مشتاق، منتظر و مردد

زهرا وفایی : ماجرای برخی از استعفاهای این روزها از جمله وزیر راه و شهرسازی هرچه که باشد، داستان رستم قاسمی وزیر مربوطه هم از این قرار است که طبق گفته سخنگوی دولت، او دچار آسیب شده و ۲ مهره از ستون فقراتش تَرَک خورده وپس از جراحی دیسک کمر که به صورت تزریق به […]

زهرا وفایی : ماجرای برخی از استعفاهای این روزها از جمله وزیر راه و شهرسازی هرچه که باشد، داستان رستم قاسمی وزیر مربوطه هم از این قرار است که طبق گفته سخنگوی دولت، او دچار آسیب شده و ۲ مهره از ستون فقراتش تَرَک خورده وپس از جراحی دیسک کمر که به صورت تزریق به دو مهره بوده، نیازمند استراحت طولانی مدت است. حالا مهرداد بذرپاش گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای این وزارت خانه است. سوایِ از دلایل مخالفان و موافقانِ او برای این انتصاب که درادامه به آن می‌پردازیم، نکته همیشگی درباره چنین مهره چینی‌ها و جایگزینی‌های این است که «چه ارتباطی بین شهرسازی و مهندسی صنایع که رشته دانشگاهی مهرداد بذرپاش است وجود دارد؟». البته به این مساله هم واقفیم که همواره کابینه‌های مختلف کشورمان، تجربه‌های متعددی از این نمونه‌ها داشته است. اما بهارستانی‌ها درباره این وزیر تازه نفس چه می گویند؟. آنچه درادامه می‌خوانید نظرات تعدادی از مخالفان و موافقانِ اوست.

سیدنظام الدین موسوی، نماینده تهران: خوشبختانه آقای بذرپاش مدیری جوان، توانمند و با سابقه است، کارنامه او گواه این ادعاست. بذرپاش در مسئولیت‌هایش خوب و موفق عمل کرده، کمااینکه در دیوان محاسبات مجلس نیز موجب ایجاد تحولات مثبتی شده است. وزیر پیشنهادی جناب رئیس جمهور نشان داده که متعهد و مسئولیت پذیر است. امیدواریم در راه و شهرسازی هم کارنامه موفقی ارائه دهد. امیدواریم برنامه دولت سیزدهم مبنی بر ساخت مسکن توسط او محقق گردد و دولت دراین زمینه روسفید شود.

سید کاظم موسوی نماینده اردبیل: اولاً ایشان یکی از مدیران بسیار خوب کشور دردیوان محاسبات بوده، برای مقتضیات آن مجموعه بسیار حساس و نظارتی پاسخ گوی خوبی بوده، کارهای خیلی خوبی آن جا انجام داد. دوما او فرزند شهید و نوردیده است. دروزارت راه و شهرسازی و مسکن، یکی از پاکترین وزیرها خواهد بود. ایشان می‌تواند با مشاوران و معاونان و جذب نیروهای مجموعه که واقعاً ولایی و انقلابی هستند از عهده آن مسئولیت بزرگ بربیاید. باید کمک کنیم تا آقای بذرپاش بحث ساخت ۱ میلیون مسکن درسال را انجام دهد.

رمضانعلی سنگدوینی نماینده گلستان: نظرم راجع ایشان مثبت است چون دردولت نهم و دهم بوده و بالاخره تجربه دارد. الان هم با توجه به اینکه حضرت آقا دردیوان محاسبات تائیدش کردند. دیوان محاسبات هم سرو کارش با همه وزارتخانه‌ها است. بذرپاش نیروی جوانی است ولی خب کارش کار سنگینی است. سالی ۱ میلیون مسکن خیلی مهم است، وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه گسترده هست. توسعه و تجارت و اقتصاد در این وزارتخانه است. حمل و نقل زمینی ریلی هوایی و دریایی دراین وزراتخانه است. به نظرم مسکن بسیار حائز اهمیت است. حتماً دولت با ایشان صحبت کرده که قبول کرده وارد این عرصه شود، وقتی وارد شده یعنی توانمندی خودش را دیده، بالاخره ایشان فرزند شهید است وباید خودش و خانواده‌اش را سربلند کند.

مجتبی توانگر نماینده تهران: مدارک تحصیلی بذرپاش شُبه دارد. بازخوانیِ نمرات و مدرک دانشگاهی کپی‌کاری در پایان‌نامه، ارائه مدرک جعلی برای دریافت پست، پرونده‌های باز مالی در سازمان…، نداشتن هیچ تخصص و تجربه لازم برای تصاحب وزارت، فشار برای انتصاب نزدیکان، انتصاب بدون استعلام و ناگفته‌های متعدد دیگر از دلایل مخالفت بنده با وزارت اوست.

اقبال شاکری نماینده تهران: وزارت راه و شهرسازی در شرایط عادی قرار ندارد، انتخاب وزیر کار بلد و کارشناس می‌تواند حلال معضلات این وزارتخانه باشد. تخصص وزیر پیشنهادی باید عمران باشد و آشنا به مسائل ساخت و ساز کشور باشد. متخصصین دانشگاهی، بدنه وزارتخانه و جامعه مهندسین کشور از جمله مشاورین و سازندگان و نظام مهندسی کشور باید او را قبول و باور داشته و توانایی‌اش در اداره این وزارتخانه عریض و طویل را تأیید کنند. یکی از وعده‌های دولت و مجلس ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود که طی ۴ سال این رقم به ۴ میلیون واحد مسکونی ختم می‌شود؛ بر همین اساس وزیر انتخابی باید بیش از هر مسئله‌ای برنامه‌های خود را در تحقق این وعده دولت به ارائه کند.

حسن لطفی نماینده مردم رزن: قرار بود دولت سالی یک میلیون واحد مسکونی تحویل دهد اما تاکنون در حوزه انتخابیه یک متر زمین هم تحویل داده نشده است لذا مردم مسکن نخواستند و فقط انتظار این را دارند که نسبت به کنترل اجاره بها اقدام کنید. بذرپاش اگر وزیر شود فقط دو سال و نیم فرصت دارد که ۴ میلیون مسکن به مردم تحویل دهد. باید منتظر بود و دید چگونه این امر محال توسط مهرداد بذرپاش رقم خواهد خورد.

مسلم صالحی نماینده استان فارس: با قرار گرفتن آقای بذر پاش در وزارت راه و شهرسازی به شرطی که مثل دیوان کار کند، خوب عمل کند موافق هستم اگر عمل نکند طبیعتاً مخالفم. دیوان محاسبات فعلاً جای حساس و مهمی است اگر می‌توانست ایشان دردیوان بماند قطعاً به نفع بود. دیوان محاسبات حوزه تخصصی آقای بذرپاش است اما راه و شهرسازی خیر. نمی‌گویم خروجی بهتری در وزارت راه وشهر سازی نخواهد داشت و قابل پیش بینی نیست. با رفتن ایشان از دیوان محاسبات، دیوان متزلزل می‌شود. تازه الان دیوان یک کم روی پا آمده، درکل اگر بتواند در راه و شهرسازی هم مانند دیوان محاسبات عمل کند موفق خواهد شد.