معرفی کتاب های روانشناسی در برنامه “راه من، کتاب من”

مدیر فرهنگسرای پرسش از آشنایی مخاطبان با کتاب های ارزشمند حوزه روانشناسی در برنامه “راه من، کتاب من” خبر داد. نفیسه مظاهری اظهار داشت: این برنامه به منظور آشنایی مخاطبان با کتاب های خوب و ارزشمند در حوزه روانشناسی چهارشنبه های هر هفته به معرفی یک کتاب اثرگذار می پردازد. وی افزود: این برنامه از […]

مدیر فرهنگسرای پرسش از آشنایی مخاطبان با کتاب های ارزشمند حوزه روانشناسی در برنامه “راه من، کتاب من” خبر داد.

نفیسه مظاهری اظهار داشت: این برنامه به منظور آشنایی مخاطبان با کتاب های خوب و ارزشمند در حوزه روانشناسی چهارشنبه های هر هفته به معرفی یک کتاب اثرگذار می پردازد.

وی افزود: این برنامه از سوی فرهنگسرای پرسش وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برنامه ریزی شده که جهت اثربخشیِ بیشتر ترتیبی اتخاذ شده که برای معرفی کتاب از حضور خود نویسندگان کتاب ها استفاده شود.

مدیر فرهنگسرای پرسش ادامه داد: راهکارهای افزایش رضایت در خانواده و محیط کار، پرسش های کودکانه و پاسخ های روانشناسانه نوشته زهره لطیفی، ۵۲ رسم باهم بودن، ده دقیقه ذهن آگاهی و… نوشته محمدرضا عابدی و کتاب ازدواج، کتاب اول تاسیس نوشته حمید حبشی از جمله کتاب های ارزشمندی بوده که در این طرح قرار است به مخاطبان معرفی شود.

مظاهری تصریح کرد: برنامه “راه من، کتاب من”، چهارشنبه هر هفته از طریق صفحه اینستاگرام فرهنگسرای تخصصی پرسش به نشانی porsesh_esf@ میزبان نگاه علاقه مندان خواهد بود.

معجزه بازی در دنیای کودکان

یک دکترای مشاوره گفت: بازی در دنیای کودکان معجزه می کند و اگر از بازی به درستی کمک بگیریم، بسیاری از مشکلات کودکانمان در آینده حل می شود.

دومین کارگاه فرزندپروری به همت اداره فرهنگی اجتماعی منطقه ۴ شهرداری اصفهان به صورت مجازی با تدریس زهرا خلقی برگزار شد.

خلقی با طرح این سوال که چه باید کرد که ارتباطمان با کودکمان بهتر شود، بیان داشت: اگر شما با فرد ایرادگیری مواجه شوید که قصدش ایراد گرفتن از تمام کارهای شماست، قطعا کارهایی که پیشتر به نحو درست انجام می دادید با مشکل مواجه خواهد شد، شما در نظر بگیرید که بچه ها که همواره با ما سر و کار داشته و مهارت کمتری هم دارند، در این موقعیت قرار بگیرند، چه وضعیتی خواهند داشت؟

این مشاور خانواده ادامه داد: برخی والدین می گویند بارها با کودک تمرین می کنیم که وقتی وارد جمعی می شود، سلام کند اما فراموش می کند، در این مواقع والدین فکر می کنند کودک آن ها خجالتی است یا اجتماعی تربیت نشده است در صورتی که باید گفت وقتی روی کاری اصرار زیادی داریم، کودک تحت فشار قرار گرفته و آن کار را بدتر انجام می دهد که این موضوع ارتباط والدین و کودک را خراب می کند.

وی با بیان اینکه سلام نکردن کودک بعد از ورود به جمع با وجود اصرار والدین ممکن است ناشی از توجه طلبی یا لجبازی باشد، یادآور شد: زمانی که به کودک درباره موضوعی اصرار زیادی شود، آن کودک زمانی که در موقعیت قرار گرفت، لیست تمام کارهایی که از او خواسته ایم، به ذهن او وارد شده و گیج می شود که چه کاری باید انجام دهد یا فراموش می کند باید چه کاری را انجام می داده است.

وی با بیان اینکه کلمات بار معنایی دارند و باید درباره به کار بردن آن ها تفکر کنیم، تصریح کرد: کودکان نیاز به توجه طلبی داشته و دوست دارند وقتشان را با والدین بگذرانند و ضروری است که بدانیم چه طور به کودکان توجه کنیم و آن ها را دوست داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بازی در دنیای کودکان معجزه می کند، تاکید کرد: اگر از بازی به درستی کمک بگیریم، بسیاری از مشکلات کودکانمان در آینده حل می شود.

خلقی در بخش دیگری از این وبینار به تشریح برخی رفتارها در کودکان پرداخت و گفت: در برخی مواقع، رفتارهای بد کودکان برطرف نمی شود، بلکه به شکل رفتار دیگر خودش را نمایش می دهد.

این دکترای مشاوره تصریح کرد: فاصله بین هر رفتار مثبتی که قربان صدقه کودک می روید یا به خاطر کار یا رفتار اشتباه او سرش داد می زنیم و فاصله زمانی که کودک با شما کاری ندارد، را به دست بیاورید و این زمان را به عنوان خط پایه در نظر بگیرید.

خلقی ادامه داد: مثلا خط پایه یک کودک ده دقیقه است، شما موظف هستید هر هشت یا نه دقیقه ارتباط کوچکی با فرزندتان برقرار کنید، کافی است نام او را صدا کنید یا هر کار دیگری که نشان بدهد به او توجه داشته اید، وقتی کودک متوجه توجه شما شد، به مرور این زمان را بیشتر کنید، این کار یکی دو هفته زمان می برد اما در ادامه راحت خواهید شد.

وی با بیان اینکه باید توجه بی قید و بند به کودکان داشت، اظهار کرد: لازم است به خود بچه ها توجه کنیم نه رفتارها و توانایی های او زیرا نباید کودک را نمایشی کنیم که دست به کارهایی بزند که نگاه والدین را جلب کند.

این مشاوره خانواده تصریح کرد: بچه ها در سن زیر دو سال باید مداوم به مادر دسترسی داشته باشند و به حرف هایی چون “بغلی می شود” توجه نکنید، چرا که حس اعتماد کودک در این سن ساخته می شود و باید تمام خواسته های کودک زیر دوسال را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت بازی با کودکان یادآور شد: باید به خواسته های کودکان توجه کرد و والدین حتما باید در شبانه روز ساعتی را برای فرزندان خود اختصاص بدهند که بهینه آن نیم ساعت است، اگر با کودکان بازی نکرده اید، در حق آن ها کم لطفی شده است.

خلقی ادامه داد: درخواست زمان بازی از سوی بچه ها نباشد، بلکه شما پیشنهاد بدهید و حتی اگر اشتیاق هم ندارید، نقش آنرا بازی کنید اما انتخاب نوع بازی را به عهده کودکان بگذارید و اجازه بدهید در حین بازی هیجانش تخلیه شود، به خصوص در شرایط کرونایی فعلی که کودکان بیشتر وقتشان را در خانه می گذرانند.

این دکترای مشاوره با بیان اینکه در بازی امر و نهی نکنید، بیان داشت: بازی باید شاد و مفرح باشد و هدف آموزشی نداشته باشید، یعنی در حین بازی چیزی را به او یاد ندهید، بلکه هدف شاد بودن باشد.