وقتی رکود به صنعتی‌ترین استان ایران نیز می رسد ؛ خواب سنگین تولید در اصفهان

اقتصاد کشور طي چند سال گذشته با فراز و نشيب‌هايي مواجه شد که بي‌تاثير بر بخش توليد نبود؛ در واقع وضعيت فضاي کسب و کار، بخش توليد و صنعت بسته به شرايط اقتصادي کشور متغير است. در حال حاضر کارخانه‌هاي توليدي براي ادامه فعاليت خود با موانع بسياري مواجه هستند که اين امر سبب شده فضاي کسب و کار در کشور نامساعد و معضل بيکاري و رکود دامن‌گير اقتصاد شود.

در این میان فضای سنگین کسب و کار در کشور، اتخاذ مالیات‌های کلان از بنگاه‌های اقتصادی و قوانین دست و پاگیر ناشی از کاغذ بازی‌های اداری که هزینه‌های بسیاری را به نظام اداری کشور تحمیل می‌کند یکی از معضلات و موانع اصلی نبود رونق تولیدات کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی و افزایش بیکاری و تعدیل نیروها است.
پیشرفت کشور زمانی می‌تواند جامه عمل بپوشد که تولید داخلی به عنوان مقوله‌ای اشتغال زا در اولویت قرار گیرد از این رو نقش دولت در تقویت تولید ملی و اشتغال بسیار مهم و اساسی است، اما نمی‌توان گفت که دولت به تنهایی قادر به انجام کار باشد چرا که باید مردم نیز برای تقویت تولید داخلی وارد عرصه شوند و با حمایت و اعتماد به تولید ملی در مسیر توسعه اشتغال در کشور و در نهایت استقلال اقتصادی که نتیجه نهایی اقتصاد مقاومتی است دست یابیم.
بحث اشتغال در طول سال‌های متمادی و با حضور هر کدام از دولت‌ها جزو مهم‌ترین مسایل مطرح شده به شمار می‌آید و تمامی مسئولان مربوطه ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری را از ضروریات می‌دانند؛ اما متاسفانه به دلیل مرتبط بودن اشتغال و بازار کار کشور با همه تصمیمات کلان دولت‌ها، در سالیان گذشته اشتغال‌زایی متاثر از سیاست‌های هیجانی و لحظه‌ای پیشرفت چندانی نداشته و به گفته اقتصاددانان تولید در مرز خطر قرار گرفته و وضعیت تولیدات کشورمان هنوز در شرایط نامساعدی قرار دارد و با وجود آمار بهبود شاخص‌های اقتصادی از سوی مسئولان همچنان اخبار ی از تعطیلی کارخانه‌های بزرگ، کوچک صنعتی و تولیدی به گوش می‌رسد.
در این شرایط اقتصاددانان معتقدند تولید ملی یک کشور هرچقدر بیشتر باشد فرصت‌های اشتغال در آن اقتصاد بیشتر خواهد شد، بنابراین نخستین نکته‌ای که منجر به افزایش تولید ملی می‌شود تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی اقتصادی درست است اما نگاهی به اقتصاد، شرایط صنایع و نیز بنگاه‌های تولیدی در مقطع کنونی حکایت از تداوم سایه سنگین رکود بر اقتصاد کشور و ادامه وجود و حضور مشکلاتی چون معوقات بانکی و کمبود سرمایه در گردش برای شرکت‌ها دارد.

افزایش نرخ بیکاری با تعطیلی واحدها و کاهش تولید
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه با تعطیلی واحدها، تنزل تولید و کاهش فروش، نرخ بیکاری هم رشد می‌کند، گفت: اکنون برخی از کارخانه‌های نامدار فقط به قبرستان دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تبدیل شده‌اند.
حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه مساله اشتغال بحثی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها آن را مطرح کردند، اظهار داشت: اشتغال و تولید مکمل یکدیگر و مهم‌ترین موضوع فعلی کشور است اگر اشتغال راه بیفتد خودبه‌خود تولید هم رونق می‌گیرد، تولید ثروت می‌شود و چرخ اقتصاد کشور هم می‌چرخد.
وی پیرامون اینکه اکنون اقتصاد کشور در حال رکود است، افزود: در رکود اقتصادی کشورهای دیگر سعی می‌کنند بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگانشان بدهند تا تولید و اشتغال پایدار نگه داشته شود و تولیدکنندگان روی پای خود بایستند اما طی چند سال اخیر فشارها روی تولیدکنندگان بیشتر شده و بسیاری از شرکت‌ها و تولیدی‌ها تعطیل شده‌اند.

