مجموع حوادث در استان اصفهان ۱۲ درصد افزایش یافت

۴۲ پایگاه امدادی در جاده‌های استان مستقر است تا امدادگران در زمان بروز حوادث کمک رسانی کنند، این تعداد پایگاه بطور تقریبی کل سطح استان را پوشش می‌دهد اما بدون مشارکت مردم و رفتار آگاهانه در زمان سفر و یا بروز حوادث، امدادرسانی دشوار خواهد شد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان گفت: مجموع حوادث طبیعی و غیرطبیعی در این استان از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است.

داریوش کریمی افزود: از ابتدای سال تا به امروز حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مورد انواع حوادث در استان اصفهان رخ داده، اما در مدت مشابه سال قبل این رقم بالغ بر ۲ هزار و ۲۷۰ مورد بوده است.

وی اضافه کرد: بیشترین حوادث در این منطقه سوانح جاده‌ای است و پس از آن حوادث کارگاهی و صنعتی بالاترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان مجموع کل تیم‌های عملیاتی اعزام شده را به صحنه‌های حوادث استان در سالجاری، سه هزار و ۲۸۲ مورد اعلام کرد و افزود: این رقم سال قبل ۲ هزار و ۶۶۲ مورد بود که نشان از افزایش امدادرسانی‌ها در سالجاری دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: میانگین زمان حضور در صحنه عملیات حوادث جاده‌ای از اطلاع به جمعیت تا حضور در صحنه در سال ۱۴۰۱، ۱۱ دقیقه و ۶ ثانیه و میانگین مدت زمان عملیات در حوادث جاده‌ای از آغاز تا پایان عملیات یک ساعت و ۱۶ دقیقه و ۱۶ ثانیه بوده است.

وی گفت: کاهش حوادث به‌ویژه در جاده‌ها نیازمند مشارکت آگاهانه مردم، رعایت نکات ایمنی و همراه داشتن تجهیزات ایمنی است، استفاده از تجهیزات ایمنی مانند زنجیر چرخ، رفع عیب خودرو بویژه در لاستیک، همراه داشتن وسایل مورد نیاز و حذف سفر غیرضروری در زمان بارندگی شدید از جمله مواردیست که کاهش چشمگیر در بروز سوانح را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: بسیار دیده شده است که رانندگان در جاده‌های کوهستانی و در روزهای برفی بدون زنجیر چرخ تردد و یا خودرو با انواع عیوب استفاده می‌کنند، بی تردید چنین سهل انگاری‌هایی به بروز حادثه منجر خواهد شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر اصفهان تصریح کرد: همه مردم باید بدانند که هیچ خودرویی از اشکال و سانحه مصونیت ندارد، بنابراین رعایت نکات ایمنی، رفع عیب فنی و نیل به سفر کم خطر باید اولویت باشد.

کریمی با اشاره به اینکه حوادث جاده‌ای در زمان بارندگی‌ها افزایش می‌یابد، اظهارداشت: بنابراین در این مواقع رانندگی با حواس بالا و پرهیز از رانندگی هنگام خواب آلودگی نکاتی است که اگرچه همیشه تکرار می‌شود اما بسیاری هنوز به ان اهمیت نمی‌دهند.

وی ادامه داد: ۴۲ پایگاه امدادی در جاده‌های استان مستقر است تا امدادگران در زمان بروز حوادث کمک رسانی کنند، این تعداد پایگاه بطور تقریبی کل سطح استان را پوشش می‌دهد اما بدون مشارکت مردم و رفتار آگاهانه در زمان سفر و یا بروز حوادث، امدادرسانی دشوار خواهد شد.

به گفته کریمی، ۱۱۲ شماره ندای امداد جمعیت هلال احمر در هر زمان از شبانه روز پاسخگوی حادثه دیدگان و امدادخواهان است.

به گزارش ایرنا، بطور کلی ۴۳ بلای طبیعی و انسان‌ساز در جهان شناخته شده که ۳۵ مورد آن در ایران رخ می‌دهد و بر همین اساس کشورمان جزو ۱۰ کشور بلاخیز جهان به شمار می‌رود.

استان اصفهان اکنون ۴۲ پایگاه امدادی، سه هزار و ۸۷۵ نجاتگر و امدادگر، ۲۳ هزار عضو جوان و ۱۵ هزار داوطلب ثبت شده در سامانه دارد.