ماجرای خودرو در کشور تمام شدنی نیست؟!

فرزانه مستاجران ماجرا خودرو در کشور ما تمامی ندارد و هر روز یکی از تیتر های اصلی روزنامه ها و سایت های خبری خودرو و حواشی آن است. این در حالی است مردم در کشورهای همسایه  در حالی که حتی خیابانهایشان هنوز آسفالت نشده است خودرو های لوکس جهان را سوار می شوند. البته تنها […]

فرزانه مستاجران

ماجرا خودرو در کشور ما تمامی ندارد و هر روز یکی از تیتر های اصلی روزنامه ها و سایت های خبری خودرو و حواشی آن است. این در حالی است مردم در کشورهای همسایه  در حالی که حتی خیابانهایشان هنوز آسفالت نشده است خودرو های لوکس جهان را سوار می شوند. البته تنها لوکس بودن مد نظر نیست و کیفیت و امنیت جان رانندگان و سر نشینان نیز مورد توجه است که متاسفانه خودرو های داخلی کشور ما با توجه به آمار سانح های روزانه نشان داده اند که این مهم را در خود جای نداده اند! مردم کشور ما تا کی باید درگیر خرید خودرو باشند؟

 حالاهم که چند روزی است حرف از واردات خودرو به میان آمده است با توجه به خودرو های دپو شده در گمرکها نباید منتظر بود خودروی ارزان قیمت و با کیفیت وارد شود زیرا وارد کنندگان و یا بهتر بگوییم مافیای واردات خودرو به کشور تمایلی به خدمات دهی به قشر متوسط ندارند و این جریان از نوع خودرو های وارداتی که بسیار گران و لوکس هستند به خوبی مشخص است.

امروزه در تمام جهان بجز ایران، رقابت بسیار شدیدی میان خودروسازان مختلف وجود دارد تا با تولید محصولی بهتر از رقبا، به فروش بهتر دست یافته و سهم خودرا در بازار افزایش دهند. این رقابت در تمام پارامترهایی که برای یک خودرو حائز اهمیت است به چشم میخورد، خودروسازان جهانی مدام در حال تحقیق و سرمایه گذاری برای بهبود ایمنی، طراحی، مصرف سوخت و….. هستند.

چند وقتی است که زمزمه آزاد شدن واردات خودرو از گوشه و کنار وزارت صمت و مجلس به گوش می رسد. وارداتی که در چند ساله گذشته باعث خارج شدن ارز زیادی از کشور و از طرفی ضربه به اقتصاد کشور می شد و همچنین این آزادسازی باعث شده بود که کیفیت خودروهای داخلی افزایش نیابد. ممنوعیت واردات خودرو مانند سایر کالاهای دیگر بیشتر در راستای کنترل تقاضای ارز و به سامان رساندن بازار ارز اتخاذ شد که رئیس کل بانک مرکزی هم بارها این موضوع را اعلام کرد که برای کالاهای غیر اساسی ارز تخصیص نمی دهد اما متقاضیان این واردات فشار زیادی برای اجرایی شدن آن داشتند.  در این بین برخی یاد گرفته اند که خودرو وارد می‌کنند و در گمرک نگه می‌دارند، تا بعد از چند ماه اجازه ترخیص را بگیرند و گویا روز موعود در حال فرا رسیدن است. زیرا خوودروهای زیادی در گمرک ها دپو شده و مردم نیز که از تولید و عرضه قطره چکانی تولید کنندگان داخلی به سطوح آمده اند به دولت فشار آورده تا واردات خودرو را آزاذ کند. هرچند خبر این آزاد شدن واردات در آینده نیز توانسته قیمت خودرو را بسیار تحت تاثیر قرار دهد اما نمیتوان گفت با این اقدام همه اقشار جامعه می توانند خودرو خارجی سوار شوند. کما اینکه قیمت دلار نیز حداقل ۵ برابر وقتی است که این خودرو ها در گمرک دپو شده بود و اگر همان روزها وارد می شد مردم میتوانستند با قیمت یک پنجم این روزها خریداری کنند.

البته هنوز هم با وجود گران شدن دلار و یا بهتر بگوییم کم شدن ارزش پول کشورمان اگر وارد کنندگان،  خودرو های کم قیمت خارجی را وارد کنند با قیمتی مشابه خودرو های داخلی می توانند عرضه کنند اما گویا دست های پشت پرده ای وجود دارد که نگذارد قیمت خودرو وارداتی کم شود زیرا در صورت چنین شرایطی دیگر مردم حاضر به خرید یک خودروی تولید داخل هم نیستند چه برسد به اینکه برای خریدش صف بکشند و خودرو سازان نیز با قرعه کشی این خودروهای بی کیفیت را عرضه کنند!