هر ۲۸۰نفر یک خودرو!

فرزانه مستاجران امروز قرار است قرعه کشی طرح پیش فروش خودرو در دو شرکت سایپا و ایران خودرو آغاز شود. حدود ۷میلیون نفر در این قرعه کشی ثبت نام کرده اند  و ۲۵ هزار خودرو پیش فروش خواهد شد که با یک احتساب سر انگشتی به هر ۲۸۰ نفر از ثبت نام کنندگان یک خودرو […]

فرزانه مستاجران

امروز قرار است قرعه کشی طرح پیش فروش خودرو در دو شرکت سایپا و ایران خودرو آغاز شود. حدود ۷میلیون نفر در این قرعه کشی ثبت نام کرده اند  و ۲۵ هزار خودرو پیش فروش خواهد شد که با یک احتساب سر انگشتی به هر ۲۸۰ نفر از ثبت نام کنندگان یک خودرو فروخته می شود و ۲۷۹ نفر دیگر همچنان باید منتظر طرح های بعدی باشند یا به بازار آزاد مراجعه کنند و به دلالانی باج دهند که قرار بود با این طرح پیش فروش دستشان از این بازار پر تلاطم کوتاه شود.

اجرای طرح فروش فوری ۲۵ هزار دستگاه خودرو که از ۴ خرداد تا ۱۴ خرداد ماه آغاز شده بود به اتمام رسیده و درحال حاضر واحدهای پلیس راهور ، خودروسازان و ثبت احوال مشغول راستی آزمایی اطلاعات ثبت نام کنندگان هستند. حدود۷ میلیون ثبت نام کننده در این طرح شرکت کرده اند که البته این آمار با راستی آزمایی ریزش خواهد کرد و در نهایت با قرعه کشی واجدین شرایط خرید خودرو اعلام خواهند شد. این طرح که قرار است امروز نتایج قرعه کشی آن مشخص شود از ابتدای امر با اما اگر های فراوانی آغاز شد. در ابتدا قرار بر این بود که هر ثبت نام کننده نیمی از هزینه خودروی مورد نظر خود را به حساب شرکت های خودرو ساز واریز کند که با واکنش های زیادی رو به رو شد و مسئولین دستور دادند افراد بدون واریز هزینه این پیش ثبت نام را انجام دهند. همچنین قرار بود  کسانی که در قرعه کشی برنده می شوند، اما توان تامین وجه را نداشته باشند محدودیت هایی برایشان اعمال شود اما اعلام  شد محدودیتی برای شرکت در قرعه کشی‌های بعدی وجود  نخواهد داشت، البته خودرو سازان محدودیت‌هایی در این باره اعمال کردند که به آن‌ها تذکر داده شد و این محدودیت در اطلاعیه فروش دو خودرو ساز اصلاح شد. بعد از آن گفته شده هر فرد فقط در یک شرکت می تواند ثبت نام کند و اگر فردی به طور مثال در ایران خودرو پیش ثبت نام کرد دیگر حق ثبت نام در شرکت سایپا را نخواهد داشت اما افراد زیادی در هر دو شرکت ثبت نام کردند و بعد از این که ثبت نام به پایان رسید ، قانون جدیدی ابلاغ شد  که اگر فردی در هر دو مجموعه  خودروساز ثبت نام کرده باشد در صورتی که ظرفیت فروش یک شرکت بیش از حد مجاز باشد ثبت نام او در شرکت دیگر ثبت خواهد شد. به عنوان نمونه در حال حاضر آمارها نشان می دهد حجم متقاضی برای ثبت نام خودروهای ایران خودرو بیش از سایپا است در این حالت مطمئناً اگر فردی هم در ایران خودرو و سایپا ثبت نام کرده باشد  ثبت نام در ایران خودرو حذف و فرد مجاز به خرید از محصولات سایپا است. و این امر باعث نارضایتی افرادی شد که از این طرح اطلاع نداشته و تمایل بیشتری به خرید خودرو از شرکت ایران خودرو داشته اند.

با تمام این اما و اگرها امروز قرعه کشی انجام خواهد شد هرچند یک قرعه کشی آزمایشی  در ۱۴ خرداد انجام شد  و در این قرعه‌کشی آزمایشی که نخستین دوره فروش فوق‌العاده محصولات ایران خودرو با ظرفیت فروش ۱۵ هزار دستگاه خودرو با حضور نماینده سازمان بازرسی کل کشور، نماینده دادستان‌کل کشور، نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مدیران ارشد ایران خودرو در سالن همایش‌های ساپکو برگزار شد ایرادات بر طرف شد اما باید دید آیا قرعه کشی واقعی می تواند بدون نقص انجام شود و این قرعه کشی و اعلام نتایج چه تاثیری بر روی بازار آزاد قیمت خودرو خواهد گذاشت؟!