مصرف فراورده غذایی صنعتی بر سُنتی اولویت دارد

روز ایمنی غذا به‌عنوان یک روز جهانی باهدف جلب‌توجه و بسیج اقدامات پیشگیرانه به‌منظور شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا و بهبود سلامت انسان در هفتم ژوئن هرسال مصادف با ۱۷ خرداد گرامی داشته می‌شود

مریم یادگاری / گروه ایران

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بین فراورده‌های غذایی سُنتی و صنعتی، مصرف محصولات صنعتی توصیه می‌شود زیرا فرایند تولید آن‌ها از زمان ورود مواد اولیه تا بسته‌بندی تحت کنترل ارگان‌های نظارتی ازجمله معاونت غذا و داروست.

محمود اعتباری در جمع خبرنگاران افزود: البته فراورده‌های غذایی سُنتی نیز تحت کنترل است اما به‌طورقطع نمی‌توان گفت که همیشه و همه فرایندهای تولید آن‌ها مانند شرایط حمل‌ونقل تحت کنترل قرار دارد.

وی تصریح کرد: امروزه تولید غذای سالم هزینه‌بَر است اما سلامت فراورده‌های غذایی نباید فدای هزینه‌ها شود.

اعتباری اضافه کرد: با توجه به هزینه‌بر بودن تولید غذای سالم احتمال دارد سلامت غذا فدای هزینه‌ها شود به همین دلیل لازم است اقشار مختلف مانند تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و ارگان‌های نظارتی کمک کنند تا سلامت مواد غذایی تضمین شود.

وی تصریح کرد: مردم خود را بر اساس نظام‌های نظارتی تطبیق می‌دهند و وقتی نسبت به مشکلات موجود حساس باشند بهتر می‌توان کار نظارتی و کنترل را انجام داد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه کیفیت فراورده‌های تولیدی مواد غذایی در سال‌های اخیر رو به بهبود بوده و نظارت‌ها افزایش‌یافته است، تصریح کرد: ما روی بسته‌بندی مواد غذایی نظارت کامل داریم و اینکه به بسته‌بندی‌های تجزیه‌پذیر در محیط‌زیست برسیم، کمال مطلوب (ایدئال) ماست که این کار را هم دنبال می‌کنیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: به‌طورقطع در حد بضاعت ما نیست که بر همه سطوح عرضه مواد غذایی به‌طور کامل نظارت داشته باشیم بنابراین مردم هم باید در این زمینه حساس باشند.

وی همچنین با اشاره به «روز جهانی ایمنی غذا» مصادف با ۱۷ خرداد گفت: در ایمنی مواد غذایی ۲ موضوع اصلی یعنی انتقال نیافتن بیماری و ارتقای سلامت مطرح است و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیز مُتولی تضمین سلامت مواد غذایی است.

اعتباری بابیان اینکه در سال‌های اخیر توجه مردم به ایمنی غذا بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: تخلف‌های شناسایی‌شده در واحدهای تولید مواد غذایی به گروه‌های نظارتی ارجاع و با تخلف‌های مُحرز برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معاونت غذا و دارو همکاری نزدیکی با اداره کل استاندارد استان دارد، افزود: شیوه‌نامه ما در نظارت بر تولید مواد غذایی، استانداردهای ملی تدوین‌شده است.

اعتباری همچنین درباره اینکه مسئولان فنی ناظر در کارخانه‌های مواد غذایی از کارفرمایان حقوق می‌گیرند، توضیح داد: این موضوع هنوز برطرف نشده است اما به این معنی سالم نبودن محصولات کارخانه‌ها نیست بلکه وقتی ما نشان سیب سلامت را برای محصولی صادر می‌کنیم یعنی سلامت مواد غذایی تضمین‌شده است.

وی بابیان اینکه مسئول فنی ناظر بر واحدهای تولیدی مواد غذایی درواقع نمایندگان وزارت بهداشت هستند اما حقوق آن‌ها توسط کارفرمایان پرداخت می‌شود، افزود: اگر مسئول فنی حقوق‌بگیر کارفرما نباشد، بهتر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره توزیع شیر خشک نیز توضیح داد: سه نوع شیر خشک معمولی، رژیمی و متابولیک وجود دارد که ۲ نوع رژیمی و متابولیک جزو مُکمل‌های دارویی به شمار می‌آید.

وی بابیان اینکه شیر خشک معمولی جایگزین شیر مادر و جزو مواد غذایی است، افزود: توزیع شیر خشک بر اساس ثبت مشخصات خریدار شامل کُد ملی و تاریخ تولد نوزاد به معنی محدودیت در عرضه آن نیست.

اعتباری ادامه داد: قرار نیست برای مصرف شیر خشک نوزاد محدودیتی رُخ دهد بلکه ثبت مشخصات به دلیل داشتن آمار به‌منظور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درباره این ماده غذایی و جلوگیری از مصرف آن در عرصه‌هایی جز شیرخوارگان و نوزادان است.

به گزارش ایرنا، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیش‌ازاین اعلام کرده بود که شیر خشک از ابتدای تیر امسال بر اساس ثبت مشخصات متقاضی شامل کُد ملی و تاریخ تولد به متقاضیان اعطا می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کارفرمایان صنایع غذایی استان اصفهان نیز در این نشست گفت: حدود یک هزار کارخانه زیرمجموعه این انجمن است و رُتبه پنجم کشوری را درزمینهٔ تعداد پروانه‌های بهره‌برداری داریم.

علی سر شوقی افزود: این استان رُتبه هشتم کشور را درزمینهٔ اشتغال صنایع مواد غذایی و رُتبه هفتم را در میزان سرمایه‌گذاری بابت پروانه‌های بهره‌برداری شده به میزان ۳۵ هزار میلیارد تومان دارد.

وی با تأکید بر ظرفیت‌های بالای استان اصفهان درزمینهٔ صنایع غذایی اظهار داشت: لازم است فرهنگ‌سازی بیشتری در سطح جامعه برای خرید محصولات تولید داخل به‌ویژه محصولات استان شود.

سرشویی همچنین به برخی ابهامات درباره مصرف مواد غذایی در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز باید آموزش و اطلاع‌رسانی‌های شفاف صورت گیرد تا مردم در انتخاب مواد غذایی موردنیاز خود، اشتباه نکنند.

روز ایمنی غذا به‌عنوان یک روز جهانی باهدف جلب‌توجه و بسیج اقدامات پیشگیرانه به‌منظور شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا و بهبود سلامت انسان در هفتم ژوئن هرسال مصادف با ۱۷ خرداد گرامی داشته می‌شود.