نگاهی به اقدامات مافیای اقتصاد سلامت استان اصفهان

این جریان خزنده و تمامیت خواه بطور بارز تبدیل به دو قطب مستقر در شرق و غرب اصفهان شده اند. دوقطبی خطرناکی که می رود در دهه آینده، جامعه متکثر و چند قطبی اصفهان را به زیر پنجه خویش دربیاورند و از باقی بخش خصوصی ومطب داران، فرم ارجاع کنندگان وکارمندی بسازند، چرا که جریان "قمی ایسم" قطب دولتی ودانشگاهی را با سوء مدیریت کاملا فشل ومنفعل نموده است

دریاوفایی / شاید گزافه نباشد که بگوئیم  از صدر تا ذیل نظام درمان و سلامت کشورمان دچار انواع مختلفی از مرض های سخت علاج است که عوارضش بیشتر از همه جان بیماران را تهدید می کند. وجود گونه های متعدد مافیا که اتفاقا در اغلب موارد جزء جدانشدنی سیاست گذاری صدر نشینان این حوزه است و سرنخی از استان ها تا  پایتخت دارد… . دراین میان سیستم درمان دیار نصف جهان نیز از وجود چنین چرخه شومی مستثنی نبوده و نیست، اتفاقاتی که تاکنون آسیب های فراوانی را به همراه داشته است.

دکتر خلیل امیرزاده، متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه همچنین حقوقدان فعال دراصفهان طی گفتگو با ما به بخش هایی از پرونده مافیای اقتصاد سلامت اصفهان اشاره کرد که درادامه می خوانید:

  • به نظر می رسد صدماتی که مافیای اقتصاد سلامت به سایر اجزاء این حوزه وارد می کند مخرب تر از عوامل دیگر است، ابتدا دراین باره صحبت بفرمائید:

 تا قبل از دهه ی نود شمسی جامعه درمان و قطب ارائه گر خدمات نظام سلامت،جامعه ای سنتی و متکثر بود. مجموعه ای از ساختارهای تعریف شده دولتی،خصوصی و خیریه ای بودند. خبری از هلدینگ ها و رگه های سازمان یافته سودجو و مافیایی انحصارطلب نبود. با شتابزدگی در اجرای طرح تحول سلامت،علی رغم تذکرات وهشدارهای دلسوزان بصیر،خلا هایی رها شده از قوانین و چارچوب های مقرراتی هویدا شد. خلاءهایی که هرصاحب قدرت وثروت مطلعی را وسوسه که چه عرض کنم بلکه حریص وعازم جهت استیلاء و بهره برداری از این خوان نعمت بی صاحب می نمود.

  • چه خلاء های وجود داشت؟

خلاء ساماندهی و نظارتی منابع تامین کننده مایحتاج دارویی وملزومات پزشکی وتجهیزات پزشکی که سالیانه گردش مالی حداقل ۴ میلیارد دلاری یا ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی دارد که بعد ها در فضاحت های سیستم تی تک و سازمان متولی اش چندین وزیر ومعاون وزیر را بدردسر انداخت. همچنین خلاء نظارت بر تصمیمات کلان وزارتی و سطح استانی توسط مجلس ودستگاه های نظارتی علی رغم مشهود بودن تعارض منافع. مثلا اگر سیاهه برخورداری صاحبان مسند ومنصب وزارتی ودانشگاهی از مجوزهای صادره از کمیسیون های ماده ۲۰و یا سهامداری ایشان درهلدینگ ها براحتی قابل احصا هست. ونمونه های دیگر که استان اصفهان ما هم ازاین امر مستثنی نبود و اگر گردش مالی بین حداقل۵۰۰۰ هزار میلیارد الی  حداکثر ۱۰۰۰۰هزارمیلیارد تومانی نظام سلامت استان اصفهان را در نظر بیاوریم انگیزه جدی شکل گیری مافیاهای مربوطه را درخواهیم یافت. حال اگر عناصرخاطی از سطوح اجرایی یاخود “پدر خوانده” می شدند ویابه استخدام واستیلای مافیاهادر می آمدند که بدترو مصداق قوز بالا قوز می شد.

  • و وضعیت مافیای اقتصاد سلامت در اصفهان به چه شکلی بوده است؟

شاید بد نباشد به وجود برخی عناصر مافیایی و پرونده های مفتوح ودستگیری های سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اشاره کنیم. مثل جریان”قمی ایسم” که موجد و راهگشای چنین مافیا هایی شد تا خودش با سهم گیری و پنهان گری محفوظ بماند. این جریان خزنده و تمامیت خواه بطور بارز تبدیل به دو قطب مستقر در شرق و غرب اصفهان شده اند. دوقطبی خطرناکی که می رود در دهه آینده، جامعه متکثر و چند قطبی اصفهان را به زیر پنجه خویش دربیاورند و از باقی بخش خصوصی ومطب داران، فرم ارجاع کنندگان وکارمندی بسازند، چرا که جریان “قمی ایسم” قطب دولتی ودانشگاهی را با سوء مدیریت کاملا فشل ومنفعل نموده است.

