هم باشی سیاه زیر پوست بزک شده ازدواج سفید

کاهش آمار ازدواج، مشکل اجتماعی است چون خانواده ستون خیمه جامعه است و وقتی ازدواج صورت نمی گیرد اقتصاد و فرهنگ با مشکل روبرو می شود و مشکلات روحی و روانی شکل می گیرد که می تواند ابعاد سیاسی نیز پیدا کند

یلدا توکلی : متاسفانه در سال‌های اخیر، شاهد سبک‌جدیدی از زندگی به خصوص در کلان شهرها هستیم که در آن دختر و پسری که با هم تفاهم اولیه را دارند و نمی‌خواهند به هم تعهدی داشته باشند، بدون اطلاع خانواده‌ها زیر یک سقف می روند و این زوجیت را شرعی و قانونی ثبت نمی‌کنند. باید گفت که این شیوه از زندگی با عرف، شرع، سنت و سبک زندگی جامعه ایرانی در همه این سال‌ها و حتی قرن‌های گذشته همخوانی ندارد و این هم‌باشی سیاه تهدیدی انکارناپذیر و خطرناک برای از بین بردن کانون خانواده‌هاست.

خام بودن و آگاهی نداشتن دختر و پسرها از عوارض این نوع سبک زندگی
باورش سخت است اما بعضی دختر و پسرهای دم‌بخت روی مهم‌ترین ویژگی یک زندگی مشترک موفق که تعهد داشتن دو طرف است، خط می‌کشند و خودشان را در دام هم باشی سیاه که با عنوان ازدواج سفید بزک شده ، می‌اندازند. به تازگی معاون سامان دهی امور جوانان با ابراز نگرانی از سرنوشتِ فرزندان حاصل از این نوع رابطه گفته: «علت ازدواج سفید، مسائل فرهنگی و اخلاقی است. سلامت روان در این گونه دختر و پسرها که پا به هم‌باشی سیاه می‌گذارند در معرض خطر زیادی قرار می‌گیرد. این افراد به دلیل پایین بودن سطح رضایت‌شان از چنین زندگی، معمولاً دچار افسردگی می‌شوند و همچنین به واسطه نگرانی برای از دست دادن رابطه، فشار عصبی زیادی را هر روز تجربه می‌کنند. همچنین پرخاشگری، خشم، رفتارهایی از قبیل بیش از یک شریک جنسی داشتن، خشونت‌های کلامی، رفتاری و فیزیکی در این نوع ازدواج‌ها بسیار شایع است که بی‌شک می توان به خام بودن و آگاهی نداشتن دختر و پسرها از عوارض این نوع سبک زندگی اشاره کرد. همچنین نداشتن تعهد و التزام دو طرف به عرف و قاعده که خود در برخی موارد به تولد فرزندان نامشروع و بدون حمایت منجر می‌شود، از عوارض دیگر چنین روابطی است. در هم‌باشی سیاه به دلیل این که هیچ کجا سندی مبنی بر زن و شوهری ثبت نشده است، دختر و پسر خیلی راحت رابطه خود را به پایان می‌رسانند و اگر پای بچه‌ای هم در میان باشد، هیچ‌کدام تعهدی به او نخواهند داشت.

فروپاشی هم‌باشی سیاه به دختران آسیب بیشتری را وارد می‌کند
واضح به نظر می‌رسد که فروپاشی هم‌باشی سیاه به دختران آسیب بیشتری را از نظر عاطفی وارد می‌کند. افسردگی‌های عمیق، وابستگی‌های عاطفی، خدشه‌دار شدن اعتماد به نفس و برچسب ارتباط ناسالم در یک جامعه پایبند به سنت‌ها، دختران را مستعد ورود به ارتباط‌های ناسالم بعدی یا سوء مصرف مواد و دارو برای فرار از افکار سرزنش آمیز و آزاردهنده می‌کند. تصور نادرست هم‌باشی سیاه برای دختران شاید این باشد که بتواند برای مدت زمانی کوتاه، گذران زندگی را زیر چتر حمایت‌های مالی و عاطفی یک مرد راحت‌تر کند اما غافل از این که خسارت‌های روانی جبران ناپذیر و سنگینی را به بار می‌آورد. از دست دادن شانس یک زندگی معمولی از جمله مشکلاتی است که برای این‌گونه دختران اتفاق می‌افتد و روزها و ماه‌ها می‌گذرد که تاثیرات دایم و جبران‌ناپذیر را بتوان حل کرد و شاید هم حل شدنی نباشد. در مسئله هم‌باشی سیاه، اگر دختر هدف خشونت خانگی قرار بگیرد، نمی تواند به جایی شکایت کند و اگر پسر هم با مشکلاتی در این زندگی مواجه شود که نیاز به پیگیری قانونی داشته باشد، باز هم دستش بسته خواهد بود و این مورد هم، یکی دیگر از آسیب ها و عوارض هم‌باشی سیاه است.

