لزوم حذف درختان خطرآفرین و ایمن‌سازی محیط شهری اصفهان

سال گذشته تعداد ۸۷۰ اصله درخت خطرآفرین از سطح فضای سبز شهر رفع خطر و حذف شد و از سقوط آن‌ها و بروز حوادث ناگوار برای شهروندان پیشگیری به‌عمل آمد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: درختان خطرآفرین شهر تهدیدی برای جان و مال شهروندان است، لذا باید با تسریع در حذف آن‌ها، ایمن‌سازی محیط شهری انجام شود.

مجید عرفان‌منش اظهار کرد: اگر درختان خطرآفرین در مسیر وزش باد قرار داشته باشند، احتمال سقوط درختان چند برابر می‌شود، از این‌رو باید هرچه سریع‌تر نسبت به ایمن‌سازی محیط شهری اقدام شود.

وی افزود: علائم خطرآفرین بودن درختان شامل پوسیدگی شدید روی تنه یا طوقه درخت، وجود حفره‌های عمیق در قسمت طوقه، وجود شکاف‌های عمیق و باز در تنه، فعالیت و رشد قارچ‌ها روی تنه یا نزدیک طوقه، شنیدن صدای توخالی بودن داخل تنه در اثر ضربه زدن به درخت، شکاف خاک اطراف درخت و خارج شدن ریشه از بستر کشت، انحراف بیش از حد درخت به سمت مسیر تردد و برخورد با افراد و وسایل نقلیه است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: درختان سپیدار و کبوده نیز که بیشتر در پارک‌های حاشیه زاینده‌رود وجود دارند و باقی‌مانده بیشه‌زارهای سال‌های قبل هستند، به‌دلیل عمر مفید ۴۰ تا ۳۰ سال، به پایان سن فیزیولوژیک رسیده‌اند و دچار پوسیدگی‌های شدید تنه و طوقه شده‌اند که در صورت قطع نکردن، سقوط آنها حتمی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا کمیته رفع خطر درختان خطرآفرین سازمان پارک‌ها و فضای سبز که متشکل از کارشناسان باغبانی و گیاه‌پزشکی باتجربه و خبره است، با همراهی کارشناسان مناطق مختلف شهرداری، به‌طور مستمر از درختان عرصه‌های فضای سبز بازدید و موارد دارای علائم خطر با احتمال بالای سقوط را شناسایی و مجوز قطع آنها را صادر می‌کنند، در بسیاری از موارد نیز تنها دستک‌های پوسیده و خطرآفرین حذف و حتی‌الامکان از قطع درختان جلوگیری می‌شود.

عرفان‌منش اظهار کرد: سال گذشته تعداد ۸۷۰ اصله درخت خطرآفرین از سطح فضای سبز شهر رفع خطر و حذف شد و از سقوط آن‌ها و بروز حوادث ناگوار برای شهروندان پیشگیری به‌عمل آمد.