واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت استان اصفهان تا ۴۵ روز آتی تکمیل می‌شود

اصفهان – ایرنا – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد جمعیت استان به تزریق پنج میلیون دُز دیگر واکسن کرونا نیاز است که تلاش می‌شود تا ۴۵ روز آتی محقق شود. به گزارش ایرنا، کمال حیدری روز دوشنبه در گفت و گوی زنده با خبرنگاران از طریق فضای مجازی افزود: […]

اصفهان – ایرنا – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد جمعیت استان به تزریق پنج میلیون دُز دیگر واکسن کرونا نیاز است که تلاش می‌شود تا ۴۵ روز آتی محقق شود.

به گزارش ایرنا، کمال حیدری روز دوشنبه در گفت و گوی زنده با خبرنگاران از طریق فضای مجازی افزود: ما برای پوشش ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان نیاز به تزریق حدود هفت میلیون دز واکسن کرونا داریم که تاکنون حدود ۲ میلیون دز تزریق شده است و با توجه به میزان واکسن موجود و هدف گذاری ستاد ملی کرونا در صدد هستیم پنج میلیون دز باقی‌مانده را در یک تا یک و نیم ماه آینده تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه ۲ میلیون دز واکسن کرونا در حدود هفت ماه در استان اصفهان به مردم تزریق شد، اظهار داشت: برای تحقق تزریق پنج میلیون دز در یک تا یک و نیم ماه، حجم کار سنگینی در پیش رو خواهیم داشت و باید از همه ظرفیت‌های موجود به‌طور جهادی استفاده کرد.

حیدری با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی‌ها احتمال موج ششم کرونا در آبان امسال وجود دارد، تاکید کرد: اگر سطح پوشش واکسیناسیون در جامعه بالا باشد این موج با کمترین مبتلا و مرگ و میر سپری خواهد شد.

به گفته وی، در موج پنجم کرونا ۷۹ درصد افرادی که بر اثر کرونا فوت کردند از ۱۲ درصد افراد گروه های هدفی بودند که واکسن نزده بودند.

وی به آخرین آمار واکسیناسیون در استان اصفهان اشاره و اضافه کرد: تا کنون حدود ۲ میلیون دز تزریق واکسن داشتیم و حدود ۳۵ درصد از جمعیت استان یک نوبت و حدود ۲۰ درصد ۲ نوبت واکسن را دریافت کرده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در زمان حاضر مشکل واکسن نداریم و به طور انبوه در حال وارد شدن به کشور است، گفت: در زمان حاضر عمده واکسن موجود از نوع “سینوفارم ” است و واکسن های “آسترازنکا” و “برکت” را برای نوبت دوم در نظر گرفتیم.

حیدری با اشاره به اینکه درزمان حاضر در حال ثبت نام و پذیرش حدود ۳۱۸ هزار نفر از جمعیت متولد بین سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۸ هستیم، افزود: امید است که ثبت نام متولدین سال های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ نیز هفته آینده آغاز شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت واکسیناسیون مراکز تا در چهار روز گذشته حدود ۴۰ هزار نفر در روز بود، تاکید کرد: با همت انجام شده و تسریع در ثبت نام و نوبت دهی مردم این ظرفیت درزمان حاضر به ۶۰ هزار نفر در روز رسیده است و به احتمال زیاد امروز به حدود ۷۰ هزار نفر هم خواهد رسید.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم ظرفیت واکسیناسیون روزانه را به حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تزریق در روز هم برسانیم که این امر مستلزم همراهی و کمک همه بخش‌ها و مردم است تا از هجوم برای واکسن و بی نظمی در مراکز تجمیعی جلوگیری شود.

حیدری با اشاره به اینکه این هفته حجم کار واکسیناسیون کرونا در اصفهان به دلیل ثبت نام دانشجویان زیاد بود و امید است کار تزریق واکسن به آنها تا پایان هفته اتمام یابد، اظهار داشت: پیش بینی می شود پس از آن گروه‌های دیگری مانند سربازان، صنعتگران و دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله در دستور کار باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه در زمان حاضر مرکز واکسیناسیون شبانه روزی در استان نداریم و ضرورتی برای آن احساس نمی‌شود، گفت: مراکز تجمیعی الزهرا(س) و پل شهرستان دارای شیفت شب هستند و در حال برنامه ریزی هستیم تا تعداد آنها افزایش یابد و به هفت مرکز برسد.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر برنامه ای برای تزریق دز سوم واکسن کرونا یا بدون محدودیت سنی در اصفهان نداریم، خاطرنشان کرد: البته تزریق دز سوم واکسن برای کادر درمان فعال در بیمارستان‌های مرجع کرونا در دستور کار بوده و همچنین واکسیناسیون ۲ نفر از خانواده کادر درمان شاغل در بخش‌های کرونا نیز در حال اجراست.

حیدری درباره واکسیناسیون کارگران توضیح داد: برخی از واحدهای صنعتی بزرگ استان با توجه به سهمیه آزادی که اتاق بازرگانی تهیه کرد و هزینه ای که پرداختند، نیروهای خود را برای واکسیناسیون به ما معرفی کردند که انجام شد و برای سایر کارگران منتظر دستورالعمل جدید هستیم.

وی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون در برخی شهرستان‌ها به حدود ۶۰ درصد رسیده است و در شهرستان‌های محروم و دوردست و روستاها واکسیناسیون افراد بالای ۳۰ سال را در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: در برخی شهرستان‌ها نیز افرادی برای دریافت واکسن مقاومت می‌کنند و آن را مضر می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون در استان اصفهان تا ۲ هفته آینده را در اختیار داریم، تاکید کرد: همراهی مردم به سرعت واکسیناسیون کمک زیادی می‌کند و افراد داوطلب نیز می‌توانند به ما کمک کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین گفت: آمار کرونا از چهار روز گذشته در استان به‌صورت آرام کاهش یافته اما شرایط شکننده است و مردم باید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

به گزارش ایرنا، واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در اصفهان همزمان با سایر استان‌ها، از ۲۱ بهمن ۹۹ با فرمان رییس جمهوری آغاز شد.

۲۹ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان شامل۱۳ مرکز در اصفهان، سه مرکز در خمینی شهر، سه مرکز در لنجان، سه مرکز در نجف آباد، ۲ مرکز در فلاورجان و در هر یک از شهرهای گلپایگان، خوانسار، شاهین شهر، شهرضا و مبارکه یک مرکز فعال است.

در استان اصفهان، امور بهداشتی و درمانی ۲۶ شهرستان با حدود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و ۲ شهرستان کاشان و آران و بیدگل با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی کاشان است.