مجوز دهی همچنان در مسیر صعب العبور

فرزانه مستاجران با توجه به اینکه ایران، کشوری است با جمعیت جوان ، به نظر می رسد مهم ترین امر در  رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم، تسهیل روند ایجاد کسب و کار برای جوانان است. دولت و ادارات دولتی که چندین سال است استخدام را آنچنان کاهش داده اند که دیگر کمتر کسی امید […]

فرزانه مستاجران

با توجه به اینکه ایران، کشوری است با جمعیت جوان ، به نظر می رسد مهم ترین امر در  رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم، تسهیل روند ایجاد کسب و کار برای جوانان است. دولت و ادارات دولتی که چندین سال است استخدام را آنچنان کاهش داده اند که دیگر کمتر کسی امید به شروع کار در ادارات دولتی دارد مگر اینکه سفارش شده باشد. میماند کسب و کار آزاد که اگر موفقیت حاصل کند از حقوق ادارات دولتی خیلی بهتر است اما تا رسیدن به این مرحله هزاران فراز و نشیب دارد و اولین خان  آن گرفتن مجوز است.

اخذ جواز کسب بدان معناست که شما می توانید به شکل قانونی یک واحد صنفی راه بیاندازید. بنابراین پروانه کسب، مهم ترین سند برای وارد شدن به دنیای کسب و کار می باشد بهبود محیط کسب و کار از وظایف اصلی  مسئولان کشور است  که چندی پیش یک گام مهم  یعنی راه اندازی واحد فیزیکی کسب و کار در این راستا برداشته شد و به گفته متولیان امر از این پس مجوز دهی کمتر از ۷۲ ساعت صورت می پذیرد

بهبود محیط کسب و کار یکی  از شعار های دولت حاضر از ابتدا تا کنون بوده است  شعاری که تا برداشته شدن نخستین گام عملیاتی شدن آن  (پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار) بیش از ۷ سال طول کشید و حال در آخرین سال فعالیت دولت روحانی، گام نخست برای بهبود محیط کسب و کار برداشته شده است. اما به نظر برخی از اعضای مجلس  این طرح بدون ملاحظه مفاد متعدد قانونی ناظر بر صدور مجوزهای کسب‌و‌کار در طول سال‌های اخیر، تدوین شده است. با توجه به نظام پیچیده مجوزها در کشور به هیچ وجه امکان قانونی و عملی بررسی و صدور مجوزها ظرف سه روز و یا حتی سه هفته   در کمیته‌هایی در استان‌ها و شهرستان‌ها – به نحوی که در طرح ارائه شده پیش‌بینی شده – وجود ندارد. حتی نظام قانونی سامان‌دهی مجوزها و دستگاه‌های متعدد ستادی نیز همچنان قادر به تسهیل و تسریع در صدور مجوزها نبوده‌اند و با نقایص و موانع متعددی مواجهند. علاوه‌بر این چنین ستادی نمی‌تواند راسا از صلاحیت صدور مجوز برخوردار باشد.

حتی اگر بر طبق این پنجره واحد فیزیکی ، شروع کسب و مار در ایران به ۷۲ ساعت برسد ، در سایر کشورها، شروع فرآیند کسب و کار تنها نیم روز زمان می‌برد. بنابراین حتی با فرض سه روزه شدن شروع کسب و کار در ایران، ایرانیان همچنان چند برابر سایر کشورها باید برای شروع کسب و کارشان وقت بگذارند.

سایت  G4b.ir  برای این پنجره واحد فیزیکی طراحی شده است.  طبق امار ارائه شده توسط خود سایت پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار  تا کنون ۳۰۰۶۵۶۷تعداد استعلامات مبادله شده در درگاه ملی مجوزهای کشور صورت گرفته است که اگر به طور میانگین ،  برای هر درخوایت سه استعلام احتیاج باشد یعنی حدود یک میلیون نفر درخواست استعلام داشته اند. آمارهای این سایت نشان می دهد از بین این یک میلیون نفر ۹۸۸۴۶۲تعداد درخواست‌های مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور به ثبت رسیده است که گواه از موفق نشدن همه متقاضیان برای ثبت درخواستشان در این سامانه است . مشکلات فراوانی میتواند از این کار ممانعت کرده باشد از جمله قوانین خاص برای مالک بودن و یا اجاره نامه رسمی برای محل کسب و کار. جالب اینجاست  که  تا کنون تنها     ۵۱۶۹۵۰تعداد درخواست مجوز صادرشده در درگاه ملی مجوزهای کشور است و نیمی از درخواست هایی که با مشقت  ثبت شده است هنوز مجوز لازم را نگرفته اند! ضمن اینکه این پنجره واحد تنها در چند استان راه اندازی شده و بقیه استان ها همین کور سو امید را هم برای تسریع روند شروع کسب و کار ندارند.