ورود اتاق بازرگانی، دستگاه‌های اجرایی و خیران برای کنترل دیابت

باتوجه به اینکه همگرای خوبی بین اتاق بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی و نیز عوامل خیریه‌های حوزه بهداشت و سلامت پیش‌آمده است، در سال جدید یک هدف‌گذاری ویژه برای همه دستگاه‌هایی که مسئولان اجتماعی دارند، برقرار شد.

یلدا توکلی: رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان در آخرین کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی به ضرورت ارائه چراغ راه سلامت محور در سال ۱۴۰۳ اشاره و تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی و خیران به کنترل و پیشگیری از دیابت توجه بیشتری داشته باشند.

محمدرضا گل احمد، عضو هیئت نمایندگان پارلمان بخش خصوصی اصفهان و رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق در جمع مسئولان خیریه‌ها با اشاره به نقش کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان در سلامت جامعه اظهار کرد: باتوجه به اینکه همگرای خوبی بین اتاق بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی و نیز عوامل خیریه‌های حوزه بهداشت و سلامت پیش‌آمده است، در سال جدید یک هدف‌گذاری ویژه برای همه دستگاه‌هایی که مسئولان اجتماعی دارند، برقرار شد.
وی افزود: بر همین اساس دستگاه‌های اجتماعی در راستای مسئولیت اجتماعی خود موظف شدند در زمینه بهداشت و سلامت ذی‌نفعان خود اطلاع‌رسانی و رصد کنند که شاخص ۱۴ درصد افزایش دیابت حداقل چهار درصد کاهش پیدا کند.
رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال در سال جدید اتاق بازرگانی برای ۳ هزار ذی‌نفع خود، شهرداری برای ذی‌نفعان و سازمان‌های وابسته و سایر دستگاه‌ها به ترتیب به این مهم خواهند پرداخت و در این مسیر سازمان بهداشت منطقه‌ای نیز به عموم مردم و دانشگاه‌ها و خیریه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
وی ادامه داد: در زمینه کمیته نوع‌دوستی مقرر شد یک هدف‌گذاری و دسته‌بندی از خیریه‌ها صورت گیرد و خیریه‌هایی که در زمینه کارآفرینی موفق عمل کرده‌اند برای ایجاد اشتغال به سایر خیریه‌ها کمک کنند که در این راستا خیریه‌های معلولان و افراد ناتوان پیشنهاد شد که با هدف‌گذاری آموزش بتوانند وارد بازار کسب‌وکار شوند.
گل احمد گفت: در زمینه محیط‌زیست یک هدف‌گذاری برای رفع آلودگی هوا در سال آینده گذاشته شد که کمیته آموزش و پایش از طریق شرکت‌های مؤثر برای ذی‌نفعان خود مفهوم فعالیت‌های اجتماعی برندها و انجام کارهای نوع‌دوستانه CSR را ارائه و زمینه برگزاری نمایشگاه و رویدادها در زمینه موارد آموزشی ذیل کمیته بهداشت انجام شود.

مرتضی ثابت‌قدم، رئیس کمیته آموزش سنجی، برنامه‌ریزی و توسعه پایدار به نقش محوری آموزش در این کمیسیون اشاره کرد و گفت: از کمیته‌ها انتظار داریم در چشم‌انداز برنامه‌های سال آینده خود محتویات علمی، آموزشی، ترویجی آماده کنند تا بدین‌وسیله در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: در این راستا نمایشگاه ملی مسئولیت اجتماعی با محوریت اتاق بازرگانی با حضور سایر استان‌ها پیشنهاد می‌شود، همچنین یک سمینار علمی مسئولیت اجتماعی تدارک دیده شده که تاکنون چنین سمیناری با مشارکت سازمان‌ها، نهادها برگزار نشده و اتاق بازرگانی می‌تواند پیش‌قدم این موضوع باشد که طرح این برنامه نیاز به کار شاخص، افراد متخصص، بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی دقیق دارد.
رئیس کارگروه آموزش سنجی، برنامه‌ریزی و توسعه پایدار تصریح کرد: در موضوع دیابت نیز کمیته‌ها پیشنهاد خود را در قالب سوژه‌ها، ایده‌های به‌صورت سرفصل ارائه کنند تا این کمیته تولید محتوای مناسب داشته باشد و در اختیار جامعه هدف بگذارد.