نبود شادی و نشاط و دلخوشی در جامعه باید رفع شود
قرائی مقدم یک متخصص آسیب‌شناسی اجتماعی است وی با بیان اینکه رشد جامعه در ابعاد مختلف به تشکیل خانواده وابسته است، افزود: وقتی خانواده تشکیل نشود، اقتصاد شکوفا نمی شود و شخص مجرد به فکر سرمایه گذاری، پس انداز و تامین مایحتاج زندگی در کنار خانواده نیست، در حالی که انتقال میراث از طریق این نهاد شکل می گیرد و آینده جامعه را تضمین می کند.وی ترس از تشکیل خانواده و آینده آن را از موانع ازدواج برشمرد و تاکید کرد: دولت و مسئولان باید جوانان را به آینده امیدوار کنند، نبود شادی و نشاط و دلخوشی در جامعه از عواملی است که باید رفع شود؛ پرداخت وام مفید و لازم است اما کافی نیست، مسکن را دولت تامین می کند و خوب است اما آن هم کافی نیست.وی با تاکید بر اینکه موضوع آینده نگری، مساله مهمی برای زوجین به شمار می آید، اظهار داشت: ناامنی اقتصادی و اجتماعی نهاد خانواده، فقدان امنیت شغلی برای مردان که می تواند بر ساختار اقتصادی خانواده اثر بگذارد و مواردی از این دست سبب می شود تا جوانان از ازدواج امتناع کنند؛ از این رو دولت باید به طور جدی برای اصلاح شاخص های کلان اقتصادی و اجتماعی اقدام کند.در واقع باید سعی کنیم چشم انداز آینده جامعه را که در آن ازدواج نقش بسیار زیادی دارد، روشنتر کنیم، امید جوانان را بالا ببریم و به آنان دلگرمی بدهیم.

پایانی سیاه و دردناک
وی به موضوع همباشی های سیاه اشاره و اظهارکرد: نامش را ازدواج سفید گذاشته‌اند در حالی که ازدواج نیست چون این امر یک پیوند شرعی، قانونی و عرفی و سفید نیست چون پایان سیاه و دردناکی در انتظار اعضای آن است؛ تعهدی در آن نیست و هر لحظه امکان از هم پاشیدن زندگی وجود دارد و این برای افراد بسیار مضر است.مقدم تاکید کرد: برخی از جوانان به دلیل اینکه تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه و گروه‌های دوستان قرار گرفته‌اند، از مسئولیت پذیری و وظیفه مداری خودداری می کنند و این مساله اکنون حتی در بین آن دسته از جوانانی که مسکن، خودرو و درآمد مناسب دارند نیز دیده می شود به طوری که این افراد از ازدواج سر باز می زنند و تمایلی به تشکیل خانواده و زندگی مشترک ندارند.این روانشناس اجتماعی تصریح کرد: شکل گیری روابط ناسالم بین دختران و پسران و حتی مردان و زنان، امر ازدواج را با مشکل روبرو می کند؛ جوانان زمانی که در این شرایط هستند، حاضر نیستند مسئولیت بپذیرند و تن به تشکیل خانواده بدهند و دیگر ازدواج برای آنان جذاب نیست.وی اعلام کرد: کاهش آمار ازدواج، مشکل اجتماعی است چون خانواده ستون خیمه جامعه است و وقتی ازدواج صورت نمی گیرد اقتصاد و فرهنگ با مشکل روبرو می شود و مشکلات روحی و روانی شکل می گیرد که می تواند ابعاد سیاسی نیز پیدا کند.