گفتگوی اخبار اصفهان با عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلی پنجشنبه یا شنبه‌ها:

مملکت موضوعاتی مهم تر از تعطیلی دارد

این ها مشکلات مردم نیست، مملکت مشکلاتی مهم تر از تعطیلی پنج شنبه و شنبه دارد که باید برای آن وقت و انرژی صرف شود. اینکه پنج شنبه تعطیل باشد یا شنبه این ها حرف های حاشیه ای است

ماجرای اضافه شدن یک روز به تعطیلات رسمی کشور این بود که، براساس لایحه پاستوری ها باید پنج شنبه ها تعطیل می شد تا طبق این فرمول مردم با دوروز آخرهفته فرصت بیشتری برای پرداختن به امور فرهنگی و مناسکی مثل زیارت اهل قبور داشته باشند. از آن طرف بهارستانی ها هم، طرحی را پیشنهاد دادند که به جای پنج شنبه، شنبه تعطیل شود تا با ساعت های اداری دنیا هماهنگ شویم و کسب و کار مملکت بهتر و بیشتر بچرخد. روزها گذشت و این لایحه و طرح بارها و بارها میان دولت و مجلس ورز داده شد اما به قول نانواها، خمیرمایه خوبی که بتوان نان حسابی سرسفره مردم گذاشته شود از آب در نیامد و همچنان نیز این موضوع در مجلس مسکوت مانده است. القصه، آن طور که شواهد و قرائن نشان می دهد، اختلاف نظرها باعث شده که تاکنون، این امر نیز میان مجلس و دولت معلق باقی بماند.
به عنوان مثال، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران که از موافقان تعطیلی شنبه است می گوید: به‌دلیل عدم همخوانی تعطیلات آخر هفته ایران با بیش از ۹۰درصد کشور‌های دنیا، ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی عملا ۳.۵روز در هفته با دنیا قطع است. اگر مجلس تصمیم بگیرد که روز‌های پنجشنبه و جمعه به‌عنوان تعطیلات پایانی هفته به‌صورت کامل تعطیل باشند و نیم‌روز کاری پنجشنبه را در بانک‌ها از دست بدهیم، مشکلات بیشتر خواهد شد و عملا تجار ۴روز تمام را با دنیا قطع ارتباطات کاری و تجاری خواهند داشت”.
او تأکید می‌کند: حتی کشور‌های اسلامی مثل ترکیه، سوریه و پاکستان، سال‌هاست که تعطیلات پایان هفته خود را به شنبه و یکشنبه منتقل کرده‌اند و به‌تازگی امارات‌متحده عربی نیز این هماهنگی تعطیلات را با دنیا انجام داده و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر پیوستن عربستان نیز به این جرگه به گوش می‌رسد”.
مخالفان هم صحبتشان این است که” پنج شنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است و تغییر تعطیلی آن امکان‌پذیر نیست”، دولت نیز براین مهم تاکید دارد. کمااینکه محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری ، می گوید: دولت پیشنهادی برای تعطیلی شنبه‌ها نداشته است، پیشنهاد دولت همان تعطیلی است که از قبل برای پنجشنبه و جمعه مطرح بوده است.
اتاق بازرگانی تهران نیز خطاب به دولت و مجلس، تأکید کرده است: روز‌های جمعه و شنبه تعطیل شوند. در راستای حمایت از حقوق شهروندی، بهینه‌سازی حقوق نیروی کار و همگام‌سازی با بازار‌های جهانی و مبادی گمرکی به‌منظور تسهیل فرایند‌های تجاری و مبادلات بین‌المللی، توسعه اقتصاد گردشگری و ارتقای بهره‌وری، از این اقدام اصلاحی حمایت می‌کنند و انتخاب روز شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیل هفته را در انطباق با ملزومات اقتصادی و تجاری می‌دانند.
اما درتازه ترین اخبار تعطیلی شنبه یا پنجشنبه، مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ما، آب پاک را بر دست موافق و مخالف ریخت و گفت: این ها مشکلات مردم نیست، مملکت مشکلاتی مهم تر از تعطیلی پنج شنبه و شنبه دارد که باید برای آن وقت و انرژی صرف شود. اینکه پنج شنبه تعطیل باشد یا شنبه این ها حرف های حاشیه ای است.
وی تصریح کرد: الان باید به موضوعات اقتصادی و عدالت مردم بپردازیم و حواشی را کنار بگذاریم.
او البته یادآورشد: هرچند گلایه بعضی از وزارت خانه ها و بانک ها، نگاه ناعادلانه به موضوع تعطیلی ها است. مثلا باید نیروهای امدادی و خدماتی نیز مشمول آن شوند و پنج شنبه و جمعه برایشان به عنوان تعطیل کاری درنظرگرفته شود یا حداقل برای این دوروز حقوق مضاعفی دریافت کنند. عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: اگر قرار باشد تعطیلی اضافه شود باید در همه کشور اجرا گردد و به افرادی که درپست های خدماتی و اورژانسی هستند نیز نگاه عادلانه مبذول شود. مردم بعضی از استان ها انتظارشان این است که یک مدل و تصمیمی برای تعطیلی پنج شنبه باشد که همه کشوراستفاده کنند نه اینکه مثلا تهران تعطیل باشد و شهرهای دیگرنه.
به هرترتیب، احتمالا براساس آنچه عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می گوید، این میکس معجون”لایحه طرح” هم یکی دیگر از توافقات دشوار میان دولت و مجلس خواهد بود که دیر یا زود به دیار تخت جمشیدی ها می پیوندد.