نگران نباشید بیماری جدید چینی در ایران نیست

گروه‌های حساس و دارای شرایط خاص از جمله سالمندان و بیماران خاص باید سالی یکبار واکسن‌های آنفلوآنزا و کرونا را تزریق کنند.همچنین شهروندان در صورت ضرورت حضور در خارج از منزل، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند

یلدا توکلی : به تازگی آمار ابتلا به بیماری های تنفسی در چین افزایش یافته و رسانه ها از شیوع بیماری پنومونی (ذات الریه – سینه‌پهلو) خبر داده‌اند که با تب بالا سبب بستری کودکان در بیمارستان ها و مراکز درمانی شده است، حال در این میان اگر چه ترس همه گیری این بیماری دور از ذهن نیست اما وزیر بهداشت اعلام کرده که در کشورمان خبری از این بیماری نیست.

افزایش بیماری‌های تنفسی در جهان

با فرا رسیدن فصول سرد سال، در سراسر جهان شاهد افزایش بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا، ذات‌الریه و عفونت‌های باکتریایی هستیم و طبق اعلام مسئولان سازمان بهداشت جهانی، بیماری کووید ۱۹ همچنان تهدیدی برای عموم افراد به خصوص کودکان به شمار می‌رود.در این میان نیز کمیسیون بهداشت ملی چین از افزایش بیماری های تنفسی به ویژه در بین کودکان خبر داد و گفته می‌شود که این شیوع عمدتاً در پکن، پایتخت این کشور و همچنین در استان «لیائونینگ» و سایر مناطق این کشور رخ داده است. سازمان بهداشت جهانی نیز در حالی که از دولت چین خواسته است اطلاعات مربوط به بیماری‌های تنفسی را در اختیارش قرار دهد اما اعلام کرده هیچ عامل بیماری‌زای غیرعادی یا جدیدی شناسایی نشده است.

افزایش موارد یک بیماری ناشناخته در چین

اما آنچه به وضوح دیده می شود این است که افزایش موارد یک بیماری ناشناخته در چین توسط مقام‌های بهداشتی در حال بررسی است و کودکانی به دلیل ابتلا به ذات الریه در بیمارستان‌های آن کشور بستری شده اند. در حالی که وضعیت نامشخص است به نظر می‌رسد که به احتمال زیاد این شیوع به جای آن که نتیجه یک عفونت جدید باشد به دلیل تجدید حیات پاتوژن‌های تنفسی رایج پس از قرنطینه‌های شدید ناشی از پاندمی ویروس کرونا در آن کشور بوده است.مقامات چینی نیز افزایش موارد ابتلا را به پایان محدودیت‌های کرونایی، فرا رسیدن فصل سرما و گردش پاتوژن‌های شناخته شده از جمله آنفلوآنزا، پنومونی مایکوپلاسما، ویروس سینسیشیال تنفسی و سارس-کوو-۲ – ویروسی که باعث ایجاد بیماری کووید۱۹ می‌شود، نسبت داده‌اند.

در ایران خبری از این بیماری نیست

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است وی اما درباره شیوع بیماری جدید تنفسی در چین گفت: شیوع ویروس جدیدی از سوی سازمان جهانی بهداشت تایید نشده و به ایران نیز نیامده و در ایران خبری از این بیماری نیست .وی درباره شیوع نوعی بیماری تنفسی در بین برخی کشورهای شرق آسیا از جمله چین اظهار داشت: از حدود دو ماه پیش در ایران شاهد شیوع نوعی سرماخوردگی در بین هموطنان بودیم که منشاء آن ویروس آنفلوآنزا است و پنج درصد بستری ناشی از سرماخوردگی در مراکز درمانی ناشی از ویروس کرونا بوده است.

باید سالی یکبار واکسن‌های آنفلوآنزا و کرونا را تزریق کرد

وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد که در صورت سرماخوردگی حتماً استراحت کرده و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند. وی ادامه داد: گروه‌های حساس و دارای شرایط خاص از جمله سالمندان و بیماران خاص باید سالی یکبار واکسن‌های آنفلوآنزا و کرونا را تزریق کنند.همچنین شهروندان در صورت ضرورت حضور در خارج از منزل، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.