والدین کرونا را موجودی وحشتناک برای کودکان توصیف نکنند

استاد علوم تربیتی و رفتاری دانشگاه آزاد اصفهان گفت: ایجاد ترس و وحشت در فرزندان بویژه کودکان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، تاثیرات نامناسب و صدمات روحی برای آنان به همراه دارد و والدین نباید کووید-۱۹ را مانند یک موجود وحشتناک برای بچه‌ها توصیف کنند.

والدین کرونا را موجودی وحشتناک برای کودکان توصیف نکنند

استاد علوم تربیتی و رفتاری دانشگاه آزاد اصفهان گفت: ایجاد ترس و وحشت در فرزندان بویژه کودکان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، تاثیرات نامناسب و صدمات روحی برای آنان به همراه دارد و والدین نباید کووید-۱۹ را مانند یک موجود وحشتناک برای بچه‌ها توصیف کنند.

پریسا خانعلی روز پنجشنبه اظهارداشت: از آنجا که بیماری کووید-۱۹ و ویروس در یک  بازه زمانی به نسبت بلند وجود دارد و باید با رعایت موازین بهداشتی از ابتلا به آن جلوگیری کرد، اما در این مدت نباید به صدمات روحی و ایجاد اضطراب و هراس برای خردسالان و کودکان منجر شود.

وی توضیح داد: یکی از موضوعاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته اما به خوبی می‌تواند برای کودکان موثر باشد استفاده صحیح و آگاهانه از شوخ طبعی و طنز است فرض کنید کودک با بحرانی به نام کرونا آشنا می‌شود؛ می‌توانید آن را به شکل یک موجود خنده دار برایش نقاشی کنید و بصورت طنز برایش توضیح دهید که چگونه باید از آن دوری کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طنز به اصطلاح زهرِ اخبار بد و بحران‌ها را می‌گیرد و آن را برای کودک از یک چتر وحشتناک به یک موضوع غیرترسناک بدل می‌کند و در قالب طنز می‌آموزد که چطور از خودش محافظت کند.

خانعلی با اشاره به جلوگیری از انتقال اخبار و افکار منفی به کودکان تصریح کرد: کودکان دنیا دارند در محیطی امن و به دور از هرگونه خشونت یا امواج منفی زندگی کنند اما متاسفانه امروزه کمتر به شرایط روحی آنها توجه می‌شود، فرزندان به ویژه در سن پیش از دبستان هنگام رویارویی با حوادث ناگوار بسیار حساس هستند و اخبار بد تاثیرات دراز مدتی بر ذهن و زندگی آنها می‌گذارد.

وی از آنجایی که قرار نیست بچه‌ها در محیطی خیالی و ایزوله بزرگ شوند و باید در آینده اتفاقات برایشان غیر قابل باور باشد و دچار صدمه روحی نشوند باید بتوانیم به آنها قدرت پذیرش را یاد بدهیم که دنیا می‌تواند بحران‌های مختلف و البته قابل حل داشته باشد و همیشه همه چیز عالی نخواهد بود.

استاد علوم تربیتی و رفتاری اظهارداشت: کودکان اغلب نگران چیزهایی هستند که بزرگسالان فکرش را هم نمی‌کنند، والدین به مواجهه با اخبار ناراحت کننده عادت دارند اما کودکان از این ساز و کار (مکانیسم) دفاعی بی‌بهره اند و وظیفه بزرگترهاست که درباره نگرانی‌های برآمده از اخبار ناخوشایند با آنها حرف بزنند و در رفع نگرانی‌ها به آنان کمک کنند.

خانعلی افزود: توصیه می‌شود بزرگترها از تماشای اخبار و تحلیل‌ها همراه با خردسالان پرهیز کنند زیرا در لحظه پخش اخبار، گفتگوها و تحلیل‌ها، کنترلی بر آنچه در حال پخش است وجود ندارد و ممکن است بچه‌ها تصاویر، صحنه ها یا گفته‌هایی را ببینند و بشنوند که نگرانی غیر ضروری یا صدمه روحی و ذهنی عمیق در آنها را بوجود آورد.

وی با بیان اینکه والدین نباید به دلیل سن بالا فکر کنند که خودشان مرجع اصلی هستند، گفت: در چنین مواقعی مانند شیوع کرونا که موضوع اصلی در همه جا است، باید از بچه‌ها سوالاتی هر چند جزیی پرسیده شود تا کودک حس مشورت و گفتگو را بیاموزد و عزت نفس پیدا کند.

این پژوهشگر علوم رفتاری تاکید کرد: کودکان هنگام رویارویی با حوادث ناگوار بسیار حساس هستند و در وضعیت تروما یا بحران زدگی قرار می‌گیرند و می‌اندیشند که ممکن است همان اتفاق‌های بد برای آنان نیز رخ بدهد و در مجموع باید آموزش‌ها و مهارت‌ها برای کودکان پیش از دوران پیش از دبستان شروع شود و به نوعی در مدرسه و زندگی در اجتماع باز آموزی شود.

بر اساس آخرین اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۲ هزار و ۹۲۲ نفر و فوت ناشی از کرونا نیز به ۹۲ نفر رسید و ۵۵۲ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.