وقتی برخی از رسانه ها نیز به کمک دلالان می آیند!

فرزانه مستاجران روزهای گذشته مسئولان به طور مکرر اعلام کرده اند انتخابات آمریکا هیچ تاثیر بر اقتصاد ما ندارد اما گویا دیگر حنای آنها برای مردم رنگی ندارد و بازار بعد از انتخاب شدن بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. قیمت بسیاری از کالاهای سرمایه ای مانند […]

فرزانه مستاجران

روزهای گذشته مسئولان به طور مکرر اعلام کرده اند انتخابات آمریکا هیچ تاثیر بر اقتصاد ما ندارد اما گویا دیگر حنای آنها برای مردم رنگی ندارد و بازار بعد از انتخاب شدن بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. قیمت بسیاری از کالاهای سرمایه ای مانند دلار در حال کاهش است و این میتواند به یک خبر بسیار خوب برای کشور ما تبدیل شود زیرا قشر ضعیف جامعه بسیار در مذیقه هستند. اما گویا همه مردم هم خوشحال نیستند و عده ای دلال و سود جو که به امید برد ترامپ دلار و خودرو و دیگر کلاهای سرمایه ای را به وفور دخیره کرده بودند تا بعد از اعلام نتایج به بهانه ای تازه خون مردم را در شیشه کنند ، امروز به ریسمان سیاه و سفید چنگ میزنند تا از این شرایط نیز بهره کافی را ببرند. یکی از این بازارها بازار خودرو است که دچار ریزش شگفت انگیزی در روزهای اخیر شده است.

حال و هوای این روزهای بازار خودرو در سایه برخی پارامترها دچار دگرگونی شده است. کاهش نرخ ارز به عنوان اصلی‌ترین پارامتر تاثیرگذار، انتخابات آمریکا، روند متداول فروش‌های خودروسازان در قالب پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده، آمار افزایشی تولید خودرو و همچنین عذرخواهی وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از بابت وضعیت صنعت، بازار و کیفیت خودرو و همچنین با وعده‌ی افزایش تولید و شکستن انحصار خودرو، سبب شده تا ریزش قیمت‌ها که از چند هفته پیش آغاز شده بود، این روزها با شیب تندی که به سبب نرخ ارز رخ داده است، در سراشیبی قرار گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروهای داخلی حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. پیش از این نیز فعالان این بازار پیش‌بینی کرده بودند که با کاهش نرخ ارز و تثبیت آن، قیمت خودرو نیز در بازار ریزش خواهد کرد. این در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو، خریداری در بازار نیست. ضمن اینکه از سوی دیگر ریزش قیمت‌ها در بازار فروشندگان و دارندگان خودرو و به‌ویژه دلالان این بازار را به شدت نگران کرده است. این احساس خطر از زیان به حدی است که از یکدیگر می‌خواهند تا قیمت‌ها را پایین نیاورید که ” ما دارندگان خودروها” متحمل زیان نشویم.

اما جریان به همین جا ختم نمی شود در این بین برخی از خبر گذاری ها و رسانه ها به حمایت از دلالان بر آمده اند و با تیتر هایی چون” صف طویل ثبت‌نام برای خودرو ” سعی بر این دارند که نشان دهند قیمت خودرو همچنان افزایشی است و قصد ریزش ندارد. بر کسی پوشیده نیست که درصد بالایی از علیت  افزایش قیمت خودرو  در ماه های اخیر جو روانی مخرب حاکم بر جامعه بوده است حال که این جو اندکی التیام یافته چرا برخی دوست ندارند اجازه دهند قیمتها متعادل شود؟ مگر یک پراید بی کیفیت چقدر ارزش دارد که یک جوان ایرانی برای سوار شدن آن باید حقوق نزدیک به ۷۰ ماه خود را به طور کامل پس انداز کند تا یک پراید بخرد؟ چرا رسانه ها که رسالت کمک رسانی به مردم و بازگویی و پیگیری مشکلات آنها را دارند با بهایی ناچیز حاضر هستند هر تیتری را پر رنگ کنند؟

به هر حال  فعالان بازار خودرو معتقدند که ادامه روند نزولی نرخ ارز و ثبات آن، تحقق افزایش تولید خودروسازان و مدیریت صنعت خودرو و بازار آن سبب خواهد شد که روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه‌دار باشد. مردم نیز باید به هوش باشند تا در دام دلالانی که حتی برخی رسانه ها از آنها تبعیت میکنند نیافتند.