ناامیدی تولیدکنندگان با واردات کالاهای قاچاق
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با ابراز تاسف از اینکه امروزه واحدهای تولیدی و صنعتی یا تولید خود را متوقف کرده و یا با تعدیل نیروهای شاغل خود تولیدات را کاهش داده‌اند، بیان کرد: بخش خصوصی کشور با کمبود نقدینگی از یک طرف، عدم بازار فروش و رقابت قدرت‌های خارجی در بحث واردات قاچاق از سویی دیگر مواجه شده و به همین دلیل، تولیدکنندگان ناامید شده‌اند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی، بسیاری از تولیدکنندگان صلاح را در این دیده‌اند تا سرمایه‌هایشان را در بانک بگذارند و به قول خودشان خیالشان هم آسوده‌تر باشد.
حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه از گذشته‌های دور اشتغال اصفهان متکی بر تولید در بخش صنعتی بوده اما براساس رویکردی‌ که دولتمردان در مسایل مرتبط به اقتصاد کشور و صنعت داشته سبب شده حجم تعطیلی واحدهای صنعتی ما افزایش و تولیدات آنها کاهش یابد، گفت: طبیعی است که با تعطیلی این واحدها، تنزل تولید و کاهش فروش، نرخ بیکاری هم رشد خواهد کرد، اکنون برخی از کارخانه‌های نامدار فقط به قبرستان دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تبدیل شده‌اند.

هیچ یارانه‌ای بهتر از «اشتغال» نیست
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان پیرامون اینکه تولید شاه‌کلید حل مشکلات کشور است و دولتمردان باید بر تولید ملی متمرکز شوند، گفت: پرداخت بیمه بیکاری هر ماه برای دولت هزینه‌های زیادی در بردارد، چنانچه دولت این رقم را به عنوان وام به تولیدکننده می‌داد اشتغال ایجاد و بیکاری مرتفع می‌شد. تولید بالا به نفع طبقه متوسط است، چنانچه به جای یارانه برای مردم اشتغال ایجاد شود، هیچ یارانه‌ای بهتر از اشتغال نیست.
مصطفی روناسی اظهار داشت: با این شرایط برای جذب سرمایه‌های مردم و سرمایه‌گذاران در بخش تولید و اشتغال باید فضای کسب و کار، بروکراسی اداری، برخورد بانک‌ها و سازمان تامین اجتماعی و مراحل سخت ثبت شرکت‌ها را بهبود دهیم تا تولید و اشتغال رونق یابد.
وی افزود: البته عمده‌ترین نتیجه حمایت از تولید ملی ایجاد اشتغال است و مهم‌ترین مانع آن قاچاق. اگر هر تریلی قادر به انتقال ۲۰ تن کالا باشد، به ۱۵۰ هزار تریلی برای انتقال این کالاها احتیاج است. بنابراین حذف کالای قاچاق اصلی‌ترین عامل در رونق تولید، حمایت از کالای ایرانی است؛ زیرا سبب افزایش اشتغال می‌شود.

کاهش ظرفیت اشتغال اصفهان با توقف فعالیت کارخانه‌ها در طرح‌های عمرانی
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان، صنعتی‌ترین استان ایران است و در زمان رکود به‌تبعیت از کشور بیشترین آسیب را نسبت به استان‌های دیگر می‌بیند، بیان کرد: اکنون با رکود حاکم و کاهش پروژه‌های عمرانی و زیربنایی، فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها در طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای متوقف شده و ظرفیت اشتغال استان اصفهان هم به‌تبع پایین آمده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر به‌دلیل رکود بسیاری از صنایع در تامین مواد اولیه با مشکل روبه‌رو هستند و کارفرمایان دولتی هم پول‌های آنها را پرداخت نمی‌کنند و این صنایع نمی‌توانند به تولید و جذب اشتغال ادامه دهند. روناسی گفت: استان اصفهان به لحاظ برچسب مارک برخوردار در پرداخت مالیات رتبه دوم اما برای اخذ اعتبارات در ردیف‌های هفدهم و هجدهم قرار داد و اصفهان میلیاردر فقیر شده است شهری که از نظر زیرساخت‌ها، وضعیت اشتغال، فضای کلاس‌های درسی در شرایط مناسب نیست.
وی با ابراز تاسف از اینکه در دهه‌های گذشته، توسعه نامتوازن و بی‌برنامه زیرساخت‌ها برای استان‌هایی نظیر اصفهان ارمغانی به جز کاهش منابع آبی، آلودگی‌ هوا و به خطر افتادن دیگر منابع در پی نداشته است، اظهار داشت: در اثر این نوع توسعه و نامناسب شدن شهرها برای زندگی، ضمن افزایش نرخ مهاجرت، تولید کاهش و اشتغال‌های فعال هم نابود شده است. متاسفانه اصفهان از جمله شهرهایی است که بیکاری بسیار در آن به چشم می‌خورد، اما در سه سال گذشته با افزایش شیب تند مالیات در استان اصفهان روبرو بوده‌ایم که خود در روند کند اشتغال این استان بسیار تاثیرگذار بوده است.