رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نشست صمیمانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی:

نمایندگان مجلس بر سر منافع استانی باید اتحاد داشته باشند

تحلیل‌های انجام شده نشان می‌دهد آنچه رتبه اصفهان را در امنیت سرمایه‌گذاری کاهش داده است مشتمل بر فرهنگ وفای به عهد دولت و شرکت‌های دولتی، عمل مسئولان ملی و استانی به وعده‌ها است.

یلدا توکلی: امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در نشست صمیمانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان، با بیان این که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، استان اصفهان از لحاظ امنیت سرمایه‌گذاری در بین استان‌های کشور رتبه بیست و چهارم را دارد، گفت: این به این معنا است که ۲۳ استان دیگر اولویت بهتری نسبت به استان اصفهان دارند.

وی افزود: تحلیل‌های انجام شده در این رابطه نشان می‌دهد آنچه رتبه اصفهان را در امنیت سرمایه‌گذاری کاهش داده است مشتمل بر فرهنگ وفای به عهد دولت و شرکت‌های دولتی، عمل مسئولان ملی و استانی به وعده‌ها است.

 رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین نسبت مانده تسهیلات به سپرده در استان اصفهان را ۶۵ درصد اعلام کرد و گفت: ۳۵ درصد پولی که مردم اصفهان سپرده‌گذاری می‌کنند از استان خارج می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: عدم قیمت‌گذاری درست آب سالانه بیش از ۶ میلیارد دلار به اقتصاد کشور ضرر می‌زند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی با هم در دفاع از منافع استانی اتحاد داشته باشند.

مسئله اصلی آب در حوزه آبریز زاینده‌رود؛ ناشی از اختلاف دیدگاه است

حامد یزدیان نماینده منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، کم‌آبی را چالش اصلی اصفهان دانست و گفت: این مسئله علاوه بر این که حیات این خطه را تهدید می‌کند، کسب‌وکارها، اقتصاد و معیشت مردم، شادابی و نشاط و امید اجتماعی را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است.

وی افزود: مسئله اصلی آب در حوزه آبریزی زاینده‌رود ناشی از اختلاف دیدگاه بین ذی‌نفعان و قوه مجریه و مقننه است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال ۱۳۴۷، آب در کشورمان ملی شد و در قانون اساسی و همچنین قانون توزیع عادلانه آب، آب جزء انفال بوده؛ ولی آنچه در حوزه زاینده‌رود دیده می‌شود، متفاوت است.

وی با بیان این که یکی از مشکلات جدی در حوزه زاینده‌رود، بی‌نظمی‌ها در برداشت آب‌های زیر زمینی است، گفت: در بالادست حوضه زاینده‌رود بیش از ۴ هزار حلقه چاه در حریم زاینده‌رود وجود دارد که بیش از نیاز، برداشت می‌شود و نظارت زیادی هم نمی‌شود و عزم چندانی نیز برای برخورد با آنها نیز وجود ندارد.

یزدیان با تأکید بر این که برای جلوگیری از فرونشست زمین باید برداشت آب‌های زیر زمینی در کشور مهار شود، افزود: در قانون توزیع عادلانه آب که ۴۰ سال پیش وضع شده مجازات‌هایی تعریف شده ولی این مجازات‌ها اکنون بازدارنده نیست.

وی گفت: حوضه آبریز زاینده‌رود بیش از یک میلیارد مترمکعب کمبود دارد که باید راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در مدیریت تأمین و مدیریت مصرف در این حوزه آبریز اتخاذ شود.

این منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، از چالش‌های اصلی بخش کشاورزی را خورده مالکیت‌های اراضی دانست و افزود: باید اراضی کشاورزی در قالب تعاونی‌ها یکپارچه شود.

یزدیان گفت: متأسفانه تأمین آب بخش محیط‌زیست اصفهان مغفول مانده و در اولویت حاکمیت نیست به‌طوری‌که طی ۲۰ سال گذشته حقابه تالاب گاوخونی داده نشده و هیچ سازمانی هم تأمین حقابه آن را پیگیری نکرده است.

وی با بیان این که طی ۲۰ سال گذشته هیچ آبی به حوضه زاینده‌رود افزوده نشده؛ ولی با پیگیری‌های مدیریت استان اصفهان در حال حاضر چند طرح آبرسانی همچون «ماندگان» در حال اجرا است، افزود: میزان آورد این طرح ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال است که مرحله اول آن کمتر از ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح انتقال آب از دریا به اصفهان راهکار خوبی برای حل مسئله کم‌آبی این شهر نیست؛ ولی یک اضطرار است و باید به آن عنوان پدافند غیرعامل دیده شود.

یزدیان با بیان این که طرح انتقال آب از دریا به اصفهان برای تأمین آب موردنیاز بخش صنعت با هزینه این بخش در حال اجرا است، افزود: بهره‌برداری این طرح سبب می‌شود تا برداشت آب از زاینده‌رود توسط بخش صنعت به صفر برسد و به دیپلماسی آبی اصفهان و مذاکره‌ها برای تأمین آب موردنیاز این استان کمک می‌کند.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، کم‌آبی را چالش اصلی اصفهان دانست و گفت: این مسئله علاوه بر این که حیات این خطه را تهدید می‌کند، کسب‌وکارها، اقتصاد و معیشت مردم، شادابی و نشاط و امید اجتماعی را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است.

