مشکل تامین مالی پروژه‌های میراث فرهنگی اصفهان قابل قبول نیست

ضرورت دارد سامانه یکپارچه رصد و پایش اماکن تاریخی حداکثر در مدت زمان یک سال اجرایی شود و در این فرایند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بایستی همکاری لازم را با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی داشته باشند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: تامین‌ نشدن مالی اجرای پروژه‌های مرمت، احیا و حفظ و نگهداری آثار تاریخی استان قابل قبول نیست.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، مهران زینلیان روز سه‌شنبه پس از جلسه شورای فنی استان در مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان افزود: نظر به اهمیت بحث گردشگری در استان اصفهان، مشکل تأمین مالی اجرای پروژه‌های نگهداری، حفظ، احیاء و مرمت آثار تاریخی قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: انتظار می‌رود اداره کل میراث فرهنگی با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان، امور حفظ، نگهداری و مرمت آثار تاریخی را به نحو احسن اجرا و ساماندهی کند که البته شهرداری ها و دهیاری‌ها تاکنون همکاری خوبی با اداره کل میراث فرهنگی داشته‌اند.
زینلیان افزود: با توجه به اهمیت ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد، مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی از ظرفیت سمن‌های مردمی نیز به نحو مطلوب استفاده کند.

گُنبد مسجد امام با داربست محاصره نشود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: گنبد مسجد امام(ره) باید در زمان منطقی و کارشناسی مرمت شود و بیش از زمان مورد نظر در سایر روزهای سال گُنبد مسجد با داربست محاصره نشود. زینلیان یادآور شد: نحوه مرمت گُنبدها و مساجد تاریخی استان باید توسط اداره کل میراث فرهنگی بررسی و حفظ و نگهداری آنها به بهترین نحو ممکن انجام شود. وی خاطرنشان کرد: مرمت گنبد مسجد امام حداکثر تا دو ماه آینده تکمیل و داربست‌های آن جمع‌آوری می‌شود و این از مصوبات جلسه شورای فنی استان است.

ضرورت مرمت مجموعه میدان امام پیش از آغاز فصل بارندگی
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: بارش‌های سال گذشته موجب آسیب رسیدن به برخی از قسمت‌های بازار میدان امام(ره) شد و ضرورت دارد هرچه سریعتر مراحل حفظ و نگهداری این مجموعه به نحو مطلوب انجام شود.
زینلیان اظهار داشت: عملیات مرمت این مجموعه باید پیش از آغاز فصل بارندگی تکمیل شود و این موضوع نیز در جلسه امروز نیز مورد تأکید قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: برای کمک به سازمان میراث فرهنگی در این نشست مقرر شد با همکاری سازمان نظام مهندسی و سایر تشکل های مردم نهاد از ظرفیت آنها به منظور نظارت بر بهره‌برداری از اماکن تاریخی استفاده شود و همکاری و مساعدت لازم برای بهره‌برداری از اماکن تاریخی به نحو اصولی اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد سامانه یکپارچه رصد و پایش اماکن تاریخی حداکثر در مدت زمان یک سال اجرایی شود و در این فرایند شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بایستی همکاری لازم را با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی داشته باشند.

ضرورت ساماندهی اماکن تاریخی موقوفه
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: همه اماکن تاریخی دارای متولی و بدون متولی استان باید شناسایی و تعیین تکلیف شود و اداره کل میراث فرهنگی استان برای نگهداری، حفظ و مرمت این اماکن برنامه داشته باشد.
زینلیان ادامه داد: با توجه به وجود ۱۷ اثر تاریخی جهانی در استان در جلسه امروز شورای استان مُصوب شد، تمام این اماکن تاریخی ثبت شده استان به سامانه رصد و پایش تجهیز شود.
وی گفت: مقرر شد برنامه و پروتکل های عملیاتی و ایمنی برای ۱۷ اثر تاریخیِ جهانی استان توسط اداره کل میراث فرهنگی تا سه ماه آینده تدوین و تکمیل و ارائه شود.

حفظ میراث ناملموس استان
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گفت: حفظ میراث ناملموس استان نیز مورد تأکید است و ضرورت دارد هرچه سریعتر سایر میراث ناملموس استان که تاکنون ثبت ملی نشده است، شناسایی شود و به ثبت برسد. وی خاطرنشان کرد: در باره برخی از دستگاه‌ها که به تکالیف خود عمل نمی‌کنند نیز مقرر شد از ظرفیت نظارتی و حقوقی برای ترک فعل دستگاه‌ها استفاده شود.