مزایای زیتون را دقیق‌تر بشناسیم

زیتون به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان و اسید اولئیک، باعث مختل کردن چرخه زندگی سلول‌های سرطانی در سینه، روده بزرگ و معده شده و در نتیجه از سرطان پیشگیری می‌کند. اما برای تأیید این موضوع نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری است

پریسا جمدی: معمولاً زیتون در آب نمک نگه‌داری می‌شود، به همین دلیل حاوی نمک بالایی است. نمک توصیه شده برای بزرگسالان بیش از ۶ گرم و برای کودکان بسته به سن آنها بین ۲ تا ۵ گرم در روز می‌باشد.

  1. سرشار از آنتی اکسیدان

زیتون حاوی مقدار زیادی ترکیبات گیاهی از جمله پلی فنول می‌باشد که خاصیت آنتی اکسیدانی موثری دارند. پلی فنول باعث کاهش خطر بیماری‌های مزمن مانند تصلب شرایین و سرطان می‌شود.

  1. ضدالتهاب

از دیگر پلی فنول‌های موجود در زیتون می‌توان به اولئوکانتال اشاره کرد. عملکرد اولئوکانتال شبیه به ایبوپروفن است و به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل می‌کند، به همین دلیل برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بسیار مفید است.

  1. بهبود سلامت قلب

زیتون چربی بالایی دارد، اما این چربی معمولاً از نوع تک غیراشباع یعنی اسید اولئیک است. اسید اولئیک با تنظیم تعادل کلسترول و کاهش فشار خون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

  1. بهبود سلامت استخوان

طبق نتایج حاصل از تحقیقات حیوانی، ترکیبات موجود در زیتون باعث حفظ سلامت استخوان می‌شود؛ البته این تحقیقات هنوز بر روی انسان ثابت نشده است. اما گفته می‌شود افرادی که در رژیم غذایی خود از زیتون استفاده می‌کنند کمتر دچار شکستگی استخوان می‌شوند.

  1. نوعی غذای تخمیر شده است

 زیتون یکی از محبوب‌ترین غذاهای تخمیری می‌باشد که با افزودن باکتری‌ها و آنزیم‌های مفید به روده باعث افزایش سلامت میکروبیوم روده و سیستم گوارشی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

  1. پیشگیری از سرطان

معمولاً نرخ سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن در منطقه مدیترانه کمتر از دیگر کشورهای غربی‌ست، که دلیل آن استفاده زیاد از زیتون و روغن زیتون در منطقه مدیترانه می‌باشد. به همین دلیل گفته می‌شود زیتون می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان مفید باشد. زیتون به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان و اسید اولئیک، باعث مختل کردن چرخه زندگی سلول‌های سرطانی در سینه، روده بزرگ و معده شده و در نتیجه از سرطان پیشگیری می‌کند. اما برای تأیید این موضوع نیاز به تحقیقات انسانی بیشتری است.

مصرف زیتون برای همه بی‌خطر است؟

معمولاً زیتون، خوراکی‌ای مفید و بی‌خطر است، اما به ندرت گزارش آلرژی به ویژه نسبت به گرده درخت زیتون ثبت می‌شود. زیتون به دلیل نگهداری در آب نمک، حاوی نمک زیادی است، به همین دلیل در صورتی که از رژیم غذایی کم نمک پیروی می‌کنید باید مصرف آن را محدود کنید.

www.healthline.com/nutrition/foods/olives#downsides