هنوز هم کیفیت مد نظر نیست!

فرزانه مستاجران در یک جامعه وقتی میتوان از کیفیت صحبت کرد که کمیت اجناس با مشکلی رو به رو نباشد.کشور های جهان سوم به دلیل جنگ های پیاپی ،عقب ماندگی اقتصادی و فقر رفاهی هنوز بر سر کمیت برخی کالا ها مانده اند و به قولی به نان شبشان محتاج هستند به همین دلیل در […]

فرزانه مستاجران

در یک جامعه وقتی میتوان از کیفیت صحبت کرد که کمیت اجناس با مشکلی رو به رو نباشد.کشور های جهان سوم به دلیل جنگ های پیاپی ،عقب ماندگی اقتصادی و فقر رفاهی هنوز بر سر کمیت برخی کالا ها مانده اند و به قولی به نان شبشان محتاج هستند به همین دلیل در این کشورها صحبت کردن از کیفیت کاری عبث محسوب می شود.

در ایران نیز ۸ سال جنگ دفاع مقدس و سالهای بازسازی بعد از آن همه هم و غم مسئولین تامین مایحتاج زندگی مردم از لحاط کمیت بود تا مردم به دلیل نبود اجناس در مضیقه نباشند. یکی از سیاست های آن زمان هم کوپن کالا بود که باعث می شد همه اجناس تقریبا به صورت مساوی در دسترس همگان قرار گیرد. اما اکنون که سالهای جنگ و باز سازی های آن تمام شده است به نظر میرسد بازار ایران به برهه تاریخی دیگری رسیده است و شاید از این به بعد نقطه عطفی باشد برای بالا بردن کیفیت محصولات مصرفی مردم ایران.

به راستی مردم ایران با این همه ایستادگی و پشتکار لایق بهترین ها هستند . حال که از هر جنس و کالایی به وفور در بازار موجود است وقت آن رسیده مردم و مسئولین کیفیت محصولات را مد نظر قرار دهند و سعی کنند با ایجاد یک بازار رقابتی ، هر کس محصول بهتری تولید می کند در بازار بماند و بقیه محکوم به حذف شدن یا تلاش برای افزایش کیفیت باشند.

حضرت‌ علی‌(ع‌) می ‌فرمایند: هر کسی‌ دو روزش ‌یکسان‌ باشد او زیان کار خواهد بود. تأییدی‌ بر ارتقای‌ مستمر و پیشگیری‌ از زیان‌ می ‌باشد. کیفیت‌ یعنی‌ به‌ نیازها و انتظارات‌ مشتری ها پاسخ‌ دادن. کیفیت‌ زمانی‌ قابل‌ دستیابی‌ است‌ که‌ فرآیندها و فعالیت های‌ سازمان‌ به‌ طور مستمر با نیازها و انتظارات‌ مشتری های ‌سازمان‌ طراحی‌ شود و به‌ اجرا درآید؛ در این‌ تعریف‌ به‌ شناخت‌، تعیین‌ نیازها، انتظارات‌ مشتری ها و پرداختن‌ به‌ آن ها تأکید می‌ شود.

کیفیت‌ زمانی‌ قابل‌ دستیابی‌ است‌ که‌ فرآیندها و فعالیت های‌ سازمان‌ به‌ طور مستمر با نیازها و انتظارات‌ مشتری های ‌سازمان‌ طراحی‌ شود و به‌ اجرا درآید. چرا هنوز مردم مجبور هستند در نانوایی ها نان سوخته یا خمیر با کنجد درجه پایین مصرف کنند؟ آیا نظارت ها پایین است؟ کیفیت ‌به ‌معنای‌ کار درست ‌را بار اول ‌صحیح‌ انجام‌دادن‌ و بارهای‌ بعد بهتر از بار اول‌ انجام‌ دادن است به همین دلیل مداومت در نظارت از مهم ترین ارکان حفظ و افزایش کیفیت است. چرا هر جنسی با هر کیفیتی اجازه ورود به کشور را پیدا میکند، آن هم به بهانه تحریم و اینکه اجناس بهتر از این را به ما نمی فروشند؟ مگر تولید کنند گان داخلی ما توان تولید بهترین محصولات را ندارند ؟ چرا از آنها حمایت نمی شود؟

هر چند ما بارها از حمایت تولید داخلی صحبت به میان آورده ایم اما این بار باید به تولید کنندگان داخلی گفت اگر میخواهید هم چنان در بازار به کسب سود بپردازید خود را ملزم به برآوردن نیازهای مشتریان باید بکنید زیرا امکان دارد به یکباره مشتریان از شما سلب اعتماد کرده و آنگاه افزایش کیفیت هم به کمک شما نخواهد آمد.زمانی‌ که‌ محور فعالیت ها در ارایه‌ خدمات‌، نیازها و انتظارات‌ مشتری ها باشد خدمت‌ ارایه‌ شده‌ به‌ مشتری‌ موجب‌ جلب‌ اعتماد و رضایت‌ او خواهد بود.

امروز به عنوان روز کیفیت ملی در تقویم جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است تا شاید یادآوری باشد برای همه مسئولان و تولید کنندگان بر تلاش برای بالا بردن کیفیت محصولات مصرفی مردم عزیزمان و هم چنین مردم نیز سعی کنند به کیفیت محصولاتی که مصرف میکنند بیشتر دقت کنند نه به تبلیغات . متاسفانه ما هنوز شاهد صف های طولانی برای خرید فست فود و سوسیس وکالباس هایی هستیم که از کیفیت آن همه آگاهند!