قبل از هر حذف و اضافه‌ای، گرانی را کاهش دهید

دریا وفایی: «وقتی نرخ کالاهای اساسی مردم روزانه درحال افزایش است و هیچ کسی توان نظارت و مقابله با این سیستم فشل و پر هرج و مرج را ندارد، پرداختن به این سناریو حذف ارز ترجیحی فقط وقت تلف کُن است». محمود جامساز تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با ما با بیان این مطلب ادامه […]

دریا وفایی: «وقتی نرخ کالاهای اساسی مردم روزانه درحال افزایش است و هیچ کسی توان نظارت و مقابله با این سیستم فشل و پر هرج و مرج را ندارد، پرداختن به این سناریو حذف ارز ترجیحی فقط وقت تلف کُن است».

محمود جامساز تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با ما با بیان این مطلب ادامه داد: این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که از یکسال و نیم گذشته تاکنون با وجود دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت اکثر کالاهای اساسی تا ۲۰۰ درصد گران‌تر شده و سکان داران کشور همچنان شعار درمانی می‌کنند.

وی بیان داشت: دعوا برسر حذف شدن و نشدن ارز ترجیحی است درحالی که نگاه کارشناسانه می‌گوید اینکه ارز ترجیحی حذف شود یا نشود و اینکه چه جایگزینی برای حذف آن تعیین شود، مهم نیست زیرا، مساله اصلی قیمت کالاهای اساسی است که نباید گران باشد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در توضیحات بیشتر گفت: بود و نبود ارز ترجیحی چه فایده‌ای برای مردم عادی دارد وقتی قدرت خریدشان به شدت کاهش پیدا کرده است. سود چانه زنی برای حذف شدن یا نشدن ارز ترجیحی برای عده‌ای خاص است. از قیمت‌های فعلی کالاهای اساسی به خوبی می‌توان ثابت کرد که تا کنون وجود ارز ترجیحی در اقتصاد مملکتمان نتیجه‌ای جز رانت و فساد به دنبال نداشته است.

وی تاکید کرد: وجود ارز ترجیحی در سبد مصرفی مردم (کالاهای اساسی) منتج به گرانی فراتر از تورم ۴۱ درصدی که اعلام شده بوده و مطمئناً حذف آن هم گرانی بیشتری را دامن خواهد زد. بنابراین متفکرانِ تصمیم گیرِ حوزه اقتصاد، قبل از هر حذف و اضافه‌ای عزمشان را برای کاهش قیمت کالاهای اساسی جزم کنند.