هزینه‌های پرورش دام افزایش یافته است/وضعیت منابع آبی اجازه توسعه مزارع خوراک دام را نمی‌دهد

آزاده سلیمان نژاد:رئیس پژوهشکده زیست و فناوری رویان اصفهان گفت: هزینه‌های پرورش دام افزایش یافته است و نمی‌توان با توجه به وضعیت منابع آبی در استان نسبت به توسعه مزارع خوراک دام اقدام کرد. به گزارش نسل فردا از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، محمد حسین نصر اصفهانی در جلسه […]

آزاده سلیمان نژاد:رئیس پژوهشکده زیست و فناوری رویان اصفهان گفت: هزینه‌های پرورش دام افزایش یافته است و نمی‌توان با توجه به وضعیت منابع آبی در استان نسبت به توسعه مزارع خوراک دام اقدام کرد.
به گزارش نسل فردا از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، محمد حسین نصر اصفهانی در جلسه ویدئوکنفرانسی با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با ارائه گزارشی در زمینه فعالیت‌های صورت گرفته در مزرعه پرورش دام امامزاده آقا علی عباس (ع) بادرود اظهار داشت: پژوهشکده رویان این مجموعه را با ۱۴۲ راس میش، ۳۴ راس بره و پنج راس قوچ و با مبلغ قرارداد دو میلیارد و ۴۵ میلیون تومان جمع کل موجودی اولیه دو میلیارد و ۵۹۴ میلیون تومان برآورد شد.
وی با بیان اینکه بعد از فراز و نشیب‌ها و اقدامات صورت گرفته در حال حاضر این مجموعه دارای ۴۳۰ راس میش، ۱۰ قوچ، ۱۳۵ بره نر و ۱۹۶ بره ماده است، ادامه داد: زیرساخت‌های زیادی نیز در این مجموعه ایجاد شده که از آن جمله می توان به تجهیزات پایش تصویری و تولید خوراک دام اشاره کرد.
رئیس پژوهشکده زیست و فناوری رویان اصفهان اضافه کرد: در مجموع دو میلیارد و ۳۴۲ میلیون تومان در این مجموع موجود داریم، همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر با این هزینه‌های انجام شده گونه هایی را تولید کرده ایم که با استفاده از لقاح مصنوعی و ظرفیت اسپرم نژادهای مختلف به دست آمده است و همه این‌ها بارور هستند.
وی با بیان اینکه ۴۰۰ راس دام بارور هستند و بره ها برای رسیدن به دام پروری نیاز به گذر زمان دارند، ادامه داد: برای این امر در صدد اجاره زمینی هستیم که بتوانیم برای تامین علوفه این دام‌ها اقدام کنیم.
نصراصفهانی با بیان اینکه هزینه‌های جاری و حقوق ۴۰۰میلیون تومان برآورد شده تصریح کرد: باید توجه داشت که در مجموع تا ۶ ماه آینده ۸۰۰ میلیون تومان افزایش سرمایه خواهیم داشت و تا شهریور ماه به سودآوری خواهیم رسید.
وی در ادامه با اشاره به هزینه‌های بالای تغذیه و پرورش دام تصریح کرد: این امر منجر به افزایش هزینه‌ها شده و این در حالی است که هزینه فروش محصولات افزایش چندانی نداشته است.
رئیس پژوهشکده زیست و فناوری رویان اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان پتانسیل‌های خوبی را برای پرورش دام و ایجاد مزارع مناسب نداریم، ادامه داد: از این رو ما این آمادگی را داریم که در دیگر استانها نیز با اوقاف همکاری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ارزش دام اصلاحی رو به افزایش است، ادامه داد: این در حالی است که نیاز به زیرساخت کاشت بیشتری داریم و در اصفهان این ظرفیت را نداریم.
نصراصفهانی با بیان اینکه باید تعدادی از دام را از مرکز بادرود خارج کنیم، ادامه داد: می‌توان در این زمینه بهره برداری خوبی را داشته باشیم.