبایعه نامه امضا شده که نسبت به ۱۲ ماهه سال قبل از آن (۹۶) که تعداد معاملات مسکن، ۱۸۴ هزار و ۲۴۱ فقره بود، کاهش ۲۹.۲ درصدی داشته است.

این دفتر اعلام کرده است در سال گذشته متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ۱۲ ماهه سال در شهر تهران ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود که نسبت به ۱۲ ماهه سال ۹۶ که این شاخص ۴ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در هر متر مربع بود، رشد ۷۱.۱ درصدی داشته است.

بیشترین رشد قیمت مسکن در سال گذشته در اسفند ماه ۹۷ رخ داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (اسفند ۹۶) ۹۵.۶ درصد رشد قیمت در بخش مسکن واقع شده است. بعد از اسفند، بیشترین افزایش قیمت مسکن در آذر ماه سال ۹۷ ایجاد شد که نسبت به آذر ۹۶، رشد ۹۲.۶ درصدی را شاهد بوده ایم.

همچنین کمترین میزان رشد قیمت مسکن در فروردین و اردیبهشت ماه سال گذشته رخ داد که به ترتیب ۲۹.۱ و ۳۴.۲ درصد افزایش قیمت متوسط مسکن به وقوع پیوسته است.

گفتنی است در سال گذشته رشد ماهانه قیمت مسکن نیز تفاوت‌های عجیبی داشته است به گونه‌ای که در نیمه نخست سال گذشته درصد رشد قیمت مسکن در هر ماه نسبت به ماه قبل با سرعت بالایی حرکت رو به جلو داشته است و در اردیبهشت نسبت به فروردین رشد قیمت ۷.۲ درصد، در خرداد نسبت به اردیبهشت، ۸.۴ درصد و در شهریور نسبت به مرداد، رشد ۹.۳ درصدی داشته است.

اما در نیمه دوم سال قبل، این رشد قیمت‌ها به تدریج کاهش یافته و در مهر نسبت به شهریور ۹۷ رشد قیمت مسکن ۶.۳ درصد و در دی ماه نسبت به آذر ماه ۱.۵ درصد بوده است.

در ادامه نیز افزایش متوسط قیمت مسکن در بهمن به دی ۲.۹ درصد بود.

اما افزایش قیمت مسکن در اسفند ۹۷ نسبت به بهمن سال گذشته به ناگهان با شدت بالایی مواجه شده و این شاخص به ۹.۴ درصد می‌رسد.