میم مثل موز مفید!

پریسا جمدی: موز یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین و همچنین ارزان‌ترین میوه‌هاست و یک انتخاب خوب برای افرادی‌ست که می‌خواهند عادات غذایی سالمی داشته باشند. موز حاوی مواد مغذی زیادی است و به کاهش وزن و سلامت قلب کمک می‌کند. در این مقاله به ۱۰ مورد از خواص موز برای سلامتی پرداخته‌ایم. ۱ – سرشار […]

پریسا جمدی: موز یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین و همچنین ارزان‌ترین میوه‌هاست و یک انتخاب خوب برای افرادی‌ست که می‌خواهند عادات غذایی سالمی داشته باشند. موز حاوی مواد مغذی زیادی است و به کاهش وزن و سلامت قلب کمک می‌کند. در این مقاله به ۱۰ مورد از خواص موز برای سلامتی پرداخته‌ایم.

۱ – سرشار از مواد مغذی است

موز حاوی مقدار زیادی فیبر و چندین آنتی اکسیدان است. ارزش غذایی یک موز با اندازه معمولی (۱۱۸ گرم) به شرح زیر است: کالری: ۱۱۲، چربی: ۰ گرم، پروتئین: ۱ گرم، کربوهیدرات: ۲۹ گرم، فیبر: ۳ گرم، ویتامین C: 12% از ارزش روزانه، ریبوفلاوین: ۷٪ از ارزش روزانه، فولات: ۶٪ از ارزش روزانه، نیاسین: ۵٪ از ارزش روزانه، مس: ۱۱٪ از ارزش روزانه، پتاسیم: ۱۰٪ از ارزش روزانه و منیزیم: ۸٪ از ارزش روزانه. یک موز حاوی حدود ۱۱۲ کالری است و تقریباً از آب و کربوهیدرات‌ها تشکیل شده است. موز پروتئین خیلی کمی دارد و چربی ندارند.

۲ – سطح قند خون را تنظیم می‌کند

موز غنی از فیبر محلول است. در طول فرآیند هضم، فیبر محلول در مایع حل می‌شود و به شکل ژل در می‌آید. موزهای نارس نیز حاوی نشاسته مقاوم هستند، که بدن نمی‌تواند آنها را هضم کند. این دو نوع فیبر، پس از خوردن غذا می‌توانند سطح قند خون را تعدیل کرده و با کاهش سرعت تخلیه معده، اشتها را کاهش می‌دهند.

موز علیرغم دارا بودن مقدار زیادی کربوهیدرات، باعث افزایش عمده قند خون در افراد سالم نمی‌شود. اما از آنجایی که مصرف موز رسیده در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باعث افزایش سطح قند خون می‌شود، تاحد ممکن این افراد باید از خوردن مقدار زیاد این میوه اجتناب کنند.

۳ – سیستم گوارش را تقویت می‌کند

فیبر موجود در موز فواید متعددی برای سلامتی دارد، از حمله می‌تواند سیستم گوارش و هضم را تقویت کند. یک موز با اندازه متوسط، دارای حدود ۳ گرم فیبر می‌باشد.

۴ – به کاهش وزن کمک می‌کند

هیچ مطالعه‌ای دال بر اثرگذاری موز بر کاهش وزن صورت نگرفته است. اما این میوه محبوب دارای ویژگی‌های است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اولین ویژگی آن این است که کالری بسیار کمی دارد. یک موز با اندازه متوسط تقریباً چیزی حدود ۱۰۰ کالری دارد، اما در عین حال سرشار از مواد مغذی و سیرکننده است. دریافت فیبر بیشتر از سبزیجات و میوه‌هایی همچون موز باعث کاهش وزن می‌شود. به علاوه موزهای نارس سرشار از نشاسته مقاوم هستند که به کاهش اشتها و احساس سیری کمک می‌کند.

۵ – باعث حفظ سلامت قلب می‌شود

پتاسیم برای سلامت قلب و مدیریت فشار خون فواید زیادی دارد. با وجود خواص بی‌نظیر و فراوان آن، خیلی از افراد در رژیم غذایی خود به مقدار لازم پتاسیم دریافت نمی‌کنند. موز سرشار از پتاسیم است. یک موز متوسط (۱۲۶ گرم) حدود ۱۰٪ از نیاز روزانه به پتاسیم را تأمین می‌کند.

یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. به علاوه، طبق مطالعات انجام شده، افرادی که در رژیم غذایی خود پتاسیم کافی دریافت می‌کنند، ۲۷% کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

۶ – سرشار از آنتی اکسیدان است

موز نیز مانند سایر انواع میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان است. موز حاوی انواع مختلف آنتی اکسیدان‌های قوی، از جمله فلاونوئید و آمینه می‌باشد. این آنتی اکسیدان‌ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دژنراتیو کمک می‌کنند.

۷ – احساس سیری ایجاد می‌کند

فیبر محلول موجود در موز با کاهش روند هضم، باعث ایجاد حس سیری در فرد می‌شود. به علاوه موز نسبت به سایز خود، کالری بسیار کمی دارد. موز به دلیل دارا بودن کالری کم و فیبر بالا، نسبت به بقیه میان وعده‌ها، احساس سیری بیشتری در فرد ایجاد می‌کند. پروتئین نیز باعث ایجاد حس سیری می‌شود، اما پروتئین موجود در موز بسیار کم است. به همین خاطر برای اینکه یک میان وعده سالم و عالی و سیر کننده داشته باشید موز را با موادغذایی حاوی پروتئین مانند ماست یونانی مخطول کنید، و یا با موز یک شیک پروتئین درست کنید.

۸ – به تقویت سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند

پتاسیم برای عملکرد سالم کلیه و کنترل فشار خون ضروری است. از آنجایی که موز یک منبع سرشار از پتاسیم است، مصرف موز به بهبود عملکرد کلیه کمک می‌کند.

۹- تاثیرات مثبتی بر تمرینات ورزشی دارد

موز اغلب به دلیل داشتن مواد معدنی و کربوهیدرات‌هایی که به راحتی هضم می‌شوند، به عنوان میان وعده‌ای مناسب برای ورزشکاران شناخته می‌شود.

۱۰ – به راحتی می‌توان موز را به رژیم غذایی اضافه کرد

موز را می‌توان به راحتی به ماست، غلات و اسموتی‌ها اضافه کرد. حتی می‌توان موز را به عنوان شیرین کننده در موادغذایی استفاده کرد. موز یک میوه محبوب است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. از جمله اینکه به دلیل دارا بودن فیبر و آنتی اکسیدان به سلامت دستگاه گوارش و قلب کمک می‌کند. همچنین به دلیل داشتن کالری بسیار کم و مغذی بودن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. هم موز رسیده زرد، و هم موز نارس و سبز، هردو برای سلامتی مفید هستند.

Source: https://www.healthline.com/nutrition/11-proven-benefits-of-bananas