نگاه ما به مناطق ویژه اقتصادی صادرات‌گراست

استاندار اصفهان گفت: نگاه ما به مناطق ویژه اقتصادی در استان صادرات‌گرا و مبتنی بر فناوری‌های روز و دانش بنیان است و نمی‌خواهیم این مناطق به پایگاه واردات تبدیل شوند. سید رضا مرتضوی در جلسه بررسی منطقه ویژه اقتصادی شاهین شهر در استانداری اصفهان، افزود: رویکرد دستگاه‌های اجرایی استان برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی باید […]

استاندار اصفهان گفت: نگاه ما به مناطق ویژه اقتصادی در استان صادرات‌گرا و مبتنی بر فناوری‌های روز و دانش بنیان است و نمی‌خواهیم این مناطق به پایگاه واردات تبدیل شوند.

سید رضا مرتضوی در جلسه بررسی منطقه ویژه اقتصادی شاهین شهر در استانداری اصفهان، افزود: رویکرد دستگاه‌های اجرایی استان برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی باید از ابتدا متفاوت باشد و از تجربه سایر شهرها که در این زمینه کار کردند، استفاده شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های صادراتی استان متناسب با توانمندی‌های ما نیست و باید بهبود یابد، اظهار داشت: دلیل این امر این است که ظرفیت‌های لازم برای ایجاد حوزه‌های اقتصادی با نگاه صادرات‌گرا در استان ایجاد نشده است بنابراین باید این مزیت‌ها مانند منطقه ویژه اقتصادی را ایجاد کنیم و راهبرد ما به این سمت باشد.

استاندار اصفهان به ظرفیت‌های این استان در زمینه‌های مختلف مانند تولید لوازم خانگی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر ما کار ویژه‌ای در این زمینه تعریف کنیم می‌توانیم تحول جدی در کشور داشته باشیم.

مرتضوی با تاکید بر اینکه نگاه ما این نیست که هر صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی مستقر شود، اضافه کرد: ما می‌توانیم صنایع پاک و سبز را در این مناطق مستقر کنیم تا زمینه‌های خوبی نیز برای جذب و اشتغال دانشگاهیان و نخبگان فراهم شود.

وی با بیان اینکه ما نباید به دنبال زمین فروشی در مناطق ویژه اقتصادی باشیم، ادامه داد: لازم است که ضوابط سختگیرانه ای برای ورود و استقرار در این مناطق تدوین شود تا شرکت‌های با فناوری برتر و پاک در آنجا مستقر شوند و از آنها به خوبی پشتیبانی کنیم تا به شدت رشد کنند و توسعه یابند.

استاندار اصفهان همچنین بر ضرورت همراهی و کمک دستگاه‌های اجرایی مختلف استان برای به سرانجام رسیدن مناطق ویژه اقتصادی و نقش آن در توسعه اقتصادی آینده تاکید کرد.

وی با اشاره به منطقه ویژه اقتصادی شاهین شهر گفت: چند قطعه زمین برای این منطقه پیشنهاد شده که با توجه به مسائل مختلف مانند موقعیت مکانی، دسترسی به امکانات و خدمات مختلف، ۲ منطقه شامل روستای جعفرآباد و “ونداده” (در مجاورت شهرک صنعتی گلستان) بعنوان گزینه‌های اول و دوم مطرح شد.

مرتضوی با تاکید بر ضرورت تعیین سازمان متولی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شاهین شهر، افزود: ما باید از ظرفیت‌ها و مشارکت مجموعه‌هایی مانند شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و شرکت‌های دانش بنیان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شاهین شهر استفاده کنیم تا سرریز فناوری را در این منطقه شکل دهیم.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع کارها در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شاهین شهر و جذب سرمایه و سرمایه گذار در این منطقه، گفت: لازم است از ظرفیت و مشارکت بخش‌های مختلف بویژه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در این کار به خوبی استفاده شود.

استاندار اصفهان تاکید کرد: استان اصفهان بدلیل برخورداری از ظرفیت‌های مناسب و مجموعه‌های دانش بنیان می‌تواند به قطب صنایع هوا و فضای کشور نیز تبدیل شود.

نماینده مردم برخوار و شاهین شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است و این قانون را نمی‌توان تغییر داد.

حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در استان اصفهان حاصل فرایندی چند ساله است که برای پایه ریزی آن باید به گونه‌ای عمل کرد که هرچه جلوتر می‌رویم باعث شکوفایی بیشتر منطقه و استان شود.

وی ادامه داد: لازم است مجموعه‌هایی در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شاهین شهر دخیل شوند که انگیزه لازم را برای این کار داشته و اهل توسعه و آبادانی باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این جلسه ۹ قطعه زمین پیشنهادی برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی شاهین شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منطقه ویژه اقتصادی، منطقه‌ای است که در آن قوانین کسب و کار و تجارت با سایر نقاط کشور متفاوت است؛ این مناطق در داخل مرزهای کشور واقع شده و هدف از راه‌اندازی آنها افزایش تراز تجاری، اشتغال، سرمایه‌گذاری و مدیریت مؤثر است. ایجاد مناطق ویژه اقتصادی یکی از پروژه‌های پیشران استان اصفهان و شامل شهرضا، شرق اصفهان، شاهین‌شهر و کاشان است. شاهین شهر در ۲۰ کیلومتری شمال اصفهان است.