مبتلایان به آسم واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند

شیوع بیماری آسم در کودکان بیشتر در پسرها و در بزرگسالان در بانوان قابل مشاهده است، افزود: درصد کمتری از مبتلایان به بیماری آسم در کودکان تا بزرگسالی ادامه دارد که به حدود ۲۰ درصد می‌رسد و در سایر موارد تا سن قبل از رفتن به مدرسه و دوران قبل از نوجوانی بهبود می‌یابند

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا به بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌شود.

طوبا مؤمن اظهار داشت: بر اساس مطالعه‌ای که در کلانشهر تهران انجام گرفت مشخص شد که از هر سه کودک در تهران یک نفر مبتلا به آسم می‌شود و روند افزایشی بیماری آسم را نشان می‌دهد که این روند در کلانشهرهای دیگر از جمله اصفهان و مشهد نیز قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری آسم در کودکان بیشتر در پسرها و در بزرگسالان در بانوان قابل مشاهده است، افزود: درصد کمتری از مبتلایان به بیماری آسم در کودکان تا بزرگسالی ادامه دارد که به حدود ۲۰ درصد می‌رسد و در سایر موارد تا سن قبل از رفتن به مدرسه و دوران قبل از نوجوانی بهبود می‌یابند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی به عوامل ایجاد کننده بیماری آسم اشاره کرد و گفت: این بیماری علاوه بر عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی همچون آلودگی هوا، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک، مواجه با عوامل آلرژی در محیط‌های کوچک، دود سیگار و مواجهات شغلی و غیره اثرگذار خواهد بود.

وی با اعلام اینکه آسم‌ها اشکال مختلفی دارد و احتمال دارد آلرژی‌های فصلی در طولانی مدت به بیماری آسم تبدیل شود، ادامه داد: آلرژی درمان ندارد بلکه با دارو می‌توان علائم آن را کنترل کرد.

مؤمن تصریح کرد: باید هر بیمار مبتلا به آسم یک درمان کنترل کننده روزانه داشته باشد و مراجعات مکرر و تحت نظر پزشک خود باشند.

وی با اظهار اینکه بسیاری از بیماران از زدن اسپری ترس دارند، گفت: امروز با اشکال جدیدی از درمان دارویی بیماران مبتلا به آسم مواجه هستیم که لازم است با مصرف درست و مقدار مناسب دارو عوارض آن را کاهش دهند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: مبتلا به آلرژی فصلی به منظور پیشگیری، پس از قرار گرفتن در محیط ماسک بزنند، درب و پنجره‌ها را ببندند و لباس‌ها را تعویض و با هر مواجه با عوامل محیطی حساس زا دوش بگیرند.