نظاره هولناک جریان زندگی بدون ماسک، بدون فاصله اجتماعی!

هرچه به پل خواجو نزدیکتر می‌شویم و ترنم زیبای زاینده رود بیشتر به گوش می‌رسد، نغمه روح افزای رود در کنار شادی مردم ؛ این تصویر آشنای این روزهای اصفهان در جوار رودخانه ای است که پس از ماه‌ها به خانه خود بازگشته است. با وجودیکه در ورودی پارک ها و معابر اصلی اطراف پل […]

هرچه به پل خواجو نزدیکتر می‌شویم و ترنم زیبای زاینده رود بیشتر به گوش می‌رسد، نغمه روح افزای رود در کنار شادی مردم ؛ این تصویر آشنای این روزهای اصفهان در جوار رودخانه ای است که پس از ماه‌ها به خانه خود بازگشته است.

با وجودیکه در ورودی پارک ها و معابر اصلی اطراف پل خواجو، تابلوهایی مبنی بر عدم تجمع در بوستان ها به دلیل شیوع ویروس کرونا نصب شده بود اما گویی هیچ دستور یا قانونی نمی توانست مانع از حضور این مردم عاشق باشد، شهروندانی که وقتی چشمشان به جریان آب می افتاد گویی بهشتی را پیش پای خود می‌دیدند که تماشای آن لذت و شادی وصف ناپذیری در آنها ایجاد می کرد و چنان با شور و اشتیاق به سمت آب می رفتند که گویی می خواستند آن را در آغوش بگیرند و به او بگویند چقدر دلشان تنگ شده بود.
حالا چند روز است جریانی هرچند اندک و موقت در بستر زاینده‌رود جاری‌شده، اما باوجوداینکه مردم اصفهان می‌دانند خیلی زود باید دوباره با زندگی زنده رود خداحافظی کنند، همچنان از دیدن جریان آب در این رودخانه به وجد آمده و خوشحال‌اند.
موج پنجم کرونا و شیوع کرونای دلتا با سرایت‌پذیری بسیار بالا، وضعیت قرمز اصفهان و قرمز شدن شهرهای استان یکی پس از دیگری، افزایش تعداد بیماران و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌های استان هم مانع از اشتیاق و استقبال مردمی نمی‌شود که تماشای آب در زاینده‌رود سال‌هاست بزرگ‌ترین حسرتشان شده است.
تماشای شادی و سرزندگی مردم با زنده شدن زاینده‌رود برای هر رهگذری لذت‌بخش است، اما نمی‌توان از نگرانی‌های کرونایی غافل شد. این روزها بیشتر مردمی که در کنار زاینده‌رود در حال تفریح و شادی هستند ماسک به‌صورت ندارند و خبری از فاصله اجتماعی هم نیست.
در میان جمعیت شهروندان مسئولیت‌پذیری هستند که از دیگران می‌خواهند ماسک بزنند، اما گرما بهانه‌ای برای نزدن ماسک شده و این در حالی است که دود این بی‌توجهی به چشم همه مردم می‌رود.
سرهنگ محمدرضا محمدی- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان‌ اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت منع تردد و محدودیت‌های ترافیکی برابر مصوبه ستاد استانی کرونا، گفت: این روزها شاهد افزایش نگران‌کننده حضور شهروندان در تفرجگاه‌ها خصوصاً حاشیه زاینده‌رود به دلیل بازگشایی آب رودخانه هستیم.
وی تأکید کرد: باهدف جلوگیری از گسترش بیماری و حفظ سلامت جامعه، کسانی که به‌صورت غیرمجاز از ساعت ۲۲ تردد داشته باشند، به دلیل ترددهای غیرضروری و مجاز جریمه ۲۱۰ هزارتومانی خواهند شد.
رئیس پلیس راهور با بیان اینکه تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد ممنوع است، اعلام کرد: دوربین‌ها و مأموران راهنمایی و رانندگی نسبت به اعمال قانون اقدام می‌کنند.
رضا فدایی-مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان دراین‌باره به ایسنا گفت: در شرایطی که هنوز کرونا فعالانه در جامعه در گردش است همه ما باید استفاده از ماسک، شست و شوی دست‌ها و خودداری از حضور در اماکن شلوغ را جدی بگیریم.
وی بابیان اینکه مصادیق بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه زیاد است اما به‌ویژه تجمع افراد در فضاهای بسته مثل رستوران‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مخاطره‌آمیز است، افزود: صرف‌نظر از اینکه دولت چه محدودیت‌هایی در این شرایط وضع کند، مردم خودشان باید نگران سلامت خودشان باشند و از حضور در این فضاها خودداری کنند.
مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان ادامه داد: به‌طور قاطع نمی‌توانم بگویم اما تجمع در محیط‌های سربسته پرخطرتر از فضاهای باز است، بااین‌وجود در فضاهای بازهم اگر افراد دورهم و در فاصله نزدیک به هم باشند احتمال انتقال بیماری وجود دارد و بهتر است درمجموع از حضور در مکان‌های شلوغ خودداری کرده و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.
وی با تأکید بر اینکه حتی افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، چون هنوز پوشش واکسیناسیون در جامعه ما پایین است، افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند سرعت انتشار ویروس از هر نوعی که باشد را کم کند و مهم کار برای پیشگیری از بیماری در شرایط کنونی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.