والدین تحت تأثیر تبلیغات مراکز استعدادیابی کودکان قرار نگیرند

گاهی اولیا برای کشف زودهنگام استعداد فرزندانشان و با این گمانه که کودک آنها از استعداد خاصی برخوردار است و باید خیلی زود آن را شناسایی کنند، آسیب جدی به فرزندشان می‌زنند.در نظر گرفتن این نکته بسیار ضروریست که دانش‌آموزان قبل از اینکه بتوانند استعدادهای خاص خود را رشد دهند، باید بتوانند رشد معمول دوره کودکی خود را طی کنند.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: والدین نباید تحت تأثیر تبلیغات صرف مراکز استعدادیابی برای شناسایی استعداد فرزندانشان قرار بگیرند.

حجت‌الله مهدی، افزود: برخی از والدین استعدادهای فرزندشان را نمی‌شناسند و ممکن است بدلیل نداشتن آگاهی و تحت تأثیر تبلیغ مراکز استعدادیابی، آن‌ها را در مسیری قرار دهند که بازدهی چندانی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: والدین ممکن است بدون آگاهی مانع رشد فرزندان خود بعنوان فردی مؤثر در جامعه شوند در حالی که هر فرد باید فرصت رشد و روند طبیعی خود را داشته باشد.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به نقش مراکز استعدادیابی در کشف استعدادها گفت: این مراکز قبل از رشد فرایندهای مهم طبیعی، تنها می‌توانند دانش‌آموزان را به یک جنبه خاص از استعدادشان جهت دهند و او را از فرایند معمول زندگی دور سازند.

وی یادآور شد: اگر والدین اجازه دهند فرآیند رشد کودکان مسیر طبیعی خود را طی کند، در این شرایط، استعدادیابی صحیح اتفاق می‌افتد و بصورت شایسه استعدادهای کودکشان شناسایی می‌شود.

مهدی خاطرنشان کرد: بر این اساس در دوران پیش از دبستان نباید بدنبال انواع استعدادیابی از جمله استعداد هوشی، هنری، کلامی و هرگونه استعداد دیگر بود و با این کار فرآیند رشد کودکان را مُختل کرد.

این روانشناس افزود: این موضوع در دوران ابتدایی نیز صدق می‌کند، زیرا در این دوره، تمرکز بر این است که دانش‌آموزان در کنار یادگیری مهارت‌های شناختی خواندن، نوشتن و جمع و تفریق بتوانند مهارت اجتماعی، زندگی کردن در کنار یکدیگر، بازی با همسالان و ارتباط گیری نیز را فرا بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: این فرایندها، مراحل با اهمیتی در دوران دبستان محسوب می‌شود پس دوران ابتدایی نیز جایگاه استعدادیابی را ندارد تا بتوان بطور جدی استعداد دانش آموزان در این مرحله را کشف کرد و جهت داد.

این روانشناس تصریح کرد: والدین با شناخت صحیح مهارت‌ها، توانمندی‌ها و علاقه فرزندان خود نقش بسزایی در هدایت توانایی‌های ذاتی آنها دارند.

وی یکی از نکات مهم در شناسایی و کشف استعداد دانش‌آموزان را زمان مناسب و شناسایی بموقع استعدادهای آنها دانست و گفت: والدین یا دیگر اعضای خانواده باید این نکته را درنظر بگیرند که سن استعدادیابی کودک چه موقع است و در این مسیر کدام رویدادها مهم تلقی می‌شود.

وی افزود: در بسیاری از مواقع استعدادیابی کودکان در زمانی صورت می‌گیرد که این موضوع نه تنها به کودکان کمکی نمی‌کند، بلکه در عمل به آنها آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌سازد.

رئیس مرکز مشاوره اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: گاهی اولیا برای کشف زودهنگام استعداد فرزندانشان و با این گمانه که کودک آنها از استعداد خاصی برخوردار است و باید خیلی زود آن را شناسایی کنند، آسیب جدی به فرزندشان می‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: در نظر گرفتن این نکته بسیار ضروریست که دانش‌آموزان قبل از اینکه بتوانند استعدادهای خاص خود را رشد دهند، باید بتوانند رشد معمول دوره کودکی خود را طی کنند.