قرار گرفتن ۲۷۰ مدرسه در اختیار مجموعه‌های فرهنگی

در سال گذشته پس از ۲ سال تعطیلی فعالیت‌ها به‌دلیل شرایط کرونایی، ۲ هزار و ۱۰ پایگاه شامل ۲۸۲ پایگاه ثابت در مدارس، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، پژوهش سراها و ورزشگاه‌ها دایر شد

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان از در اختیار گذاشتن ۲۷۰ باب مدرسه در استان برای مجموعه‌های فرهنگی بسیج و مساجد در اوقات فراغت تابستان امسال خبر داد.

مهدی نم نبات افزود: مدارسی که در اختیار بسیج و مساجد قرار می‌گیرد از جمله مدارس عادی استان به لحاظ دارا بودن تجهیزات محسوب می‌شود، زیرا بخاطر تورم و مسوولیت نمی‌توان مدارس خاصی که دارای امکانات هوشمند هستند را واگذار کنیم.

وی اظهار داشت: نهادهایی که تمایل به استفاده از این مدارس برای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی تابستان دارند، باید از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سازمان تبغیات اسلامی تأییدیه دریافت و به آموزش و پرورش ارائه کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: با توجه به اینکه استفاده از فضای مدارس توسط دیگر نهادها هم به نفع فعالیت‌های فرهنگی آموزش و پرورش و هم به نفع مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی است، این امکان مشروط به داشتن تأییدیه برای این مجموعه‌ها فراهم است.

وی یادآور شد: تنها شرط در اختیار گذاشتن این مدارس برای مجموعه‌های فرهنگی، رعایت چند نکته از جمله خودداری از برنامه‌هایی که موجب نارضایتی همسایه‌های در جوار مدارس می‌شود، وارد نکردن خسارت به مدارس و رعایت بیت المال در استفاده صحیح از انرژی شامل آب و برق است.

نم نبات همچنین با اشاره به نام‌گذاری برنامه‌های اوقات فراغت امسال با عنوان “تابستان با ولایت”، علت این نام‌گذاری را قرار گرفتن اعیاد قربان، غدیر و ماه‌های محرم و صفر در این مدت عنوان کرد.

وی یادآور شد: یکسری فرآیند و رویداد شامل کلاس‌های سنتی و همچنین رویدادهای اجتماعی و مناسبتی از جمله پیاده روی همگانی در تمامی پایگاه‌های اوقات فراغت استان درعید قربان، بحث نقاشی در روز عید غدیر، ضیافت همگانی در روز حجاب و عفاف شامل برنامه‌های “مادر دختری و پدر و پسری”، کتابخوانی همگانی در ایام محرم و برنامه احلی من العسل در ماه محرم و اردوی خانوادگی در هفته دولت برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان با تاکید بر حمایت از مساجد در ایام محرم و صفر گفت: در محرم تابستان سال گذشته ۱۹۲ باب مدرسه در اختیار مساجد و هیات‌های مذهبی برای برپایی برنامه‌های عزاداری قرار گرفت.

وی گفت: مساجد و هیات‌های مذهبی می‌توانند برای دایر کردن موکب از فضای بیرونی مدارس، سرویس بهداشتی و امکانات آب و برق استفاده کنند.

نم نبات یادآور شد: در سال گذشته پس از ۲ سال تعطیلی فعالیت‌ها به‌دلیل شرایط کرونایی، ۲ هزار و ۱۰ پایگاه شامل ۲۸۲ پایگاه ثابت در مدارس، کانون‌های فرهنگی تربیتی، دارالقرآن‌ها، پژوهش سراها و ورزشگاه‌ها دایر شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن پایگاه‌های تشکل‌های دانش‌آموزی مانند اتحادیه انجمن‌های اسلامی و بسیج دانش آموزی، هلال احمر و سازمان دانش آموزی به این مجموعه‌ها اضافه شد و در مجموع حدود ۳۵۳ هزار دانش آموز از فعالیتهای تابستانه بهره مند شدند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان یادآور شد: بخش عمده‌ای از این پایگاه‌ها به برگزاری دوره‌های تعمیق و تثبیت یادگیری برای جبران عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان اختصاص داشت.

وی خاطرنشان کرد: امسال به دلیل اینکه بحث تعمیق و تثبیت یادگیری برپا نمی‌شود، برنامه‌های اوقات فراغت تنها در سطح ۲۸۲ پایگاه ثابت در مدارس و فضاهای آموزش و پرورش اجرا می‌شود.