موبایل بخریم یا نخریم؟

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان با اشاره به اینکه کمبود و یا افزایش قیمت موبایل دست فروشندگان نیست، گفت: نوسانات قیمت موبایل وابسته به نرخ ارز است و در حال حاضر حداقل قیمت گوشی هوشمند در بازار ۲ میلیون تومان و بالاترین قیمت آن بیش از ۳۰ میلیون تومان است.

حسن میرشمشیری در خصوص آخرین وضعیت بازار موبایل در اصفهان، اظهار کرد: نوسانات قیمت موبایل همانند بازار لوازم خانگی، کامپیوتر و … وابسته به نرخ ارز است تاجایی که با افزایش نرخ دلار قیمت آن تغییر و بالا می رود.

وی با بیان اینکه قیمت گوشی به نسبت افزایش نرخ ارز بالا می رود، ادامه داد: واردکنندگان در بحث تخصیص ارز وارداتی دچار مشکل هستند، از سوی دیگر در این شرایط تایید یا عدم تایید ثبت سفارش واردکنندگان به تاخیر می افتد، در این شرایط با افزایش نرخ ارز، عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نمی کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان همچنین به وقفه سه ماهه واردات موبایل به کشور به دلیل شیوع کرونا و تاثیر آن در بازار اشاره کرد و گفت: تعطیلی امارات و چین در این مدت موجب وقفه در واردات تلفن همراه شد، همچنین افزایش قیمت ارز موجب گران تر شدن قیمت موبایل شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر موبایلی که در بازار ترخیص می شود با نرخ دلار ۱۰ روز پیش است، اما نوسانات بازار ارز و برخی ناهماهنگی موجب گرانی در این بازار شده است.

میرشمشیری با بیان اینکه فروشندگان موبایل، این کالا را با سود مصوب ۷ درصد باید به فروش برسانند، گفت: اما امروز به دلیل رکود بازار، واحدهای صنفی موبایل را پایین تر از سود مصوب و حتی کمتر از یک درصد می فروشند.

وی با تاکید بر اینکه کمبود و یا افزایش قیمت موبایل دست فروشندگان نیست، افزود: اگر در واردات، تامین ارز و توزیع موبایل ایرادی وجود داشته باشد، مربوط به واحدهای صنفی نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان با بیان اینکه اوایل امسال به دلیل نیاز دانش آموزان به گوشی تلفن هوشمند، تقاضا برای خرید افزایش یافت، تاکید کرد: به دلیل گرانی امروز میزان تقاضا برای خرید موبایل کاهش یافته و به نوعی بازار در رکود است.

وی درباره اینکه برخی فروشندگان، از فروش موبایل سر باز می زنند، توضیح داد: این گونه نیست و بازار موبایل به سرعت به روز می شود، از سوی دیگر به دلیل بالا بودن هزینه کالا واحدهای صنفی نگه داشتن گوشی موبایل برای افزایش سود بیشتر غیرمنطقی است.

میرشمشیری ادامه داد: با توجه به جوان بودن فروشندگان این صنف، بیشتر آنها با سرمایه اندکی وارد بازار می شوند، به این دلیل بعد از آوردن موبایل، به سرعت آن را می فروشند.

وی با بیان اینکه امروز تقاضا برای خرید موبایل در بازار اصفهان بسیار کمتر شده است، اظهار کرد: با توجه به نوسانات و غیرقابل پیش بینی بودن نرخ ارز، به افراد توصیه ای برای خریدن و نخریدن موبایل نمی کنیم، اما اگر افراد نگران افزایش نرخ ارز هستند می توانند اقدام به خرید کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه اصفهان با اشاره به بالاترین و پایین ترین قیمت های گوشی هوشمند در بازار، گفت: حداقل قیمت گوشی هوشمند در بازار ۲ میلیون تومان و بالاترین قیمت آن بیش از ۳۰ میلیون تومان است.

وی به خریداران موبایل توصیه کرد: هنگام خرید از اصالت کالای خود مطمئن شوند و موبایل را تا حدامکان از شهر محل زندگی خود خریداری کنند، همچنین محصول خریداری شده با گارانتی معتبر باشد.

میرشمشیری با تاکید بر اینکه از زمانیکه سامانه همتا راه اندازی شد، موبایل قاچاق در بازار نداریم، اظهار کرد: اگر گوشی به صورت مسافرتی وارد شد افراد موظف به اعلام آن به گمرک و پرداخت هزینه آن بین ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان هستند.

وی با اشاره به افزایش خرابی موبایل در بازار نیز، توضیح داد: افراد نباید به غیر از الکل با هیچ مایع دیگری همچون آب و یا وایتکس گوشی های خود را تمیز کنند و برای ضدعفونی باید از الکل خالص آن هم به صورت غیرمستقیم از طریق یک دستمال گوشی خود را تمیز کرد.