هر کس میتواند برود واکسن بزند

فرزانه مستاجران سومین محموله واکسن کرونا هم این بار از چین وارد کشور شد تا تعدادی دیگر از هموطنانمان را از این بیماری هولناک معصون بدارد . در چند روز گذشته حواشی فراوانی پیرامون واکسن زدن برخی از هموطنانمان در خارج از کشور ایجاد شد و این جریان موافق و مخالفان بسیاری داشت. اینکه چرا […]

فرزانه مستاجران

سومین محموله واکسن کرونا هم این بار از چین وارد کشور شد تا تعدادی دیگر از هموطنانمان را از این بیماری هولناک معصون بدارد . در چند روز گذشته حواشی فراوانی پیرامون واکسن زدن برخی از هموطنانمان در خارج از کشور ایجاد شد و این جریان موافق و مخالفان بسیاری داشت. اینکه چرا یک سلبریتی  و هنرمند یا آقازاده باید اینقدر درامد داشته باشد که هر سال چندین بار به آمریکا و دیگر کشور ها سفر کند و حتی شهروند آنجا باشد اما برخی دیگر که همکار آنها هستند به نان شبشان محتاج باشند مسئله ای جداست حتی اینکه چرا این هنرمندان با حقوق های نجومی از دادن مالیات هم معاف هستند باز جای بسی تامل دارد اما اینکه هموطنانی که توانایی مالی دارند برای زدن واکسن به کشورهای دیگر بروند چه ایرادی میتواند داشته باشد؟! مگر ما نبودیم که چند روز پیش برای از دست دادن علی انصاریان و مهرداد میناوند گریه کردیم؟ چرا حالا که شهاب حسینی و امثال او برای زدن واکسن اقدام کردند ناراحت هستیم ؟ نکند ما ملتی هستیم که نمیتوانند خوشحالی یکدیگر را ببینند اما در غم هم شریک هستند؟ ماه های گذشته دولت ما درگیر مشکلات فراوانی برای خرید واکسن شده و روزانه حدود ۱۰۰ نفر از هموطنانمان به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست می دهند پس به نظر می رسد که حتی اگر یک نفر هم میتواند برای خرید و تزریق واکسن به خارج از کشور برود نه تنها به خود کمک کرده بلکه به دیگران هم برای زدن واکسن و نوبت دهی کمک شده است.

روز پیش  معاون فنی امور گمرکی ایران از ورود سومین محموله واکسن کرونا از کشور چین به ایران خبر داد. اورنقی اعلام کرد واکسن کرونا از کشور چین به حجم ۲۵۰ هزار دوز وارد کشور شد. این محموله تحویل سازمان غذا و دارو برای تزریق به گروه های هدف داده شد.

اما این وکسن های چینی قرار است به چه افرادی تزریق شود؟ در ادامه فاز یک واکسیناسیون علیه بیماری کووید ۱۹ و بدنبال آغاز واکسیناسیون کادر درمان، واکسیناسیون سالمندان و جانبازان و کارکنان آسایشگاهها آغاز شد. گفته شده  واکسیناسیون ۱۱۰ هزارنفر از نیروهای خط مقدم درمان و سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاه‌ها، تا قبل از نیمه اسفندماه، انجام می‌شود که تنها ۲ دهم درصد کل جمعیت هدفی است که تا پایان برنامه واکسیناسیون باید واکسینه شوند. همچنین دز دوم واکسیناسیون نیز ۱۲ اسفند طبق برنامه زمان‌بندی و سه هفته بعد از دریافت دز اول انجام خواهد شد. تلاش می‌شود با محموله‌های بعدی واکسن که ظرف روزهای آتی به تدریج وارد کشور خواهد شد تا قبل از سال جدید، واکسیناسیون در گروه‌های هدف فاز یک انجام شود و با شروع سال جدید شاهد واکسیناسیون گروه‌های هدف فاز ۲ به ترتیب اولویت مندرج در سند ملی واکسن کرونا خواهیم بود.

اما چرا با وجود اینکه سالمندان عزیزمان در مراکز نگهداری تقریبا جای امنی داشتند به آنها واکسن زده شد نیز جای سوال دارد؟ بهتر نبود با واکسینه کردن افراد در ارتباط با آنها یعنی تنها کادر درمان و کارکنان مستقر در خانه های سالمندان و قرنطینه کردن این مراکز از بیمار شدن این عزیزان جلوگیری می شد تا واکسن های موجود را به افرادی که بیشتر مجبور هستند در سطح جامعه رفت و آمد کنند و اگر خانه نشین شوند نان شب ندارند که بخورند و خانواده ی آنها دچار تنش می شود ، تزریق می کردیم؟ کارگران و کارمندانی که با بیماری های خاص و زمینه ای یکسال است کرونا را در کمین خود میدانند اما مجبور هستند به سر کار بروند و حالاهم نگران نرسیدن واکسن کرونا و اینکه اصلا کسی میداند آنها بیماری زمینه ای دارند تا در الویت تزریق واکسن قرار گیرند؟!