واکسن در راه است

فرزانه مستاجران بالاخره بعد از کشمکش ها و حواشی مختلف پیرامون خرید واکسن و مشکل واریز کردن هزینه آن به حساب سازمان بهداشت جهانی و شرکت سازنده واکسن، پنج شنبه شب همتی از رفع این مشکل خبر داد و اعلام کرد بیش از ۲۰۰ میلیون یورو برای این کار هزینه خواهد شد. با این مبلغ […]

فرزانه مستاجران

بالاخره بعد از کشمکش ها و حواشی مختلف پیرامون خرید واکسن و مشکل واریز کردن هزینه آن به حساب سازمان بهداشت جهانی و شرکت سازنده واکسن، پنج شنبه شب همتی از رفع این مشکل خبر داد و اعلام کرد بیش از ۲۰۰ میلیون یورو برای این کار هزینه خواهد شد. با این مبلغ میتوان حدود ۱۶ میلیون دز واکسن خرید و بیش از ۸ میلیون نفر را واکسیناسیون کرد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که همزمان با شناخته شدن ویروس کرونا بسیاری از شرکت های داروسازی جهان شروع به ساخت واکسن کرونا کردند اما به دلیل مرموز بودن بیش از حد این بیماری تنها تعداد کمی از این شرکت ها توانستند مراحل تست انسانی را پشت سر بگذارند که در بین آنها چند شرکت معدود هم چون فایرز توانستند تاییدیه بهداشت جهانی واکسن خود را اخذ و به تولید انبوه برسانند. همه کشورهای دنیا از همان ابتدایی ترین روزهای شروع کرونا در پی کشف و یا پیش خرید این واکسن بودند و منابع مالی لازم برای آن را اتخاذ کردند تا اینکه بالاخره حدود یک ماه و نیم پیش فایرز اعلام کرد واکسن کرونا آماده است و سازمان بهداشت جهانی برای جلوگیری از هرج و مرج برای هر کشور با توجه به جمعیت و شرایط کشور سهمیه ای تعیین کرد. ایران نیز از این جریان مستثنا نبود و در ابتدا گفته شد ایرانیان میتوانند نزدیک به ۱۶.۸ میلیون دز از این واکسن خریداری کنند. اما طبق معمول ناتوانی در انتقال پول و بی برنامگی برخی مسئولان باعث شد ،این مورد به خصوص و ویژه که ، علاوه بر جان مردم با احساسات مردم نیز در ارتباط مستقیم است دستخوش برخی چالش ها شود. در حالی که کشورهای مختلف در این مدت به ترتیب اعلام به شروع واکسیناسیون مردم کشورشان می کردند مسئولان ایرانی همچنان از مردم خواستند تا منتظر بمانند. این جریان باعث واکنش مردم شد و هشتک های فراوانی در فضای مجازی مبنی بر درخواست خرید واکسن از مسئولان ایجاد شد. در این بین صحبت های  برخی باعث جریحه دارتر شدن احساسات مردم شد .به طور مثال علی مطهری، نایب‌رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در توییتی از باطل شدن سهمیه ایران از واکسن‌های سازمان جهانی بهداشت خبر داد. او علت این امر را عدم توانایی انتقال هزینه واکسن به دلیل حضور ایران در فهرست سیاه FATF خواند اما این خبر از سوی وزیر بهداشت تکذیب شد. نمکی اعلام کرد، سهمیه کشور ما برای خرید واکسن در طرح  کواکس سازمان جهانی بهداشت از دست نرفته بلکه به دلیل مشکلات انتقال پول، کمی طول کشیده است، اما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز جزو سهمیه و سبد ماست که بزودی خبرهای خوشی در این خصوص خواهیم داد و ان شاءالله در اسرع وقت طبق جدول تخصیصی که برای همه کشورها دارند برای ما هم توزیع خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری نیز به خبر باطل شدن سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت واکنش نشان داد. مصطفی قانعی گفت، در تجربه‌ قبلی برای خرید واکسن آنفولانزا شاهد بودیم که وقتی واکسن را تا فرودگاه منتقل کردیم، آمریکا مانع انتقال آن به ایران شد، بنابراین این مسیری است که به هر حال دشمنان مزاحمت‌هایی را در هر مرحله  برای ما ایجاد می‌کنند.در هر حال ایران برای حفظ جان مردم تلاش می‌کند تا جایی که حتی اگر بتواند جان یک نفر را فقط نجات دهد، کوتاهی نخواهد کرد.

بعد از تمامی این حواشی همتی مهر تایید را بر گفته افرادی که از ابطال نشدن سهمیه ایران برای خرید واکسن خبر میدادند زد و اعلام کرد حتی مشکل واریز پول نیز حل شده و به زودی واکسن به ایران منتقل خواهد شد. امید است خبرهای بعدی نیز همه در تایید این خبر باشد و هرچه سریعتر واکسن به دست  مردم کشورمان  به خصوص کادر درمان و گروه های حساس برسد.