هند مشارکت در بزرگترین پروژه رادیوتلسکوپ جهان را تصویب کرد

به گفته دانشمندان، مشارکت اصلی هندوستان در این پروژه در زمینه توسعه نرم‌افزارهای لازم برای اداره تلسکوپ‌ها در دو مکان متفاوت و ارتباط دادن آنها با ستاد مرکزی در رصدخانه «جادرل بانک» در انگلیس خواهد بود

هند مشارکت در اجرای بزرگترین پروژه رادیوتلسکوپ جهان را تصویب کرد؛ بر این اساس،‌ شرکت‌های هندی در زمینه توسعه نرم‌افزارهای لازم برای بهره‌برداری از رادیوتلسکوپ‌ها فعالیت خواهند کرد.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «دِکان هرالد»، این پروژه که در دو قاره اجرا می شود، برای رصد آسمان و تحول در فهم انسان از کیهان از منشاء آن تا چگونگی پیدایش حیات، اجرا می شود. رادیوتلسکوپ‌های بزرگ این پروژه بطور همزمان از دو مکان دورافتاده در غرب استرالیا در نزدیکی «پرت» و در آفریقای جنوبی در نزدیکی «کیپ تاون» فعالیت خواهند کرد.
این پروژه مهم با استفاده از فناوری‌های پیشرفته شامل برخی از سریع‌ترین ابررایانه‌های جهان، مطالعه کیهان با جزئیات بالا و شناخت شرایط داخلی کهکشان‌ها را ممکن کرده، شناخت بهتری از سیاهچاله‌ها ارایه می‌کند و نتایج آن در مسائل مختلف علمی برای ردگیری امواج گرانشی به کار گرفته خواهد شد.
بیش از ۱۰ کشور جهان از جمله هندوستان برای اجرای این پروژه و ساخت ابزارهای پیشرفته علمی مشارکت خواهند کرد. دولت هند در بیانیه‌ای، مشارکت این کشور با بودجه ۱۲۵۰ کرور روپیه (حدود ۱۵۰ میلیون دلار) را تصویب کرد.
به گفته دانشمندان، مشارکت اصلی هندوستان در این پروژه در زمینه توسعه نرم‌افزارهای لازم برای اداره تلسکوپ‌ها در دو مکان متفاوت و ارتباط دادن آنها با ستاد مرکزی در رصدخانه «جادرل بانک» در انگلیس خواهد بود.
حدود ۲۰ موسسه و شرکت هندی به طور فعال در این برنامه نقش دارند و تلسکوپ‌های طراحی شده برای این پروژه دو گستره متفاوت از فرکانس‌ها را پوشش خواهند داد.
از سوی دیگر، مجموعه‌ای از ۱۹۷ دیش معمولی در آفریقای جنوبی و مجموعه‌ای از ۱۳۱ هزار و ۷۲ آنتن کوچکتر شبیه به درخت در غرب استرالیا ساخته خواهد شد.