نوآوری تنها ارائه محصول جدید نیست

فرزانه مستاجران هر چند در کشورما درصد بالایی از کسب و کارها هنوز به ایده آل جهانی نرسیده اند و با اندکی سرمایه  گذاری و برنامه ریزی میتوان هر شغلی در ایران را به یک ابر قدرت تبدیل کرد که به ایده آل های جهانی نزدیک شود اما هنوز برخی به دنبال پیدا کردن شغل […]

فرزانه مستاجران

هر چند در کشورما درصد بالایی از کسب و کارها هنوز به ایده آل جهانی نرسیده اند و با اندکی سرمایه  گذاری و برنامه ریزی میتوان هر شغلی در ایران را به یک ابر قدرت تبدیل کرد که به ایده آل های جهانی نزدیک شود اما هنوز برخی به دنبال پیدا کردن شغل های جدید هستند و نوآوری در اشتغال را منوط به ایجاد شغلی می دانند که تا کنون در جهان و یا دست کم ایران نبوده است .

شاخص های نوآوری جهانی  متشکل از ۷ رکن و ۲۱ بخش و ۸۰ زیربخش بوده که به دو گروه ورودی و خروجی تقسیم می‌شوند و هدف آن دست یافتن به جنبه‌های چندبعدی نوآوری است. در شاخص نوآوری جهانی ۲۰۲۰، تعداد ۱۳۱ اقتصاد مورد بررسی قرار گرفته که امتیاز هر کشور از صفر تا ۱۰۰ متغیر است. امتیاز ۱۰۰ نشان از بهترین عملکرد و امتیاز صفر نشان از ضعیف‌ترین عملکرد دارد. ارکان شاخص نوآوری جهانی شامل «نهادها»، «تحقیق و سرمایه انسانی»، «زیرساخت‌ها»، «پیچیدگی بازار» و «پیچیدگی کسب‌وکار» است و ارکان خروجی شاخص نوآوری جهانی را «دانش و فناوری» و «خلاقیت» تشکیل می‌دهد. در میان هفت رکن اصلی شاخص نوآوری جهانی در سال ۲۰۲۰، ایران در رکن «تحقیق و سرمایه انسانی» بهترین رتبه (۴۶) را کسب کرده است. پس از آن در دو رکن «خروجی خلاقانه» و «خروجی دانش و فناوری» به ترتیب رتبه‌های ۴۸ و ۵۹ را به دست آورده است. نامناسب‌ترین جایگاه ایران مربوط به رکن «نهادها» بوده که رتبه ۱۲۰ را کسب کرده است.به لحاظ امتیاز، ایران در هر هفت رکن شاخص نوآوری در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ با کاهش امتیاز همراه بوده است. بیشترین افت امتیاز ایران مربوط به رکن پیچیدگی کسب‌وکار بوده است.

کارآفرینان جوان معمولا به دنبال نوآوری هستند. آنها راز موفقیت را در نوآوری می بینند. به خوبی درک کرده اند که در جهان امروز رقابت شدید است و به این فکر می کنند که برای اینکه راه شان را از کسب و کارهای محکوم به شکست جدا کنند باید نوآوری داشته باشند. اما متاسفانه اکثر جوانان ایرانی نوآوری را تنها در ارائه محصول نو می دانند در حالی که  نوآوری تنها در محصول نیست ممکن است شما در فرآیندتان نوآوری کنید، یعنی محصول تان یا خدمت تان را با فرآیندی جدید که کم هزینه تر است یا کیفیت بیشتری دارد تولید یا ارائه دهید.ممکن است در انتخاب بازارتان نوآور باشید، یعنی به سراغ مشتریانی بروید که پیش از شما کسی سراغ شان نرفته است ، ممکن است در منابع تان نوآور باشید یعنی ماده اولیه گرانقیمت یا کم کیفیتی را با ماده اولیه ارزان تر یا با کیفیت تری جایگزین کنید. یک نکته کلیدی این است که هدف از نوآوری بهبود در عملکرد است پس به دنبال نوآوری هایی باشید که این بهبود را به همراه خواهد داشت.

یکی از تفاوت های نوآوری با خلاقیت آن است که نوآوری، اجرا و پیاده سازی ایده های نو است. این که شما انسان خلاقی هستید، این که ایده های زیادی به ذهن تان می رسد، حتی این که این ایده ها را پرورش می دهید و از آنها پاورپوینت درست می کنید برای نوآور بودن شما کافی نیست. نوآوری متضمن اجرا و پیاده سازی ایده های نو است و نه صرفا خلق و پروراندن آنها. از دیگر مشکلات افراد جویای کار در کشور این است که از حرف تا عملشان فاصله بسیار است .همه ما فکر میکنیم خلاق هستیم که شاید همین طور باشد اما در عمل نیز باید پشت کار داشته باشیم تا بتوانیم با مشکلات بزرگی که در جریان کار رخ میدهم و متاسفانه مسئولین برای آن تا کنون راهکاری ارائه نداده اند مقابله کنیم.