نبرد شرق و غرب در سنگر گیشه

براساس گزارش منتشر شده از سوی کمپانی «Comscore»، فروش کلی سینمای آمریکا درسال ۲۰۲۲ به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده که ۶۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است اما ۳۸ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از همه گیری کووید-۱۹ است و آمریکا عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را از چین گرفت

گیشه سینمای امریکا، گیشه چین را کنار زد، و بار دیگر به‌ نخستین بازارِ سینمای جهان تبدیل شد. گیشه سینمای چین درسال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته میلادی با افت ۳۶ درصدی مواجه شد و به اندکی بیش از ۳۰ میلیارد یوان (۴.۳۵ میلیارد دلار) رسید. رسانه دولتی چین با استناد به ارقام اداره فیلم این کشور اعلام کرد که ۸۵ درصد ازدرآمد کل سال ۲۰۲۲ سینمای چین از محل فیلم‌های داخلی حاصل شده که فیلم «نبرد در دریاچه چانگ‌جین ۲» با فروش ۴.۰۷ میلیارد یوان (۶۳۶ میلیون دلار) پیشتاز بوده است. درمقایسه با ۲۰۱۹ و پیش از همه‌گیری کووید-۱۹، فروش سینمای چین به بیش از نصف کاهش یافته است. جمع فروش سینمای چین در چنین مقطع زمانی درسال ۲۰۱۹ به ۸.۱۱ میلیارد دلار رسیده بود. گیشه چین برای بیشتر از یک دهه منتهی به سال ۲۰۱۹ در حال رشد بود و این کشور با پشت سر گذاشتن ژاپن به دومین بازار بزرگ سینمای جهان تبدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و دوباره در سال ۲۰۲۱، به دلیل خروج سریع‌تر ازشرایط کرونایی، صنعت سینمای چین از آمریکای شمالی پیشی گرفت و بزرگترین بازارسینمایی جهان نام گرفت.

براساس گزارش منتشر شده از سوی کمپانی «Comscore»، فروش کلی سینمای آمریکا درسال ۲۰۲۲ به ۷.۴ میلیارد دلار رسیده که ۶۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است اما ۳۸ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹، آخرین سال قبل از همه گیری کووید-۱۹ است و آمریکا عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را از چین گرفت. آخر هفته گذشته، فیلم «آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون با ۱۵۲.۸ میلیون دلاروبا عبوراز فیلم «دنیای ژوراسیک: قلمرو» به پرفروش‌ترین فیلم خارجی سال چین تبدیل شد. بازار سینمای چین در طول سال گذشته میلادی به شدت تحت تأثیر مسائل مربوط به کووید قرار گرفت، از جمله قرنطینه‌های طولانی در شهرهای مختلف و کاهش چشمگیر فعالیت سالن‌های نمایش فیلم. چین از سال ۲۰۱۹ تاکنون و اکران فیلم «انتقام جویان: آخر بازی»، هنوز هیچ فیلمی از محصولات مارول در این کشور اکران نشده است.