نمایشگاه کتاب اصفهان؛ به نام اصفهان ، به کام تهران!

نمایشگاه کتاب اصفهان در حالی امسال فعالیت خود را آغاز نمود که آغوشی برای استقبال از او باز نبود! این نمایشگاه که چندسالی به دلایل و بهانه های مختلف در اصفهان برگزار نشد امسال با موجی از انتقادات رو به رو شد و گویا کسی منتظرش نبود.

نمایشگاه کتاب اصفهان؛
به نام اصفهان ، به کام تهران!

اما چرا کتاب فروشان اصفهانی با نمایشگاه کتاب اصفهان مخالفت کردند؟ از یک سو نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت کاغذ و سایر خدمات مرتبط با تولید محتوا باعث افزایش قیمت تمام شده کتاب می‌شود و با هر افزایش قیمت، رغبت مردم به خرید کتاب کاهش بیشتری پیدا می‌کند و از سوی دیگر پدیده‌های نوین مانند کتاب‌های صوتی و الکترونیک، چه به صورت قانونی چه غیرقانونی بر وضعیت فروش کتاب سایه انداخته‌است.
در چنین شرایطی ایجاد یک نمایشگاه با تخفیف های چشم گیر می تواند فروش یکسال کتابفروشان را تحت الشعاع قرار دهد.
به همین دلیل امسال کتاب فروشان اصفهانی با برگزاری نمایشگاه کتاب در اصفهان مخالف بودند و در بیانیه ای قبل از برپایی نمایشگاه ابراز کردند این نمایشگاه «نه تنها مکانی برای ارائه دستاوردهای فرهنگی نیست بلکه فروشگاهی برای کتاب‌سازان و ناشران دست چندم است و تنها دستاوردش ویرانی اقتصادی پایگاه‌های دائمی فرهنگ یعنی کتاب‌فروشی‌ها است.» البته به غیر از کتاب فروشان اصفهانی صنف لوازم التحریر نیز از برپایی نمایشگاه دل خوشی نداشت و آنقدر این دل ناگرانی شدید بود که در واکنشی تهدید آمیز گفته بودند «در این اوضاع نابهنجار اقتصادی هیچ توجیه عقلانی و اخلاقی وجود ندارد که برای خوشایند معدودی که منافعشان در برگزاری و حاشیه‌های پرسود این گونه نمایشگاه‌ها است اجازه دهیم کتاب فروشانی که متصدیان تنفس‌گاه‌های فکری و معنوی این شهر هستند در زیر فشار اقتصادی خرد شوند.» و در نامه ای جداگانه به اتحادیه کتابفروشان تهران نوشته بودند اگر نمایشگاه برگزار شود «واحدهای صنفی این اتحادیه اقدام به فروش فوق‌العاده و ارائه تخفیف به اندازه کل تخفیف این نمایشگاه از روزهای قبل و با تبلیغات بسیار گسترده در سطح شهر انجام شده است، خواهند نمود و برای ناشرین محترم در این نمایشگاه جز رنج سفر و هزینه‌های اجرایی نمایشگاه عایدی دیگری حاصل نخواهد داشت.» البته این تهدیدها راه به جایی نبرد و نمایشگاه کتاب اصفهان هم اکنون در محل نمایشگاه های استان اصفهان در حال برگزاری است!
هر چند حق مردم اصفهان است که از وجود یک نمایشگاه کتاب البته با کیفیت بالا ، هر ساله بهره ببرند اما انتظار می‌رود مدیران و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با برنامه‌ریزی بهتر و توجه به چرخه کامل تولید و توزیع کتاب اجازه ندهند نمایشگاه کتاب باعث نابودی کتاب فروشی‌های سطح شهر شوند. از آنجا که کتاب تاریخ انقضای کوتاه مدت ندارد مردم سعی می کنند در ایام نمایشگاه کتاب های مورد نظر خود را خریداری کنند به‌ طوری ‌که فروش کتاب فروشان در ایام برگزاری نمایشگاه و هفته‌های پس از آن به‌شدت بی‌رونق می‌شود چون مصرف‌کنندگان کتاب‌های موردنظرشان را با تخفیف نمایشگاه تهیه می‌کنند. اما باید دید هدف از برگزاری این نمایشگاه در اصفهان آن هم بعد از سه سال تعطیلی چه بوده است؟ اگر هدف آشنایی مردم با عناوین جدید باشد به جرات باید گفت تمام عناوین جدید ناشران برتر کمتر از نیم روز در کتاب فروشی‌های اصفهان موجود است به همین دلیل به نظر می رسد بهتر بود برای برپایی نمایشگاه کتاب در اصفهان از خود کتاب فروشان اصفهانی کمک می گرفتیم به جای اینکه دست به دامان تهرانی ها شویم . این گونه نه کتاب فروشان ضرر می کردند و نه کتاب خوانان و البته تمام هزینه تبلیغات و مکان و بریز بپاش هایی که به یمن قدوم ناشران تهرانی در اصفهان خرج می شود را به عنوان بن خرید به اصفهانی ها می دادیم تا با تخفیفی که کتاب فروشان سطح شهر به آن اضافه می کردند مردم اهل کتاب بدون لزوم به مراجعه به نمایشگاه از نزدیکترین کتابفروشی محل خود ، کتاب مورد نظرشان را خریداری می کردند.