متا ساخت «تراشه هوش مصنوعی» را تأیید کرد

مدل چندحسی متا، آینده جذاب هوش مصنوعی مولد را برای ترکیب داده‌های مختلف نشان می‌دهد

مالک اینستاگرام و فیسبوک در حال تولید پردازنده‌ای اختصاصی برای هوش مصنوعی است تا فصل جدیدی در تاریخ این شرکت شروع شود.

متا (شرکت مادر فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام) مشغول تولید اولین تراشهٔ سفارشی خود برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی است. متا که تا سال گذشته تمرکز اصلی خود را معطوف متاورس کرده بود، اکنون با تمام توان روی هوش مصنوعی کار می‌کند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل، گفته متا قصد معرفی «نماینده‌های هوش مصنوعی به میلیاردها نفر» را دارد.

تراشهٔ اختصاصی متا احتمالاً نقش پررنگی در رقابت این شرکت با سایر بزرگان حوزهٔ هوش مصنوعی ایفا خواهد کرد. امروزه بسیاری از شرکت‌های سرشناس صنعت فناوری درحال سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی هستند.

تراشهٔ MTIA شتاب‌دهندهٔ استنتاج و تعلیم متا همانطور که از نامش پیدا است،‌ پردازش‌های استنتاجی را هدف قرار می‌دهد. متا می‌گوید این تراشه قدرت پردازشی و بهره‌وری بهتری نسبت‌به پردازنده‌های مرکزی دارد و به‌طور ویژه برای پردازش‌های موردنیاز این شرکت سفارشی شده است. متا با ترکیبی از پردازنده‌های گرافیکی و تراشه‌های MTIA به‌دنبال دست‌یابی به «عملکرد بهتر، کاهش تأخیر و بهبود بهره‌وری» است.

MTIA می‌تواند محصول بسیار مهمی برای متا باشد، خصوصاً در دورانی که تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی روند روبه‌رشد دارد. ورج می‌گوید تراشهٔ MTIA به‌این‌زودی‌ها از راه نمی‌رسد و تاریخ عرضه‌اش برای ۲۰۲۵ تعیین شده است. متا این گفته را نه تأیید کرده و نه تکذیب.

متا می‌خواهد از هوش مصنوعی مولد برای ساخت تبلیغات هدفمند استفاده کند.

مدل چندحسی متا، آینده جذاب هوش مصنوعی مولد را برای ترکیب داده‌های مختلف نشان می‌دهد.

متا می‌خواهد ابزارهای هوش مصنوعی را دردسترس میلیاردها کاربر قرار دهد.

متا افزون‌بر MTIA، یک تراشهٔ ASIC جدید معرفی کرده که مخصوص ترنسکد ویدیوها است و MSVP (پردازندهٔ ویدیویی مقیاس‌پذیر متا) نام دارد. این تراشه از ترنسکد کیفیت بالای موردنیاز VOD و زمان پردازش سریع و تأخیر پایین موردنیاز برای پخش زنده پشتیبانی می‌کند.

تراشهٔ ASIC موردبحث در آینده محتواهای تولیدشده با هوش مصنوعی و محتواهای مخصوص واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به اپلیکیشن‌های متا می‌آورد.

متا همچنین مشغول کار روی «طراحی نسل بعد دیتاسنتر» است که سرعت و هزینهٔ کمتری دارد و «توسط هوش مصنوعی بهینه خواهد شد.» متا در کنار این موضوع به قدرت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی RSC اشاره کرده و آن را «یکی از سریع‌ترین ابرکامپیوترهای هوش مصنوعی در دنیا» خوانده است.