موزه و مکان‌های تاریخی اصفهان تا اطلاع‌ثانوی تعطیل شدند

مسئول موزه‌ها و بناهای تاریخی شهر اصفهان گفت: بر اساس مصوبه ستاد کرونا همه موزه‌ها و مکان‌های تاریخی این استان تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

موزه و مکان‌های تاریخی اصفهان تا اطلاع‌ثانوی تعطیل شدند

مسئول موزه‌ها و بناهای تاریخی شهر اصفهان گفت: بر اساس مصوبه ستاد کرونا همه موزه‌ها و مکان‌های تاریخی این استان تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

سید روح‌الله سیدالعسگری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق بخشنامه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدیریت بازدیدها و تعطیلی موزه ها بر عهده  ستاد کرونا در استان ها قرار دارد و بر همین اساس امروز در جلسه ستاد کرونا در استانداری اصفهان تصمیم به تعطیلی اماکن تاریخی گرفته شده است.

پیش از این در استان‌های فارس، همدان و یزد کلیه اماکن و موزه‌ها تعطیل شدند. در استان اصفهان  اماکن گردشگری در شهرستان‌های خور و بیابانک، آران و بیدگل و کاشان تعطیل بودند.

روزهای گذشته بخشنامه نوروز ۹۹ ازسوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر افزایش بازدید ساعت اداری موزه ها و اماکن تاریخی صادر شد  و این وزارت‌خانه در اصلاحیه‌ای  همه  تصمیمات در خصوص تعطیلی موزه ها و اماکن تاریخی را برعهده ستاد مبارزه با کرونا گذاشت.

ساغر حمیدی مسئول امور موزه‌های اصفهان در این‌باره به ایرنا گفت:تا امروز موزه‌های اصفهان باز بودند و در مورد تعطیلی موزه ها و بناهای تاریخی تاکیدی نبود. مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  اما منتظر دستور ستاد کرونا بودند.

وی افزود: در شریط بحرانی باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم و اینکه تا چه حد می توانیم در این شرایط تجهیزات ضدعفونی در موزه‌ها مهیا کنیم. به همین دلیل مسئولان باید در این خصوص تصمیمات جدی بگیرند.

حمیدی بیان داشت: کارکنان در این مدت تلاش می‌کردند مراقبت‌های بهداشتی را داشته باشند. خوشبختانه بازدیدکننده هم کم بود ولی فضاهای عمومی در بحران کرونا خطرناک است و باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم.

موزه های نایین، نطنز، سمیرم، زواره، باغ فین کاشان، موزه هنرهای تزیینی، کاخ موزه چهلستون و عالی قاپو  از جمله موزه های استان اصفهان هستند.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ‘ وزوان’ ، ‘ مزدآباد ‘ و ‘ مون ‘ به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

همچنین در استان اصفهان بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.