کاهش درآمد سرانه مردم به اُفت نرخ پس‌انداز و سرمایه‌گذاری منجر می‌شود

مهدی طغیانی، منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که سرمایه‌گذاری در کشورمان از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ و به خصوص در دور دوم اعمال تحریم‌ها یعنی از سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ رشد منفی داشته است، گفت: این اُفت سرمایه‌گذاری بر کاهش تولید ناخالص داخلی و اُفت درآمد سرانه مردم تأثیر گذاشته است.

وی با اعلام این که درآمد سرانه مردم از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰، ۳۲ درصد کاهش یافته است، افزود: کاهش درآمد سرانه مردم به اُفت نرخ پس‌انداز منجر می‌شود که این مسئله در کاهش سرمایه‌گذاری مؤثر است.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: این وضعیت سبب می‌شود دولت نتواند مردم را از لحاظ رفاهی به خوبی پشتیبانی کند.

وی با بیان این که نظام رفاهی کشورمان مستقیم و غیرمستقیم از درآمدهای نفتی جدا و برای جبران به نظام بانکی وابسته شده است و این مسئله به شکل بدهی‌های روزافزون دولت به نظام بانکی خودنمایی می‌کند، گفت: امسال دولت فقط برای خرید گندم ۶۰ هزار میلیارد تومان کمبود داشت که این رقم به صورت وام از بانک‌ها تأمین شد.

طغیانی در ادامه، دارایی نظام بانکی کشورمان را در حال حاضر حدود ۷ هزار میلیارد تومان «همت» دانست و گفت: یک هزار و ۴۱۵ همت آن بدهی حاکمیت به بانک‌ها است.

وی افزود: یکی از مشکلات در فضای تصمیم‌گیری اقتصادی این است که تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌زده و رسانه زده شده است.

این منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای نمونه، طبق قانون، حقوق و دستمزد هر سال کارگر بر اساس تصمیم‌گیری نماینده کارگر، کارفرما و دولت تعیین می‌شود؛ ولی این موضوع به رسانه‌ها کشیده شده است.

طغیانی با بیان این که بازار نیروی کار در کشورمان ناهمگون است به‌طوری‌که حقوق و دستمزدها در برخی از شرکت‌ها ۲ برابر حداقل دستمزد است؛ ولی بعضی از کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند حداقل حقوق و دستمزد یک کارگر را پرداخت کنند، گفت: افزایش حقوق و دستمزد غیرمنطقی نیست؛ ولی آیا کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌توانند آن را پرداخت کنند؛ چون این مسئله موجب می‌شود تمام مشاغل رسمی، غیررسمی شوند.

تصویب اجرای دیپلماسی اقتصادی با مشارکت کمیسیون سیاست خارجی مجلس

عباس مقتدایی، منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: وجود دولت‌های ضعیف در کنار ملت قوی در طول ادوار گذشته سبب شده تا ملت کارهای خود را پیش ببرد و منتظر تصمیم‌گیری دولت نمانند.

وی افزود: اگر یک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به نماینده‌ای تبدیل شود که فقط اقدام‌های دولت را تایید کند، این کشتی به گل می‌نشیند.

منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وجود دولت قوی و برنامه‌ریزی درست دولت موجب می‌شود تا بسیاری از موانع به راحتی برداشته شود.

وی با بیان این که مجلس شورای اسلامی به خوبی ضعف‌های دولت را می‌بیند، گفت: وجود ملت قوی سبب شده تا مردم جلوتر از دولت قرار بگیرند و کارهای خود را انجام دهند و منتظر تصمیم‌گیری دولت نمانند.

مقتدایی افزود: در دوره قبل مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفته شد که موضوع دیپلماسی اقتصادی به کمیسیون سیاست خارجی مجلس مُحول شود که طرح آن آماده شده است تا در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی پیگیری برای تصویب مصوبه ۹ ماده‌ای در شورای عالی آب را از اقدام‌های خود در دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد و گفت: در یکی از بندهای این مصوبه تصریح شده که هر گونه بارگذاری جدید بر حوضه آبریز زاینده‌رود ممنوع است و زمانی این مصوبه به تصویب رسید که طرح بن – بروجن در حال اجرا بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: طی ۱۰ سال گذشته نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اجازه ندادند طرح بن – بروجن اجرا شود؛ ولی در نهایت رئیس‌جمهوری ورود کرد و آن طرح اجرا شد و هیچ‌کسی توان مقابله با آن را نداشت و من در این رابطه وزرای نیرو و دادگستری را به دادگاه کمیسیون احضار کردم.

در انتها اعضای اتاق و فعالان اقتصادی به بیان دیدگاه‌های خود برای توسعه اقتصادی استان، بهبود فضای کسب‌وکار و مطالبات پارلمان بخش خصوصی و… پرداختند.