ما قاتل هستیم…

فرزانه مستاجران این روز ها هر اتفاق و مشکلی در کشور را می توان به  کم کاری مسئولین نسبت داد اما در برخی مواقع اگر کمی دقت نظر داشته باشیم متوجه می شویم خود ما مردم نیز به وفور به همدیگر بدی می کنیم و در واقع در بازی دو سر باخت کم کاری و […]

فرزانه مستاجران

این روز ها هر اتفاق و مشکلی در کشور را می توان به  کم کاری مسئولین نسبت داد اما در برخی مواقع اگر کمی دقت نظر داشته باشیم متوجه می شویم خود ما مردم نیز به وفور به همدیگر بدی می کنیم و در واقع در بازی دو سر باخت کم کاری و بدکاری مسئولین و مردم وارد شده ایم . مسلما نتیجه این بازی جز شکست و سرافکندگی کشور ایران نیست.

در تاریخ ایران نقل است که روزی بزرگان ایرانی و موبدان زرتشتی از کوروش بزرگ خواستند که برای ایران زمین دعای خیر کند؛و ایشان اینگونه دعا کرد:خداوندا ،آفریننده این سرزمین بزرگ، سرزمینم و مردمم را از دروغ و دروغگویی به دور بدار. بعد از اتمام دعا عده ای در فکر فرو رفتند و از شاه ایران  پرسیدند که چرا این گونه دعا نمودید؟ و کوروش تبسمی نمود و این گونه جواب داد: برای هر مشکلی راه حلی است به جز دروغگویی ،اگر روزی یکی از شما نزد من آید و دروغی گوید که به ضرر سرزمینم باشد، من چگونه از آن باخبر گردم واقدام نمایم؟

در روزهای اخیر خبری شنیدم که سخت از مردم کشورم رنجیدم .”جعل و خریدوفروش تست کرونا” به نظر می‌رسد آشفته بازار کرونا، آب را برای ماهی‌گیری برخی سودجویان گل‌آلود کرده است. خرید و فروش داروی تقلبی و واکسن کرونا در کشور به خصوص در فضای مجازی کم بود؟ این روزها تست کرونا هم خرید و فروش می شود! گفته شده  برخی از آزمایشگاه‌ها اقدام به خریدوفروش جواب تست کرونا می‌کنند. به این معنی که براساس نیاز مراجعه کننده، تست مثبت یا تست منفی کرونا به او تحویل می‌دهند. اما شاید بپرسید جواب منفی و یا مثبت جعلی به چه کاری می آید و مردم به چه دلیلی حاضر شده اند جان خود و دیگران را به خطر بیندازند؟جواب مثبت برای مرخصی گرفتن و ماندن درخانه و منفی برای ارائه به خارج از کشور! قیمت این تست ها از ۲ تا ۵ میلیون تومان است و برخی به دلیل انجام شدن سفر خارجی شان و یا نرفتن به سر کار و در واقع گرفتن مرخصی با حقوق حاضر هستند چنین مبالغی را پرداخت کنند و دست به این اقدام کثیف بزنند.

مسئولین در این باره گفته اند:  در حال حاضر بیشترین مشکل آزمایشگاه‌ها تامین کیت‌هاست و دسترسی به آنها محدود است، این محدودیت‌ها باعث می‌شود آزمایشگاه‌ها دچار مشکل شوند به همین دلیل سامانه‌های متعدد توسط بازارهای کارآفرینی مختلف و افراد غیرمتخصص وارد این حوزه شدند. این افراد برای منفعت مالی وارد این حوزه می‌شوند. آزمایشگاه، یک ستاد فوق‌العاده دقیق غربالگری، متعهد بوده و با کارکنانی متخصص، ساختاری کاملا نظام‌مند دارد و ورود افراد غیرمتخصص به هر شکلی باعث مشکل می‌شود.در حال حاضر ورود استارتاپ‌ها به این حوزه و انجام تست در محل از پاساژ گرفته تا منزل یا فرودگاه جای سوال دارد. اینها افرادی هستند که فقط به بُعد مالی ماجرا می‌اندیشند ‌و آن چرخه‌ای که آزمایشگاه به آن مسلط است را دچار مشکل و خدشه می‌کنند. ما یک سامانه ۱۵۹۰ برای دریافت گزارش‌ها داریم که شکایت‌ها را می‌توان از طریق آن اطلاع داد تا بررسی شود.

شاید در این ماجرا نیز بتوان گفت مسئولین نظارتشان بر آزمایشگاه ها بیشتر شود که البته درست هم هست ولی در این میان نقش مردم چه می شود؟ چرا ما مردم کشوری که در طول تاریخ به راستگویی شهرت داشته ایم و حالا نیز ادعا داریم جز رئوف ترین مردم جهان هستیم ، حاضریم با جان بقیه عزیزانمان بازی کنیم؟ هیچ به این فکر کرده ایم که با وجود داشتن کرونا اگر در یک هواپیما بنشینیم چند نفر دیگر نیز کرونا می گیرند و آنها نیز به چند نفر منتقل میکنند؟ اگر تنها یک نفر از آنها فوت شود ما قاتل محسوب می شویم!