مدیریت مصرف برق نکنیم، اصفهان خاموش می‌شود

ایسنا/اصفهان سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان ینکه در هفته جاری پیک مصرف برق اصفهان نباید از عدد ۱۱۶۳ مگاوات عبور کند، گفت: اگر مردم همانند اکنون، نسبت به مدیریت مصرف برق اقدام کنند خاموشی نخواهیم داشت، اما اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم امکان اینکه در ساعاتی از روز دچار خاموشی شویم، وجود […]

ایسنا/اصفهان سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان ینکه در هفته جاری پیک مصرف برق اصفهان نباید از عدد ۱۱۶۳ مگاوات عبور کند، گفت: اگر مردم همانند اکنون، نسبت به مدیریت مصرف برق اقدام کنند خاموشی نخواهیم داشت، اما اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم امکان اینکه در ساعاتی از روز دچار خاموشی شویم، وجود دارد.

محمد علی‌اکبری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیش بینی هایی مبنی بر افزایش دمای هوا در مرداد ماه و جهش مصرف برق در اصفهان، اظهار کرد: پیش بینی می شود با افزایش دمای هوا پیک مصرف برق کشور از ۱۵۰۰ مگاوات عبور کند. سال گذشته این گرمای هوا در برهه ای از زمان در شمال، جنوب و مرکز کشور بود، اما امسال کل کشور درگیر آب و هوای حاره ای و گرم شده است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی تولید و مصرف کل صنعت برق کشور هم‌تراز با یکدیگر در حال حرکت است و اکنون به نقطه سر به سر و خطرناک رسیده ایم، تصریح کرد: ناچار به نگه داشتن ذخیره عملیاتی یا ذخیره گردان نیروگاه ها هستیم، اما اگر نیروگاهی به دلیل مشکلی از مدار خارج شود و میزان مصرف برق نیز افزایش یابد برای حفظ پایداری شبکه برق ناچاریم بخشی از شبکه را از مدار خارج کرده و یا مدیریت اضطراری بار انجام دهیم.

سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان در خصوص وضعیت اصفهان نیز، توضیح داد: در حال حاضر با افزایش دمای هوا، اصفهان در نقطه سر به سر برق قرار گرفته است و با توجه به نقطه هشدار تعریف شده برای این هفته اصفهان که ۱۱۶۳ مگاوات است، پیک مصرف برق اصفهان نباید از این عدد تجاوز کند و اگر از این سقف عبور کنیم ناچار به خاموشی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اصفهان تاکنون سقف مجاز این عدد را رعایت کرده و تنها (حوالی ساعت ۱۲) روز گذشته چند دقیقه از میزان تعیین شده عبور کرد، گفت: اما با طرح های مدیریت مصرف شرایط کنترل شده است، اما برای عبور از این شرایط نیاز به همراهی مردم طی هفته جاری و آینده به خصوص در ساعات ۱۲ تا ۱۷ بعد از ظهر هستیم.

علی اکبری با هشدار نسبت به اینکه پیک مصرف برق اصفهان با افزایش دمای هوا حتی به ساعات شب هم رسیده است، اظهار کرد: متاسفانه پیک مصرف شبانه برق در اصفهان رو به افزایش است، در حالیکه باید مصرف را کنترل کنیم و عمده مشکل اصفهان در ساعات پیک روز است.

وی با اشاره به چند توصیه برای کاهش مصرف و مدیریت برق در شرایط موجود، گفت: نمی گوییم مردم در گرمای هوا از کولر استفاده نکنند، اما ترجیحا کولرهای گازی خود را بر دور پایین (کند) قرار دهند و اگر مدتی از دور بالای کولرهای آبی استفاده می کنند، زمانی آن را بر دور کم قرار دهند.

سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه عمده پیک مصرف برق در ساعات ظهر مربوط به دستگاه های سرمایشی است و در کل کشور مصرف برق حدود ۴۰  درصد افزایش می یابد، اظهار کرد: اصفهان نیز همین شرایط را دارد، به عنوان مثال دور تند کولر آبی نسبت به دور کم آن بین ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف برق بالاتری دارد و یا اگر از کولرهای گازی استفاده می کنیم، دمای آن باید در درجه آسایش (۲۴ درجه) قرار گیرد.

وی تاکید کرد: هر درجه ای که دمای کولرهای گازی را کاهش دهیم بین ۵ تا ۱۰ درصد مصرف برق در کولرهای گازی افزایش می یابد.

علی اکبری همچنین از مردم خواست تا در ساعات ۱۲ تا ۱۷ بعد از ظهر از وسایل برقی پرمصرف غیرضروری همچون جاروبرقی، ماشین ظرفشویی، لباسشویی، ماکروفر، اتو و … استفاده نکنند که رعایت این موارد می تواند به شبکه برق کشور کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش دمای هوا احتمال می رود پیک مصرف برق نیز به ساعات شب برسد، تصریح کرد: احتمال این مسئله وجود دارد، اما با قطعیت نمی توان گفت و با توجه به اینکه در شب بار روشنایی نیز به شبکه اضافه می شود در صورت عدم مدیریت مصرف برق دچار مشکل می شویم، بنابراین از مردم می خواهیم از ساعت ۲۰ تا ۲۳ در بحث مدیریت مصرف برق دقت بهتری داشته باشند.

سخنگوی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به مصرف برق در شرایط کرونا، اظهار کرد: برق در شرایط کرونا به خصوص ضرورت وجود برق در مراکز درمانی و بهداشتی، در حکم هوا است، از سوی دیگر اگر کسی دسترسی به سیستم سرمایشی نداشته باشد در گرمای هوای احتمال گرمازدگی وی وجود دارد که این شرایط در مناطق جنوبی کشور تشدید می یابد.

وی تاکید کرد: اگر مردم همانند اکنون، نسبت به مدیریت مصرف برق اقدام کنند خاموشی نخواهیم داشت، اما اگر مدیریت مصرف نداشته باشیم امکان اینکه در ساعاتی از روز دچار خاموشی شویم وجود دارد.