لزوم آموزش منش ابوعلی سینا در روز پزشک

فرزانه مستاجران روز های اول شهریور ماه هر سال به یمن تولد بزرگ مردی به نام ابو علی سینا به روز پزشک نام گذاری شده است . هر چند ابوعلی سینا یکی از بزرگترین اطبا از زمان خود تا کنون بوده و کتاب قانون (القانون فی الطب) وی که آن را پیش از سال ۴۰۶ […]

فرزانه مستاجران

روز های اول شهریور ماه هر سال به یمن تولد بزرگ مردی به نام ابو علی سینا به روز پزشک نام گذاری شده است . هر چند ابوعلی سینا یکی از بزرگترین اطبا از زمان خود تا کنون بوده و کتاب قانون (القانون فی الطب) وی که آن را پیش از سال ۴۰۶ هجری قمری، یعنی در حدود ۳۵ سالگی تألیف کرده، چندین سده، چه در سرزمین‌های اسلامی و چه در اروپای سده‌های میانه، همه کتاب‌های دیگر در این زمینه را تحت‌الشعاع قرار داده است اما در بیان خدمات شایسته این فیلسوف ایرانی نمیتوان تنها به طب اشاره کرد، علم منطق ،ریاضیات ستاره شناسی و بسیاری از علوم دیگر را ابو علی سینا در مدت کوتاهی آموزش دید. گفته می‌شود که او در ۱۸ سالگی بر بسیاری از علوم تسلط یافت، و پیشرفت‌های بعدی وی از استدلال‌های شخصی‌اش نشأت می‌گرفت.

البته تنها کشور ایران نیست که جایگاه پزشکان را گرامی میدارند، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پزشکان روز خاصی در تقویم را به نام خودشان به ثبت رسانده اند. در آمریکا ۳۰ مارس برای اینکه نخستین ‌بار داروی بیهوشی «اتر»  در عمل جراحی به عنوان بیهوش ‌کننده استفاده شده است روز پزشک نام گرفته است.در کشور هند روز پزشک مصادف با اول جولای است که به دلیل تجلیل از دکتر «بیدهان چاندرا روی»، پزشک افسانه‌ای و دومین وزیر ایالت بنگال غربی نام گذاری شده است.در ایران هم روز اول شهریورماه که هم‌زمان با زاد روز تولد ابوعلی سینا است برای روز پزشک در نظر گرفته شده است.شیخ ۴۵۰ کتاب به زبان‌‏های فارسی و عربی در زمینه‌های گوناگون نوشته ‌است و تالیفات فراوان دارد که اشارات، شفا، حکمت عرشیه، قضا و قَدَر و لغهالعَرَب و… از آن جمله‌‏اند.

هم اکنون نیز کشور ما به عنوان یکی از کشورهای به نام در امر پزشکی در منطقه محسوب می شود به گونه ای که از کشورهای اطراف روزانه تعداد زیادی بیمار به عنوان توریست درمانی به کشور رجوع میکنند و همین امر باعث ارز آوری برای کشور شده است. به غیر از این،  پزشکان کشورمان در امر مداوای مردم ایران نیز تلاش فراوانی انجام میدهند اما متاسفانه در پزشکی هم مانند تمام حرفه های دیگر، هستند افرادی که از جایگاه خود سو استفاده میکنند و اسم بقیه پزشکان را نیز خدشه دار میکنند. پزشکانی که بیهوده و برای گرفتن هزینه های اضافه ، عمل های جراحی غیر لازم را توصیه میکنند و در حین عمل به دلیل دقت پایین سلامتی بیمار خود را به خطر انداخته و بعد از آن به دلیل نواقص موجود در قانون مسئولیت کار خود را برعهده نمی گیرند. اخیرا هم پزشکان در اقدامی جالب و شاید غیر باور دست به پویشی زده اند برای نصب نکردن کارتخوان! این پویش به غیر از فرار مالیاتی چه هدف دیگری را دنبال میکند؟!

نقل است ابو علی سینا هرگاه با مسئله سختی مواجه می‌شد با وضو به مسجد شهر می‏‌رفت و حل آن مساله را از خداوند می‌‏خواست. روز پزشک به خاطر تولد چنین بزرگ مردی در تاریخ ایران به ثبت رسیده است ،بد نیست اگر نام پزشک را به یدک  می کشیم ، اندکی منش شیخ ابو علی سینا را هم بیاموزیم، به امید خدا و با تلاش و دقت به طبابت پرداخته و هر آن فکر کنیم این مردمی که به ما مراجعه میکنند با هزار امید به سمتمان آمده و موش آزمایشگاهی نیستند. البته کم هستند چنین پزشکانی اما متاسفانه یک میوه گندیده در یک سبد میوه سالم بیشتر به چشم میخورد.باید این روز را به تمام پزشکان واقعی کشورمان که از جوانی خود هزینه کرده اند برای علم آموزی و اکنون با تمام قبا در خدمت مردم کشورمان هستند تبریک و خداقوت بگوییم.