نیمی از باغات اصفهان تحت تنش آبی قرار دارند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه نیمی از باغات استان اصفهان تحت تنش آبی قرار دارند، گفت: با تداوم تنش آبی در باغات استان خودبه‌خود کیفیت و کمیت محصولات کاهش یابد که در این شرایط موجب گرانی میوه‌ها خواهد شد. احمدرضا رئیس زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به […]

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه نیمی از باغات استان اصفهان تحت تنش آبی قرار دارند، گفت: با تداوم تنش آبی در باغات استان خودبه‌خود کیفیت و کمیت محصولات کاهش یابد که در این شرایط موجب گرانی میوه‌ها خواهد شد.

احمدرضا رئیس زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت باغات استان، اظهار کرد: متأسفانه باغات استان اصفهان با شرایط فعلی گرما تحت تنش آبی قرار دارند.

وی با بیان اینکه در منطقه غرب استان حدود ۱۵ هزار هکتار محصولات باغی است، گفت: از این میزان حدود نیمی از باغات تحت آبیاری شبکه‌های آبرسانی و بقیه این اراضی متأثر از آب زاینده‌رود است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان توضیح داد: هر زمان که این رودخانه جاری باشد، وضعیت چاه‌های حریمی اطراف آن بهتر است و بقیه باغات که مستقیماً از زاینده‌رود بهره می‌برند، اگر رودخانه جاری نباشد، به شدت تحت تنش آبی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در حال حاضر باغات شهرستان‌های فلاورجان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر و مبارکه به شدت تحت تنش آبی قرار دارند که بیشتر آنها محصولات هسته‌دار همچون زردآلو، هلو و شلیل و انگور، بادام، آلو و … دارند.

رئیس‌زاده گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اگر تنش آبی در باغات استان ادامه یابد، خودبه‌خود کیفیت و کمیت محصولات کاهش یابد که در این شرایط موجب گرانی میوه‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته باغات استان را با آبرسانی سیار حفظ کردیم، افزود: امیدواریم امسال این شرایط نداشته باشیم که البته مشروط به جریان ماهیانه زاینده‌رود است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره افزایش قیمت میوه‌ها در بازار، اظهار کرد: ازجمله دلایل گرانی میوه، افزایش هزینه‌های کارگری و حذف یارانه کود و سم است.

وی تصریح کرد: اگر قدرت خرید مردم باز کاهش یابد، دیگر باغ و باغداری به‌صرفه نخواهد بود که این موجب متضرر شدن باغدار می‌شود و اگر این شرایط ادامه یابد، احتمال رها شدن باغات وجود دارد.