نت پر سرعت در قلب تاریخ

جدیدترین نسل تلفن همراه (۵G) با همکاری شرکت خدمات ارتباطی همراه اول در میدان نقش جهان اصفهان نصب و راه اندازی شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان گفت: جدیدترین نسل تلفن همراه (۵G) با همکاری شرکت خدمات ارتباطی همراه اول در میدان نقش جهان اصفهان نصب و راه اندازی شد.

جعفر مُطلب‌زاده روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: هم اینک پنج سایت (۵G) با همکاری شرکت خدماتی ایرانسل و همراه اول در استان اصفهان فعال است طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان امسال پنج سایت دیگر در مناطق مختلف استان راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: شبکه نسل پنج تلفن همراه ‌۵G، ‌ دارای مزایایی نظیر سرعت بیشتر، تأخیر کمتر، تعداد و تراکم بالاتر و شبکه پایدار است که این مزایا، به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریعتر در همه جا و بهره گیری از اینترنت اشیای انبوه منجر می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان با اشاره به کاربردهای ۵G در زندگی روزمره افزود: بر اساس استانداردهای ۳GPP در نسل پنجم، شاخص‌هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره‌وری طیف، بهره‌وری مصرف انرژی، تحرک و کاهش ضریب تأخیر، استانداردهایی دارند که نسل چهارم توانایی دست‌یابی به آنها را نداشته است.

به گفته وی، این فناوری می‌تواند در مواردی چون بهداشت و سلامت، دولت همراه، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و مسائل مالی راهگشا باشد و پیش‌بینی می‌شود که در آیندهٔ نزدیک، ۵G اثر قابل توجهی بر اقتصاد جهان داشته باشد.

مُطلب‌زاده خاطرنشان کرد: فناوری ۵G ضمن افزایش سرعت و کیفیت خدمات دیجیتال، ارائهٔ خدمات جدید و کاهش شکاف دیجیتالی بین شهرها و مناطق کم برخوردار و محروم را در پی دارد و با استفاده از این فناوری می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم، برای ارائه خدماتی مانند جراحی از راه دور، دسترسی به محتوای با کیفیت (۴K)، توسعهٔ خدمات شهر هوشمند و خدمات مبتنی بر فناوری اینترنت اشیا، استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به بهره‌وری تولید و مدیریت مصرف انرژی در کشاورزی اقدام کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اصفهان با اشاره به افزایش ظرفیت و پهنای باند اینترنت استان، اضافه کرد: ارتقای سایت‌های مخابراتی با هدف ارائه خدمات بهتر به مشترکان در دستور کار است.

وی افزود: سال گذشته ۷۹ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان با جمعیت ۱۶ هزار و ۷۱۹ نفری با پنج هزار و ۳۲۱ خانوار و با هدف عدالت اجتماعی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی و از محل اعتبارات USO (توسعه خدمات عمومی اجباری روستایی) وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدند.

مُطلب‌زاده گفت: برنامه‌ریزی لازم برای اتصال ۱۶۳ روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات در استان انجام شده است.

اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد و سومین استان پُرجمعیت کشور به‌شمار می‌آید.