محمدحسین بصیری، رئیس کمیته نوع دوستی و نوآوری اجتماعی با بیان اینکه کمیته نوع‌دوستی یک کمیته فرهنگ‌سازی توأم با آموزش است، افزود: مورد هدف ما بیشتر سمن‌ها و شرکت‌ها و آموزش به مددجویان تحت پوشش خیرین، شرکت‌ها و سمن‌ها در جهت توسعه و پایش است.
وی افزود: در این راستا همایش‌های توجیهی اقتصادی و صنعتی برای شرکت‌های مختلفی برگزار شده است که ایده‌های خود را مطرح کنند، همچنین جلساتی با استفاده از بانک اطلاعاتی جامع جهت هم‌افزایی سمن‌ها برگزار شده است.

در این نشست، امیرعلی حیدری، مسئول واحد آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت در ادامه به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت با محوریت بسیج اطلاع‌رسانی، میان‌مدت تدوین برنامه عملیاتی مداخله‌ای تغییر رفتار در درازمدت با تدوین پروژه ۱۰ساله تحقیقاتی با همکاری تیم پژوهش تخصیصی و اجرایی پرداخت و افزود: این برنامه در ده گام اجرایی تعریف شده است.
وی با اشاره به لزوم پرداختن به موضوع دیابت، افزود: شیوع دیابت در ۲۰ سال گذشته سه برابر افزایش داشته و این در حالی است که شیوع بیماری دیابت در استان اصفهان ۱۳.۸ درصد است که از هر هفت نفر یک نفر مبتلا به دیابت می‌شود که عامل اصلی نارسایی قلبی و سکته مغزی است.
مسئول واحد آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت تصریح کرد: باتوجه‌به وضعیت موجود شاخص‌های مرتبط با دیابت، اهداف کلی و اختصاصی، کاربردی و اطلاع‌رسانی آن مشخص شد که راه‌های پیشگیری از بیماری دیابت، غربالگری سالانه در افراد بالای ۳۰ سال، آغاز درمان به موقع در بیماران تازه تشخیص‌ داده‌ شده و کنترل مؤثر و خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت بخشی از گام سوم اطلاع‌رسانی است.
وی در ادامه در دسته‌بندی، این گام را شامل عموم مردم اصفهان، ذی‌نفعان و قشر دانشگاهی، قانون‌گذاران، مجریان و شرکا عنوان کرد و افزود: گام ششم راهبرد ارتباطی از طریق فضای مجازی، افراد مؤثر فرهنگی، هنری و ورزشی و مکان‌های تجمعی رسمی و غیررسمی و صداوسیما است.
حیدری تخصیص بودجه بخصوص در بخش تبلیغات، جدول زمان‌بندی اجرای طرح و تعیین شاخص‌های پایش و ارزشیابی، تدوین گزارش نهایی را از روندهای اجرایی هدف‌گذاری شده کاهش و پیشگیری از دیابت در اصفهان برشمرد.

محمدعلی خدایی فرد، رئیس واحد مددکاری بیمارستان الزهرا از مشکلات مالی بیمارستان الزهرا سلام الله علیها اصفهان خبر داد و گفت: این بیمارستان با وجود ۹۰۰ تخت فعال بیمارستانی، ۷۵۰ بیمار بستری، ورودی روزانه ۵ هزار نفر، داشتن ۶ هزار نیروی فعال و کارکنان، ۱۰۰ تخت اتاق عمل فعال با مشکل مالی زیادی مواجه است.
وی افزود: هفت استان کشور برای درمان به این بیمارستان مراجعه می‌کنند و این در حالی است که این بیمارستان در خدمت‌رسانی با مشکل مواجه است که اگر به آن کمک نشود، نه‌تنها اصفهان که سایر استان‌ها نیز با مشکل درمان مواجه می‌شوند که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.