مردم عادی را فیلم کنید

فرزانه مستاجران بر کسی پوشیده نیست که در دنیای امروز تلوزیون  یکی از موثر ترین ارکان هر جامعه ای به حساب می آید که می توان به وسیله آن در تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی جامعه تاثیر گذاشت. با نگاهی بر اطراف خود به خوبی متوجه خواهیم شد که فیلم های پخش […]

فرزانه مستاجران

بر کسی پوشیده نیست که در دنیای امروز تلوزیون  یکی از موثر ترین ارکان هر جامعه ای به حساب می آید که می توان به وسیله آن در تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی جامعه تاثیر گذاشت. با نگاهی بر اطراف خود به خوبی متوجه خواهیم شد که فیلم های پخش شده چگونه در زمان خود و حتی بعد از آن میتواند بر روی رفتار اجتماعی تاثیر گذار باشد تا جایی که حتی طرز گفتار افراد جامعه را تغییر می دهد. مثلا در هنگام اکران برنامه های  مهران مدیری و یا حتی عروسک رامبد جوان(جناب خان) که جز پر بیننده ترین برنامه های تلوزیونی چند سال اخیر هستند اصطلا حات استفاده شده در این برنامه ها به وضوح در جامعه دیده می شود. یا مثلا بسیاری از مدها ومدل ها ابتدا در سینما نمایش داده می شوند و سپس مردم از آنها الگو برداری می کنند.

با اندکی دقت در زندگی روزانه افراد، می توان به نقش فیلم در سلیقه سازی و پرورش افکار عمومی پی برد و دریافت که از این راه اندیشه ها و سلیقه های نو در افراد شکل گرفته و ایجاد می شود و حتی در کردار و سلوک آنان نیز نمایان می شود. فیلم ساز با استفاده از فنون سینمایی و به کارگیری موضوعات خاص، می تواند جامعه را به مراتب عالی انسانی رهنمون نماید. در کشور ما تلوزیون یکی از پر مخاطب ترین رسانه ها محسوب می شود که هر چند در چند سال اخیر فیلم ها و برنامه هایی با اندکی ابتذال نیز در آن به نمایش گذاشته شده اما به مدد رصد دائمی مردم ، تا کنون از ابتذال کلی به دور مانده است .در عوض سینمای خانگی به خوبی توانسته این کمبود را جبران کند! شبکه نمایش خانگی طی سال‌های اخیر با رشد قابل توجه مخاطب روبه‌رو بوده است؛ تا جایی که بسیاری از سینماگران به این حوزه علاقه شدیدی پیدا کردند و تمرکز خود را تنها روی این حوزه گذاشتند. شبکه‌ای با دستمزد های بالا که مشخص نیست منابع این دستمزد ها از کجاست؟! شاید بتوان فیلم شهرزاد را گل سر سبد فیلم های شبکه نمایش خانگی دانست که با سرمایه‌گذاری محمد امامی و هادی رضوی ساخته شد وهر دو این افراد به اتهام فساد مالی هم‌اکنون در زندان بسر می‌برند.

در اینکه سازمان های مربوطه در طول این سال‌ها نتوانستند نظارت درستی به شبکه نمایش خانگی داشته باشند، شکی نیست؛ موضوعی که حتی رهبر معظم انقلاب هم در بیانات خود بارها به آن انتقاد کردند. اما اینکه هدف از ساخت برخی از این فیلم ها تنها کسب در آمد باشد جای بسی تفکر دارد. شبکه نمایش خانگی در طی سالهای گذشته کمک شایانی به  تغییر سبک زندگی به سمت فرهنگ غربی کرده است. شبکه‌ای که بیشتر شبکه بچه پولدارهاست تا شبکه مخاطبی که این روزها با مشکلات اقتصادی شدیدا دست و پنجه نرم می‌کند و دیدن تصاویری از لوکس‌نیشنی و لوکس‌سواری آقایان و خانم‌های شیک‌پوش، می تواند امنیت روانی قشر های عادی جامعه را با مخاطره رو به رو کند.

اکثریت کشور ما اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی فراوانی هستند و شاید در جدال نان شب خود روز را سپری کرده و انتظار دارند در هنگام استراحت فیلم هایی پر محتوا و امید بخش و شاد از جنس زندگی خود ببینند . نه اینکه با حسرت به فیلم هایی نگاه کنند که در آن چند بچه پولدار بر سر سگ و گربه هایشان دعوا دارند و زندگیشان به غیر از بوی پول پر شده از بوی خیانت ! ما مردم عادی دوست داریم فیلم  زندگی خودمان را ببینیم و امیدوار شویم که تنها نیستیم و همه با هم در تلاش برای ساختن آینده ای بهتر هستیم.