  • اختلال گران چگونه این اقدام را انجام داده اند؟

یکی به لحاظ ایجاد درگاه نفوذ وکاشتن مهره اطلاعاتی درحساس ترین موقعیت مدیریتی دانشگاه توسط یک قطب ومدیریت اطلاعات وتصمیمات وهماهنگی عناصر زرخرید خویش که بعدها این عامل”دست خوش”خود را دریافت کرد.هرچندکه قطب دیگر به سرچشمه وصل بود ودر قالب انواع تسهیلات ومجوزهای مشارکتی کارخویش راپیش می راند. مسابقه”بازدید وزیر ببینی”هردو هلدینگ هم ازین قماش بوده است. اگر به حافظه تصویری وخبری درفضای مجازی سری بزنید مستنداتش کاملا هویداست. دوم به لحاظ تصمیمات خلاف قانون همچون مجوز کار در ساعات دولتی به بخش خاصی از کادر درمان تحت وظیفه،چشم بستن به مراحل بهره برداری واحد های متعلق به مافیاها علیرغم نواقص و بر خلاف مقررات ، واگذاری های زیان بار،بدهکار نمودن مراکز دولتی ،عدم رسیدگی به معیشت پرسنلی،عدم نظارت بر کارکردهای مدیریتی،…

  • در حال حاضر اوضاع چگونه است؟

اخیرا با معاون محترم درمان دانشگاه گفتگویی داشتم و از فشارهای مافیا می گفت،اینکه چقدر مصرانه قصد دیدار وگفتگو دارند وپیغام وپسغام می فرستند. به هرحال برایش آرزوی موفقیت کردم هرچندبعید می دانم که مافیا راحتش بگذارد ومسلما برایش درد سر درست خواهندکردتاکنار رود ویامثل بعضی ها وامدارش نمایند.این سیستم چنان زیرکانه وبهنگام مهندسی وقایع را می نمودکه عناصرکلیدی اش را”پیش پیش”حتی بازنشسته  کرد که مبادا دچار استنطاق گردند.متاسفانه ریل گذاری اموری که آن جریان کذایی نموده است با روزمرگی و فقدان راهبرد و تاکتیک مناسب فعلا برقرار است. به هرحال این مافیامنطقا می داندکه مراکز تصمیم سازی و قدرت را که اختیاروضع مقررات ونظارت رادارد بایست تحت انقیاد خویش در بیاورد ویکی ازین مراجع، نظام  پزشکی ها ،خصوصا مرکز استان است. واکاوی موج”برانداز” برای تحت انقیاد درآوردن و اداره هیئت مدیره ای که باشور و شعورانتخاباتی جامعه پزشکی بر سرکار آمده است امر سختی نیست. حربه ی اصلی این جریان لجن پراکنی،اتهام زنی و شایعه پراکنی علیه نیروهای خدوم و سازش ناپذیر است. قابل توجه همگان و خصوصادستگاه های نظارتی اینکه با جلوداری عناصرسیاسی، ردصلاحیت شده اخلاقی و یا وا خورده درانتخابات سال گذشته وبعضا کارکنان پزشک یکی از دو جریان مافیا،با هوچیگری در فضای مجازی وحقیقی علیه نظام پزشکی اصفهان قصد آشوب وبلوا داشته که از نشانه هایش ایجاد فضای پرتشویش،التهاب وتخریب فعلی می باشد. حتی شنیده هاحاکی ازتقسیم مناصب بعدی هم است، تاعناصر مطرود و ورشکسته یا سیاسی کار مصدر شوند.

  • صحبت پایانی شما؟

بنده بضاعت اندکم همین قدر است،وظیفه ام هشدار بود تا اعضا جامعه پزشکی هوشیار گردند. که این آتش بی دود، بی مهار پیش می آید واگر مدیران دانشگاه واعضای جامعه پزشکی ودستگاه های نظارتی وامنیتی و نمایندگان محترم مجلس برای مهار این دو کانون پول وثروت تدبیری ننمایند،آینده نظام سلامت و خصوصادرمان استان اسیر اقدامات استثماری این دو مافیای غالب خواهندشد وبسا که بعداستیلایشان، مردم وسایرمراکز درمانی واشخاص حقوقی وحقیقی قربانی رقابت شان خواهندگشت. رقابتی بیرحمانه که برای بلعیدن منابع وتکاثر شکل گرفته ومُبادی آداب واخلاقیات نخواهد بود. آنچه گفته شد بخشی از رازی بود که همگان بدانند که چرا مناصب این سازمان برای مافیا مهم بوده، که تحت لوای خدمتگزاری، مهره هایش آرام وقرار ندارند والان باشلوغ بازی وآلت دست قراردادن آرمان ها و واژگان حق ،قصد برهم زدن هژمونی جدید را دارند. هژمونی که متکی بر شفافیت واستقلال وتحول خواهی وپاسخگویی است.