موارد جدید کرونا در کاشان ناشی از فقدان فاصله‌گذاری اجتماعی است

رییس مرکز بهداشت کاشان گفت: بیشتر راه انتقال و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در حال حاضر در این شهرستان از انسان به انسان در اجتماعات است.

مسعود دهقانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: شرایط کنونی از نظر موارد مثبت بیماری کرونا در شهرستان کاشان ناشی از تماس‌های افراد با یکدیگر است که بر این اساس مردم باید کمتر در تجمع‌ها حضور یابند و در صورت ضرورت، مسایل بهداشتی را رعایت کنند.

وی ماندن طولانی در فضاهای سرپوشیده پرجمعیت بدون گذر هوا را موجب گردش ویروس و انتقال آن بین افراد عنوان کرد و افزود: اگر جمعیت کم، فضا باز و مردم زمان کمی با هم ارتباط داشته باشند، امکان انتقال بیماری کووید ۱۹ به حداقل خواهد رسید.

رییس مرکز بهداشت کاشان بیان کرد: ضمن رعایت فاصله ۱.۵ متری، شستن مداوم دست‌ها به ویژه پیش از  لمس کردن چشم، دهان و بینی به مردم توصیه می‌شود در کنار استفاده از ماسک در تجمع‌ها زمان کمتری حضور داشته باشند زیرا هر چه فاصله فیزیکی بین افراد بیشتر باشد، زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ استمرار خواهد داشت.

وی ادامه داد: هنگامی که در خانواده‌ای یک مورد بیماری مثبت کووید ۱۹ مشاهده می‌شود، به طور معمول این فرد به دیگر اعضای خانواده نیز انتقال می‌دهد و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به کشف موارد مثبت اقدام می‌کند.

دهقانی با اشاره به راه‌اندازی مرکز ۱۶ ساعته پایگاه سلامت سپهری در کاشان اظهارداشت: موارد مشکوک به بیماری کووید ۱۹ از مرکزهای خدمات جامع، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت به این مرکز ارجاع داده می‌شوند.

به گفته وی، در پایگاه سلامت سپهری کاشان از بیماران مشکوک به کووید ۱۹ زیر نظر پزشک و پرستار نمونه پی‌سی‌آر می‌گیرند و یک‌روزه هم نتیجه آزمایش مشخص می‌شود.

رییس مرکز بهداشت کاشان افزود: اگر آزمایش کرونا فردی مثبت اعلام شد، در خانه قرنطنیه می‌شود و افزون بر شخص بیمار، خانواده نیز زیر نظارت و کنترل قرار می‌گیرند.

وی تشریح کرد: حال عمومی بیشتر این بیماران خوب است و به بستری در بیمارستان نیاز ندارند اما به علت پیشگیری از انتقال بیماری به آنها توصیه می‌شود تا بهبودی کامل در قرطینه خانگی بمانند.

دهقانی در مورد آغاز گردشگری نیز گفت: شرایط برای برگزاری برنامه‌های گردشگری و تفریحی مناسب نیست؛ از آنجایی که سازگاری مردم با قرنطینه بسیار دشوار است، محدودیت‌ها باید کم شود اما مردم خود باید مسایل بهداشتی را در اجتماعات رعایت کنند.

وی تاکید کرد: هیچ تجمعی را صلاح نمی‌دانیم، زیرا ویروس کرونا نهادینه شده و با هر شخصی که در تماس هستیم، باید احتمال بدهیم که آلوده باشد.

رییس مرکز بهداشت کاشان با اشاره به کاهش شمار بیماران بستری در این منطقه به نسبت روزهای آغازین اپیدمی اضافه کرد: در حال حاضر موارد بستری بدحال و وخیم کم‌تر مشاهده می‌شود.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

بنابر آخرین آمارهای رسمی ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر در کشور تا کنون به کرونا مبتلا شدند که از این میان ۱۳۲ هزار و ۳۸ نفر بهبود یافتند و هشت هزار و ۲۰۹ نفر فوت کردند.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.