مهم ترین چالش اصفهان مسئله آب است

مدیر عامل سازمان پارک ها وفضای سبز اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه مهم ترین چالش اصفهان را مسئله آب دانست  وگفت: ۴۰ درصد آب مورد نیاز فضای سبز شهر از طریق پساب به عنوان منبع آبی پایدار تأمین می‌شود. فروغ مرتضایی نژاد افزود: برای تأمین منابع آبی مورد نیاز فضای سبز شهر تمهیدات […]

مدیر عامل سازمان پارک ها وفضای سبز اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه مهم ترین چالش اصفهان را مسئله آب دانست  وگفت: ۴۰ درصد آب مورد نیاز فضای سبز شهر از طریق پساب به عنوان منبع آبی پایدار تأمین می‌شود. فروغ مرتضایی نژاد افزود: برای تأمین منابع آبی مورد نیاز فضای سبز شهر تمهیدات ویژه در نظر گرفته شده تا از شدت تنش‌های آبی در سال آینده کاسته شود و با مشکلی مواجه نباشیم.  همچنین به گفته وی در حال حاضر فضای سبز شهر اصفهان پنج هزار و ۶۰۰ هکتار و سرانه هر شهروند حدود ۲۸.۲ مترمربع بوده که سرانه خوب، اما ناکافی برای شهر اصفهان است که در محاصره آلاینده‌ها قرار دارد.

مرتضایی نژاد با بیان اینکه در سه سال اخیر علاوه بر حفظ فضای سبز، ۱.۲ مترمربع به سرانه اضافه شده است، تأکید کرد: در این سال‌ها تلاش کردیم ضمن ثابت نگه داشتن سرانه فضای سبز، آن را افزایش دهیم، از این رو بیش از ۳۰ هکتار به فضای سبز شهر اضافه شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه براساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک باید سرانه فضای سبز شهر توسعه یابد، گفت: درصدد گسترده کردن کمربند سبز شهر اصفهان هستیم از این رو در یکسال اخیر تعامل زیادی با اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان انجام داده‌ایم و ۵۳ هکتار از اراضی این اداره در مجاورت شهرک پرتو که آلوده‌ترین نقاط شهر به شمار می‌آید برای انجام درختکاری در اختیار شهرداری قرار گرفت و تا سه ماه آینده نیز ۱۲۰ هکتار دیگر برای درختکاری در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد

مرتضایی نژاد گفت: مادی‌های شهر اصفهان نیز از ۷۰۰ کیلومتر به حدود ۳۲۰ کیلومتر رسیده که ۵۰ کیلومتر آن در ناژوان و مابقی در سایر نقاط شهر گسترده شده است

وی با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های برای توسعه فضای سبز در شهر اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها استفاده از پساب است که در این راستا به مردم شهر نوید می‌دهیم تا اردیبهشت ماه سال آینده یک سوم نیاز آبی فضای سبز شهر را از طریق پساب تصفیه شده فراهم خواهیم کرد. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از ایجاد باغ‌های موضوعی در ناژوان خبر داد و با اشاره به افتتاح مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان در باغ گل‌ها تصریح کرد: هدف از احداث این مجموعه تکمیل کلکسیون گیاهی و افزایش تنوع گونه‌های گیاهی مجموعه تفریحی آموزشی باغ گل‌ها و افزایش جاذبه گردشگری است.

 مرتضایی نژاد افزود: تعداد گیاهان استفاده شده در این مجموعه ۳۰۰ جنس و گونه گیاهی از جمله انواع میوه‌های گرمسیری و انواع درختان و درختچه‌های زینتی گرمسیری است.

وی با بیان اینکه برخی از گونه‌های گرمسیری این مجموعه از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان و برخی استان‌های شمالی کشور خریداری شده است، ادامه داد: این مجموعه زیبا می‌تواند مورد استفاده کودکان، دانشجویان دانشکده کشاورزی باشد و شهروندان نیز در بازدید از آن با گونه‌های گرمسیری آشنا شوند.

مدیر عامل سازمان پارکها وفضای سبز شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم کاربری اراضی فضای سبز به مسکونی تبدیل شود، گفت: در خصوص پیشگیری از هدرروی آب نیز به کارگران فضای سبز آموزش میدانی داده شده است.

مرتضایی نژاد خاطرنشان کرد: سال گذشته ۲۴۹ میلیارد تومان برای فضای سبز شهر اصفهان اعتبار تخصیص یافت که این عدد در سال جاری به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته؛ البته میزان هزینه نگهداری فضای سبز شهر بدون در نظر گرفتن توسعه آن، در سال جاری ۱۴۵ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه سیستم نظارتی هوشمند در سازمان پارک‌ها و فضای سبز در حال راه اندازی بوده و البته در برخی مناطق مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: برای اجرای فضای سبز در ناژوان حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که ایجاد باغ‌های موضوعی در ناژوان بخشی از این اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: سازمان پارک‌ها ۳۰ درصد نیاز فضای سبز شهر اصفهان را اعم از نهال، درخت، درختچه، گل فصل و گیاهان پیازی تولید می‌کند و برای تأمین مابقی نیاز خود از بخش خصوصی کمک می‌گیرد.