ما با هنجارشکنان هم دشمنی نداریم

بیانات امام حسین (ع) در روز عاشورا مُبین این حقیقت است که امام (ع) از قول جدش رسول اکرم (ص) در روز دهم مُحرم بیان کردند و آن این که هر کس سلطان ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال می‌شمرد و پیمان الهی را می‌شکند و با سُنت رسول خدا مخالفت می‌ورزد و در میان بندگان خدا به ستم رفتار می‌کند، اگر با زبان و کردارش با وی به مخالفت برنخیزد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر در جهنم بیندازد و این نشان‌دهنده این است که قیام امام حسین (ع) برای اقامه امر به معروف و نهی از مُنکر بوده است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: کردار، گفتار و برخوردمان حتی با افرادی که مرتکب مُنکر می‌شوند باید محبت‌آمیز باشد و ما حتی با هنجارشکنان هم دشمنی نداریم، بلکه می‌خواهیم رفتار آنها را اصلاح و از دایره جهل خارج کنیم.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در همایش بزرگ فعالان عرصه امر به معروف و نهی از مُنکر استان در سالن همایش کوثر ارتش در شهر اصفهان افزود: در زیارت عاشورا نیز از امام حسین (ع) بعنوان شخصی که جاهلان را از جهل خارج می‌کند، یاد شده است.

وی تاکید کرد: اگر امر به معروف و نهی از مُنکر تعطیل شود تمام فرایض و فضایل نیز از بین خواهد رفت از این رو احیای این امر الهی ضروریست.

امام جمعه اصفهان افزود: انسان‌ها اگر نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت باشند تمام فرایض و فضایلشان از بین خواهد رفت، از این رو احیای امر به معروف و نهی از مُنکر ضروت دارد.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) با وجود آگاهی از خطرات زیاد، عازم کربلا شد که این امر از نظر فلسفی و عقلی، امری مشکل و دشوار است و پس از واقعه کربلا نیز صحبت‌ها و مطالب زیادی در این زمینه بیان شد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد ادامه داد: تمام روایات اسلامی نشان‌دهنده این است که سرور و سالار شهیدان می‌دانستند که قیام کربلا به کجا ختم می‌شود و با توجه به همین امر، فلسفه قیام امام حسین (ع) اهمیت دوچندان پیدا می‌کند ولی برخی در باره چرایی این قیام دلایل غیرمنطقی را بیان می‌کنند که قابل قبول نیست.

وی اظهار داشت: بیانات امام حسین (ع) در روز عاشورا مُبین این حقیقت است که امام (ع) از قول جدش رسول اکرم (ص) در روز دهم مُحرم بیان کردند و آن این که هر کس سلطان ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال می‌شمرد و پیمان الهی را می‌شکند و با سُنت رسول خدا مخالفت می‌ورزد و در میان بندگان خدا به ستم رفتار می‌کند، اگر با زبان و کردارش با وی به مخالفت برنخیزد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر در جهنم بیندازد و این نشان‌دهنده این است که قیام امام حسین (ع) برای اقامه امر به معروف و نهی از مُنکر بوده است.

نماینده ولی فقیه در اصفهان گفت: حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا علت اصلی قیام خود را امر به معروف و نهی از مُنکر بیان کردند و بزرگترین مُنکر نیز این است که شخص ستمگر خود را خلیفه مردم معرفی کند و قیام اباعبدالله، مثال روشنی برای این امر است.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: انسان مؤمن بی‌تفاوت نیست و ما نباید نسبت به جامعه اطراف خود بی‌تفاوت باشیم و اگر مُنکری در جامعه رُخ داد باید آن را نهی کنیم و اگر نهی از مُنکر در جامعه جاری نباشد، کل آن جامعه را فساد فرا خواهد گرفت.

وی هشدار داد: خطر بی‌تفاوتی در جامعه را باید جدی گرفت زیرا اگر مردم نسبت به جامعه خود بی‌تفاوت باشند دیگر چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند و تمام فرایض از بین خواهد رفت و در این زمینه توجه و احیای امر به معروف و نهی از مُنکر، مهم است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد اظهار داشت: آیات متعددی در قرآن بر اهمیت این فریضه دلالت دارند و راه درست را برای مسلمانان ترسیم می‌کنند که اگر انسان‌ها بی‌تفاوت شدند در مسیری غلط قرار خواهند گرفت که در آن هیچ قانون و حکمی اجرا نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باعث ایجاد امنیت و آرامش و برپایی و ترویج خوبی‌ها خواهد شد که این کار مُستلزم آن است که مردم نسبت به جامعه خود بی‌تفاوت نباشند.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد تصریح کرد: امر به معروف به اندازه‌ای اهمیت دارد که از ائمه اطهار نقل شده که تمام اعمال خوب از جمله جهاد فی‌سبیل‌الله در برابر امر به معروف و نهی از مُنکر مانند قطره آبی در برابر دریایی بزرگ است.

امام جمعه اصفهان یادآور شد: آمران به معروف و ناهیان از مُنکر باید به آنچه می‌گویند خودشان نیز عمل کنند و این به آن معنا نیست که تنها در صورت انجام همه خوبی‌ها و ترک تمام بدی‌ها، امر به معروف و نهی از مُنکر کنیم.

به گزارش ایرنا، در همایش بزرگ فعالان عرصه امر به معروف و نهی از مُنکر استان که آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان نیز در آن حضور داشت، از برگزیدگان فعال در این زمینه تجلیل شد.