نوسازی؛ باری که شهرداری تنها بر دوش می‌کشد

عضو هیئت علمی دانشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بخشی از بودجه نوسازی اتوبوس‌ها با استناد به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت باید توسط دولت پرداخت شود، اما در سال‌های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی این کمک‌ها نشده و بار سنگین نوسازی به طور کامل بر دوش شهرداری افتاده است.

حسین حق شناس اظهار کرد: ناوگان اتوبوسرانی باید کیفیت بالایی داشته باشد تا علاوه بر رغبت شهروندان در استفاده از آن بر زیبایی شهر بیفزاید.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر نوسازی باید اتوبوس‌های فرسوده از چرخه تردد در خیابان‌های شهر خارج شود، ادامه داد: کیفیت ناوگان اتوبوسرانی نقش زیادی در میزان آلودگی هوای شهر دارد و این مهم باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: اگر اتوبوس‌های جدید در تمام خطوط اتوبوسرانی به کار گرفته شود و رضایت شهروندان را در پی داشته باشد شاهد تردد تعداد کمتری از خودروهای تک سرنشین در خیابان‌های شهر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اتوبوس‌های تازه نفس باید طبق الگوهای تعریف شده نگهداری، حفاظت و سرویس دهی شود، افزود: شهروندان نیز در نگهداری از اتوبوس‌های شهر سهیم هستند که در این راستا باید فرهنگ‌سازی بیشتری بشود.

حق‌شناس با ابراز خرسندی از اقدام هوشمندانه مدیران شهری اصفهان در خرید اتوبوس‌های جدید، تاکید کرد: در شرایط مالی و اقتصادی فعلی این اقدام، مهم و ارزنده است، اما این اقدامات نباید موقت باشد بلکه در بازه‌های زمانی مختلف اتوبوس‌های جدید به این چرخه وارد شود.

وی اظهار کرد: بخشی از بودجه نوسازی اتوبوس‌ها با استناد به قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت باید توسط دولت پرداخت شود، اما در سال‌های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی این کمک‌ها نشده و بار سنگین نوسازی به طور کامل بر دوش شهرداری افتاده است که این موضوع جای بسی تأمل دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه داشتن برنامه زمان‌بندی دقیق برای حرکت اتوبوس‌ها در ایجاد انگیزه شهروندان برای استفاده از اتوبوس بسیار حائز اهمیت است، گفت: امروز مسئولان باید بیش از پیش به موضوع فرهنگسازی استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی توجه کنند که در این راستا باید از ابزارهای مختلف بهره ببرند.